TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Kolejarskie pomysły na dostępność komunikacyjną [FILM]
InfoRail.pl - Opublikowano: 05.09.2019 16:30:24
Kolejarskie pomysły na dostępność komunikacyjną [FILM]

Wspólny bilet, nowe dojścia na perony, strefy dla maluchów na dworcach, dodatkowe przejścia dla pieszych, nowe połączenia – tak spółki kolejowe walczą z wykluczeniem komunikacyjnym.

Wspólny bilet, nowe dojścia na perony, strefy dla maluchów na dworcach, dodatkowe przejścia dla pieszych, nowe połączenia – tak spółki kolejowe walczą z wykluczeniem komunikacyjnym. Kwestia dostępności komunikacyjnej była jednym z tematów Forum Ekonomicznego w Krynicy.

PKP PLK

Otwierając w środę panel "Dostępność komunikacyjna", prezes PKP PLK Ireneusz Merchel przypomniał, że jednym z głównych narzędzi, które pomagają w walce z wykluczeniem komunikacyjnym, jest Krajowy Program Kolejowy z budżetem w wysokości 70 miliardów złotych.

-"W ramach modernizacji linii kolejowych przebudowujemy setki stacji, nowych peronów, przejść dla pasażerów. Wybudowaliśmy 130 peronów w nowych lokalizacjach. Ponadto w ramach zwiększania dostępności, przy modernizacji linii kolejowych dbamy o to, aby wszystkie dojścia do peronów były przystosowane także dla osób o ograniczonej sprawności, a więc muszą być wyposażone w windy, pochylnie, żeby każdy mógł z nich skorzystać" - mówił Merchel.

Prezes PKP PLK dodał, że podczas modernizacji często dodawane są nowe elementy poprawiające dostępność komunikacyjną, mimo że pierwotnie nie przewidywały tego dokumenty projektowe.

-"Robimy korekty projektów, budujemy dodatkowe przejścia dla pieszych, dodatkowe wiadukty. To wszystko ma jeden podstawowy cel - aby linia kolejowa, która jest modernizowana, nie dzieliła miejscowości na pół, a wręcz ją łączyła" - zaznaczył Merchel.


PKP Intercity

Adam Laskowski, prezes PKP Intercity, mówił z kolei o zwiększeniu dostępności usług.

-"W rozkładzie jazdy 2015/2016 nasze pociągi zatrzymywały się na 333 stacjach. W przyszłym rozkładzie 2019/2020 planujemy, że tych stacji będzie ponad 400" - powiedział.

Laskowski wspomniał też o projekcie wspólnego biletu, w którym oprócz PKP Intercity uczestniczą przewoźnicy samorządowi i przewozy regionalne. "W przyszłości chcielibyśmy włączyć do tego programu także przewoźników autobusowych, jak również warszawski ZTM, czy WKD" - powiedział Laskowski.

PKP Telkol

Mirosław Gilarski, prezes PKP Telkol, wskazał z kolei m.in. na bikesharing, czyli możliwość wynajmowania rowerów i tworzenia parkingów przy stacjach i dworcach kolejowych. Jego zdaniem są to rozwiązania, które doskonale zwiększają dostępność kolei.

-"Badania wskazują, że pieszy do 2 km dojdzie do stacji kolejowej. Ale jeśli miałby do dyspozycji rower, to ta odległość zwiększa się do 4 km, a jeśli ma rower elektryczny, to ten dystans zwiększa się już do 8 km. Taki projekt jest analizowany w PKP" - oświadczył Gilarski.

PKP Cargo

O poprawianiu dostępności w obszarze przewozów towarowych mówił natomiast członek Zarządu PKP Cargo Witold Bawor. "Dostępność w tym obszarze rozumiemy poprzez budowanie szerokiej oferty logistycznej dla końcowego odbiorcy" - podkreślił Bawor. Zaznaczył przy tym, że do tego potrzeba spełnić kilka warunków.

-"Musimy mieć doskonale zorganizowaną sieć terminali kontenerowych, nie tylko logistycznych, do tego spójny system zarządzania tymi terminalami i wreszcie musimy sprawnie realizować przewozy pomiędzy nimi" - tłumaczył Bawor.

Jego zdaniem, aby tego dokonać konieczne jest wyposażenie w postaci odpowiednich platform do przewozu kontenerów oraz odpowiednie lokomotywy, w tym przede wszystkim lokomotywy wielosystemowe, które pozwolą na realizowanie przewozów międzynarodowych.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
konferencja
PKP PLK
PKP InterCity
PKP Cargo
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.