TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Koleje Dolnośląskie sprzedadzą Kolzamy
InfoRail.pl - Opublikowano: 08.02.2018 11:35:05
Koleje Dolnośląskie sprzedadzą Kolzamy (foto: Wikipedia/Jacek Chiżyński)

Koleje Dolnośląskie będą chciały sprzedać dwie swoje najstarsze jednostki spalinowe. Chodzi o SA109, wyprodukowane przez Kolzam.

Koleje Dolnośląskie będą chciały sprzedać dwie swoje najstarsze jednostki spalinowe. Chodzi o SA109, wyprodukowane przez Kolzam.

Jeszcze w lipcu 2017 roku przewoźnik podejmował kroki zmierzające do przywrócenia jednostek do ruchu. Wówczas to ogłoszony został przetarg na wykonanie przeglądu P5 wraz z pracami dodatkowymi na pojazdach typu 212M serii SA109 o numerach SA109-003 oraz SA109-004. Finalnie okazało się, że modernizacja Kolzamów jest nieopłacalna. Stąd decyzja o ich sprzedaży. Pytanie, czy znajdzie się chętny na ich zakup, skoro Kolejom Dolnośląskim nie opłacało się jednak ich naprawiać.

Wspomniany przetarg na wykonanie prac modernizacyjnych został unieważniony, ponieważ oferta złożona przez jedynego oferenta – ASO Mieczkowski znacznie przekroczyła budżet zamawiającego. Jednostki będące własnością Dolnośląskiego Urzędu Marszałkowskiego, a użytkowane przez Koleje Dolnośląskie, zostały wyprodukowane w 2004 roku. Kursowały liniowo przez niecałe 10 lat. Po tym czasie zostały odstawione.

I przypomnijmy, że przywrócenie do ruchu jednostek SA109 wymagałoby wykonania prac, nie tylko wchodzących w zakres naprawy P5, ale także tych dodatkowych.

Najczęstszymi usterkami pojazdów SA109-003 oraz SA109-004 są :

- uszkodzenia silników spalinowych, rozszczelnienie połączeń blok silnika-głowica, pękanie/rozrywanie węży układu chłodzenia,

- przegrzewanie silników spalinowych,

- uszkadzanie przekładni nawrotnych, zakleszczanie nawrotników jazdy, - zawieszanie systemu sterującego pojazdem – Lokel.

W ramach modernizacji Koleje Dolnośląskie planowały odświeżenia przedziałów pasażerskich. Wymienione miały zostać siedzenia. Pojazdy chciano wyposażyć w miejsce dla osób o ograniczonej możliwości ruchowej poruszających się na wózku inwalidzkim oraz miejsca do przewozu czterech rowerów. Wymienione miały zostać systemy informacji pasażerskiej oraz monitoring. Zmieniona miała być również malatura zewnętrzna pojazdów. Pojawiłyby się nowe oznaczenia pojazdu. Zmiany miały być widoczne również w kabinie maszynisty. Tu chciano zamontować m.in. nowy fotel.



Sprawdź też:
Koleje Dolnośląskie
SA109
Kolzam

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.