Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kolejarskie pomysły na dostępność komunikacyjną [FILM]

inforail
05.09.2019 14:30
0 Komentarzy

Wspólny bilet, nowe dojścia na perony, strefy dla maluchówna dworcach, dodatkowe przejścia dla pieszych, nowe połączenia – tak spółkikolejowe walczą z wykluczeniem komunikacyjnym. Kwestia dostępnościkomunikacyjnej była jednym z tematów Forum Ekonomicznego w Krynicy.

PKP PLK

Otwierając w środę panel „Dostępność komunikacyjna”, prezesPKP PLK Ireneusz Merchel przypomniał, że jednym z głównych narzędzi, którepomagają w walce z wykluczeniem komunikacyjnym, jest Krajowy Program Kolejowy zbudżetem w wysokości 70 miliardów złotych.

-„W ramach modernizacji linii kolejowych przebudowujemy setkistacji, nowych peronów, przejść dla pasażerów. Wybudowaliśmy 130 peronów wnowych lokalizacjach. Ponadto w ramach zwiększania dostępności, przymodernizacji linii kolejowych dbamy o to, aby wszystkie dojścia do peronów byłyprzystosowane także dla osób o ograniczonej sprawności, a więc muszą byćwyposażone w windy, pochylnie, żeby każdy mógł z nich skorzystać” – mówiłMerchel.

Prezes PKP PLK dodał, że podczas modernizacji częstododawane są nowe elementy poprawiające dostępność komunikacyjną, mimo żepierwotnie nie przewidywały tego dokumenty projektowe.

-„Robimy korektyprojektów, budujemy dodatkowe przejścia dla pieszych, dodatkowe wiadukty. Towszystko ma jeden podstawowy cel – aby linia kolejowa, która jestmodernizowana, nie dzieliła miejscowości na pół, a wręcz ją łączyła” -zaznaczył Merchel.


PKP Intercity

Adam Laskowski, prezes PKP Intercity, mówił z kolei ozwiększeniu dostępności usług.

-„W rozkładzie jazdy 2015/2016 nasze pociągizatrzymywały się na 333 stacjach. W przyszłym rozkładzie 2019/2020 planujemy,że tych stacji będzie ponad 400” – powiedział.

Laskowski wspomniał też o projekcie wspólnego biletu, wktórym oprócz PKP Intercity uczestniczą przewoźnicy samorządowi i przewozyregionalne. „W przyszłości chcielibyśmy włączyć do tego programu takżeprzewoźników autobusowych, jak również warszawski ZTM, czy WKD” – powiedziałLaskowski.

PKP Telkol

Mirosław Gilarski, prezes PKP Telkol, wskazał z kolei m.in.na bikesharing, czyli możliwość wynajmowania rowerów i tworzenia parkingów przystacjach i dworcach kolejowych. Jego zdaniem są to rozwiązania, które doskonalezwiększają dostępność kolei.

-„Badania wskazują, że pieszy do 2 km dojdzie dostacji kolejowej. Ale jeśli miałby do dyspozycji rower, to ta odległość zwiększasię do 4 km, a jeśli ma rower elektryczny, to ten dystans zwiększa się już do 8km. Taki projekt jest analizowany w PKP” – oświadczył Gilarski.

PKP Cargo

O poprawianiu dostępności w obszarze przewozów towarowychmówił natomiast członek Zarządu PKP Cargo Witold Bawor. „Dostępność w tymobszarze rozumiemy poprzez budowanie szerokiej oferty logistycznej dlakońcowego odbiorcy” – podkreślił Bawor. Zaznaczył przy tym, że do tego potrzebaspełnić kilka warunków.

-„Musimy mieć doskonale zorganizowaną sieć terminalikontenerowych, nie tylko logistycznych, do tego spójny system zarządzania tymiterminalami i wreszcie musimy sprawnie realizować przewozy pomiędzy nimi” -tłumaczył Bawor.

Jego zdaniem, aby tego dokonać konieczne jest wyposażenie wpostaci odpowiednich platform do przewozu kontenerów oraz odpowiednielokomotywy, w tym przede wszystkim lokomotywy wielosystemowe, które pozwolą narealizowanie przewozów międzynarodowych.

Komentarze