TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Koleje Mazowieckie: Nikogo nie faworyzujemy
InfoRail.pl - Opublikowano: 05.07.2017 21:14:18 5 komentarzy
Koleje Mazowieckie: Nikogo nie faworyzujemy

Nikogo nie faworyzujemy, ani nikogo nie wykluczamy – powiedział p.o. Prezesa Kolei Mazowieckich Czesław Sulima.

Nikogo nie faworyzujemy, ani nikogo nie wykluczamy – powiedział p.o. Prezesa Kolei Mazowieckich Czesław Sulima.

Chodzi rzecz jasna o przetarg na dostawę ezt-ów. Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail.pl Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła odwołania dwóch producentów – PESY i Newagu – i zdecydowała, że zarzuty są bezpodstawne. Koleje Mazowieckie nie faworyzują więc, jak zarzucano, innego producenta - firmy Stadler.

Z reguły nie komentuję orzeczeń czy wyroków organów rozstrzygających – mówi Czesław Sulima. Trzeba jednak powiedzieć, że ogłoszone przez Koleje Mazowieckie postępowanie przetargowe na dostawę 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych jest nowatorskim podejściem w procesie wyłonienia dostawcy taboru do obsługi Mazowsza. Chodzi tutaj o zawarcie umowy ramowej z jednym wykonawcą i dostarczanie w dłuższej perspektywie czasowej jednego typu pojazdów, co ma niebagatelne znaczenie przy ich eksploatacji i utrzymaniu. Druga istotna sprawa to zawarte w SIWZ kryteria oceny ofert. Chcemy oceniać i akceptować najlepsze rozwiązania techniczne zaproponowane nam przez producentów taboru, by w konsekwencji pojazdy kolejowe były niezawodne w użytkowaniu, bezpieczne i przyjazne pasażerom. Cieszę się niezmiernie, że tak to zostało ocenione przez Krajową Izbę Odwoławczą. Jako doświadczony przewoźnik i nabywca już wielu nowych pojazdów oczekujemy najkorzystniejszej oferty - dodaje Czesław Sulima.

Przypomnijmy, że zarówno NEWAG, jak i PESA, negowali sformułowania padające w specyfikacji przetargowej dotyczącej zamówienia na 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych - 61 pięcioczłonowych i 10 dwuczłonowych. Głównym zarzutem obu producentów było to, że Koleje Mazowieckie, poprzez niektóre sformułowania dotyczące wymogów technicznych zamawianych pojazdów, faworyzują innego producenta - firmę Stadler. Chodziło np. o wskazanie jako jednego z kryteriów oceny ofert parametru trwałości kół monoblokowych bez określania maksymalnej dopuszczalnej jego wartości, co - zdaniem NEWAGU - może skutkować nieporównywalnością ofert i tym samym jest naruszeniem zasad uczciwej konkurencji. Wśród zarzutów stawianych przez PESĘ jest m.in. rozróżnienie w specyfikacji wymogu trwałości kół monoblokowych pojazdów dwuczłonowych i pięcioczłonowych na koła monoblokowe napędne oraz koła monoblokowe toczne.

Wyżej wymienione, oraz pozostałe zarzuty, zostały w całości odrzucone przez KIO. W związku z taką decyzją Izby przewoźnik zostaje zwolniony z obowiązku wniesienia zmian w sformułowania zawarte w specyfikacji przetargowej.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Koleje Mazowieckie
ezt
Stadler
PESA
Newag
  • mecenas – 06.07.2017

    Mierzi mnie ta prymitywna retoryka, że odwołanie do KIO to stawianie zarzutu. Korzystanie z narzędzi prawa jest normalną rzeczą i po to w ogóle KIO istnieje, żeby się do niego z takimi kwestiami zgłaszać. I albo zostaną uznane za słuszne, albo nie. Kultura prawna odróżnia nacje cywilizowane od pozostałych.

  • dd – 06.07.2017

    Sęk w tym, ze większość mierzi retoryka pokazana własnie przez "mecenasa", którego horyzonty myślowe nie pozwolą na zrozumienie tej kwestii.

  • www – 06.07.2017

    Wszystko by się zgadzało, ale KM może powinien najpierw zrobić dialog techniczny i dowiedzieć się co i jak. Tak to pozostaje jakiś niesmak tym bardziej dziwny, że przewoźnik niepotrzebnie wchodzi w dyskusje. Jak to jest, że urzędnicy projektują składy? Niech każą dostarczyć prototypy i sprawdzą, która firma daje gwarancję tego co oczekują.

  • Heniek – 08.07.2017

    I tak wygra stadler. I bardzo dobrze.

  • dodo-rodo – 09.07.2017

    [komentarz usunięty, powód: regulamin]

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!