Kolejarskie pomysły na dostępność komunikacyjną [FILM]
Wspólny bilet, nowe dojścia na perony, strefy dla maluchówna dworcach, dodatkowe przejścia dla pieszych, nowe połączenia – tak spółkikolejowe walczą z wykluczeniem komunikacyjnym. Kwestia dostępnościkomunikacyjnej była jednym z tematów Forum Ekonomicznego w Krynicy.
PKP PLK
Otwierając w środę panel „Dostępność komunikacyjna”, prezesPKP PLK Ireneusz Merchel przypomniał, że jednym z głównych narzędzi, którepomagają w walce z wykluczeniem komunikacyjnym, jest Krajowy Program Kolejowy zbudżetem w wysokości 70 miliardów złotych.
-„W ramach modernizacji linii kolejowych przebudowujemy setkistacji, nowych peronów, przejść dla pasażerów. Wybudowaliśmy 130 peronów wnowych lokalizacjach. Ponadto w ramach zwiększania dostępności, przymodernizacji linii kolejowych dbamy o to, aby wszystkie dojścia do peronów byłyprzystosowane także dla osób o ograniczonej sprawności, a więc muszą byćwyposażone w windy, pochylnie, żeby każdy mógł z nich skorzystać” – mówiłMerchel.
Prezes PKP PLK dodał, że podczas modernizacji częstododawane są nowe elementy poprawiające dostępność komunikacyjną, mimo żepierwotnie nie przewidywały tego dokumenty projektowe.
-„Robimy korektyprojektów, budujemy dodatkowe przejścia dla pieszych, dodatkowe wiadukty. Towszystko ma jeden podstawowy cel – aby linia kolejowa, która jestmodernizowana, nie dzieliła miejscowości na pół, a wręcz ją łączyła” -zaznaczył Merchel.
PKP Intercity
Adam Laskowski, prezes PKP Intercity, mówił z kolei ozwiększeniu dostępności usług.
-„W rozkładzie jazdy 2015/2016 nasze pociągizatrzymywały się na 333 stacjach. W przyszłym rozkładzie 2019/2020 planujemy,że tych stacji będzie ponad 400” – powiedział.
Laskowski wspomniał też o projekcie wspólnego biletu, wktórym oprócz PKP Intercity uczestniczą przewoźnicy samorządowi i przewozyregionalne. „W przyszłości chcielibyśmy włączyć do tego programu takżeprzewoźników autobusowych, jak również warszawski ZTM, czy WKD” – powiedziałLaskowski.
PKP Telkol
Mirosław Gilarski, prezes PKP Telkol, wskazał z kolei m.in.na bikesharing, czyli możliwość wynajmowania rowerów i tworzenia parkingów przystacjach i dworcach kolejowych. Jego zdaniem są to rozwiązania, które doskonalezwiększają dostępność kolei.
-„Badania wskazują, że pieszy do 2 km dojdzie dostacji kolejowej. Ale jeśli miałby do dyspozycji rower, to ta odległość zwiększasię do 4 km, a jeśli ma rower elektryczny, to ten dystans zwiększa się już do 8km. Taki projekt jest analizowany w PKP” – oświadczył Gilarski.
PKP Cargo
O poprawianiu dostępności w obszarze przewozów towarowychmówił natomiast członek Zarządu PKP Cargo Witold Bawor. „Dostępność w tymobszarze rozumiemy poprzez budowanie szerokiej oferty logistycznej dlakońcowego odbiorcy” – podkreślił Bawor. Zaznaczył przy tym, że do tego potrzebaspełnić kilka warunków.
-„Musimy mieć doskonale zorganizowaną sieć terminalikontenerowych, nie tylko logistycznych, do tego spójny system zarządzania tymiterminalami i wreszcie musimy sprawnie realizować przewozy pomiędzy nimi” -tłumaczył Bawor.
Jego zdaniem, aby tego dokonać konieczne jest wyposażenie wpostaci odpowiednich platform do przewozu kontenerów oraz odpowiednielokomotywy, w tym przede wszystkim lokomotywy wielosystemowe, które pozwolą narealizowanie przewozów międzynarodowych.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze