Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Dolnośląskie i PKP CARGO remontują parowóz Ty2-540

inforail
12.09.2019 10:27
0 Komentarzy

Koleje Dolnośląskie iPKP Cargo wyremontują zabytkowy parowóz. Dotychczas maszyna znajdowała się naterenie legnickiej lokomotywowni PKP Cargo i można było oglądać ją jedynie zzaokna przejeżdżającego pociągu.

W środę, 11 września, ważący niespełna 100 ton kolos zostałprzetransportowany w pobliże gmachu dworca kolejowego w Legnicy, gdzie zostaniena stałe jako kolejowa atrakcja turystyczna.

Koleje Dolnośląskie wspólnie z dolnośląskim zakładem PKPCargo odrestaurują i umożliwią zwiedzanie zabytkowego niemieckiego parowozu.Parowóz to pomnik techniki. W 1994 r. został wycofany z eksploatacji i trafiłdo legnickiej lokomotywowni w październiku 1995 r.

Od niedawna jakospółka dzierżawimy parking przed naszą siedzibą, na którym zlokalizowane sąnieużytkowane od lat tory – zwraca uwagę Damian Stawikowski, prezes KoleiDolnośląskich. To świetna okazja, bywyeksponować ten zapomniany i dotychczas niedostępny dla mieszkańców parowóz.Teraz czekają go prace restauracyjne i już niebawem każdy będzie mógł podziwiaćzabytek z bliska. Na mapę turystyczną Legnicy trafił właśnie kolejny ciekawyhistorycznie obiekt, który z pewnością zostanie tu z nami na długo –dodaje.

W najbliższym czasie zabytkowy parowóz przejdzie renowację,by na Dzień Kolejarza 25 listopada mógł cieszyć się dawnym blaskiem. Praceodtworzeniowe to wspólna inicjatywa Kolei Dolnośląskich i PKP Cargo. Nie jestwykluczone, że na nieużytkowanych torach, w sąsiedztwo parowozu, niebawemtrafią kolejne zabytkowe maszyny.

Kiedy prezes KoleiDolnośląskich zwrócił się do mnie z tą inicjatywą, nie zastanawiałem się anichwili, bo dla PKP Cargo dbanie o dziedzictwo kulturowe kolejnictwa to sprawapriorytetowa – zaznacza Jacek Krawczun, dyrektor dolnośląskiego zakładuspółki  PKP Cargo. Historia kolei jest bezpośrednio związana z historiami ludzi, w tymtakże naszych pracowników, którzy dawniej jeździli na tym parowozie i wciąż unas pracują. Ta przeprowadzka to także świetna okazja, by przypomniećmieszkańcom Zagłębia Miedziowego, że najpierw była tu kolej, później dopieroKGHM. I bez kolei rozwój przemysłu miedziowego nie byłby możliwy, to jegoprawdziwe koło zamachowe – dodaje.

Zabytkowy parowóz to maszyna z serii Ty2-540 z oznaczeniem koleiniemieckich BR 52 5605, pochodzi z 1943 r. z zakładów F. Schichau GmbH,Maschinen- und Lokomotivfabrik Elbing (Elbląg). To parowóz tzw. wojenny, oujednoliconej konstrukcji i minimalnym zużyciu materiałów strategicznych. DoPKP trafił w 1945 r. Stacjonował w parowozowniach w Pile, Iłowie,Warszawie-Pradze, a od 1963 do 1994 r. w Wałbrzychu. W 1994 r. został wycofanyz eksploatacji, by ostatecznie w kwietniu 1995 r. trafić do Legnicy.


Komentarze