Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleją na lotnisko w Katowicach, PKP PLK jeszcze nie wybrały najkorzystniejszej oferty

inforail
04.12.2017 06:42
0 Komentarzy

Spółka PKP PLKzakończyła już weryfikację ofert w przetargu na zaprojektowanie odbudowy liniikolejowej nr 182 z Tarnowskich Gór do Zawiercia wraz ze skomunikowaniem portulotniczego Katowice w Pyrzowicach. W najbliższych dniach zamierza ogłosić wybórnajkorzystniejszej oferty.

Będzie to kolejny etap działań zmierzających do odbudowylinii nr 182, która da postulowane od lat kolejowe połączenie konurbacjikatowickiej (a obecnie powstającej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii) zKatowice Airport. W ub. tygodniu Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wKatowicach wydała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla tej inwestycji.

„Zakończyliśmy postępowanie weryfikacyjne złożonych ofert naopracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dlaprojektu pn.+”Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr182 Tarnowskie Góry – Zawiercie+. W najbliższych dniach zostanie ogłoszonywybór firmy z najkorzystniejszą ofertą” – poinformował PAP rzecznik PLKMirosław Siemieniec.

Cały okres obowiązywania zamówienia – obejmującyzaprojektowanie odbudowy linii i późniejsze pełnienie nadzoru autorskiego – to1575 dni. PLK zakładają, że wybrany wykonawca dostarczy m.in. specyfikacje technicznewykonania i odbioru robót budowlanych w 328 dni od dnia podpisania umowy orazbędzie pełnił nadzór autorski przez 26 miesięcy od dnia podpisania umowy naroboty budowlane.

PLK przewidują przy tym rozpoczęcie robót budowlanych w IVkw. 2019 r. a ich zakończenie – w II kw. 2022 r.

W przetargu na projekt i nadzór autorski tegoprzedsięwzięcia oferty złożyło pięć podmiotów. Najtańszą zaproponowała spółkaMosty Katowice – na 13,6 mln zł brutto (kolejne oferty opiewają na 17,6 mln złi 17,8 mln zł brutto). PLK w sierpniowej informacji z otwarcia ofert podawały,że budżet zamówienia określiły na 35,3 mln zł brutto. Żadna z ofert nieprzekroczyła tej kwoty.

Nieeksploatowana obecnie w większości, jednotorowa linia nr182 łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc przez bezpośrednie okolicekatowickiego lotniska. Oprócz kompletnego remontu planowana jest jejelektryfikacja. Przedsięwzięcie ma zostać wykonane przy wsparciu środków UE.

Obecne zamówienie opiera się na dokumentacjiprzedprojektowej, która została przygotowana – z opóźnieniem – w ostatnichdwóch latach. Zgodnie z jej założeniami odbudowa linii nr 182 ma zapewniaćm.in. prędkość maksymalną 140 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 80 km/h dlatowarowych. Projekt uwzględni m.in. budowę nowego wiaduktu kolejowego nadautostradą A1.

Zamawiana dokumentacja ma zapewniać dwie opcje realizacjiodbudowy linii nr 182 – w jednym zadaniu lub w trzech częściach, z którychpierwsza umożliwiłaby dojazd do lotniska Katowice od strony Tarnowskich Gór.

Chociaż na listach obecnego Krajowego Programu Kolejowegonie wymieniono z nazwy połączenia kolejowego do portu lotniczego Katowice, PLKz końcem ub. roku zapewniały, że mieści się ono na liście podstawowej programu– w przewidzianej do finansowania z POIiŚ pozycji pod nazwą „Infrastrukturalneprojekty aglomeracyjne finansowane z Funduszu Spójności” (za 1089,8 mln zł).

W dołączonym do dokumentacji obecnego przetargu wzorzeharmonogramu robót (zakładającego ich realizację do maja 2022 r.) pod rubryką”koszt” pojawia się wartość 454,3 mln zł.

Według pierwotnych szacunków PKP PLK czas jazdy na lotniskoz Katowic z wykorzystaniem odbudowanej linii nr 182 miałby wynieść od stronyZawiercia ok. 45 minut, a przy postoju w Zawierciu – 55 minut. Wedługwcześniejszych informacji czas przejazdu z wykorzystaniem linii nr 182 odstrony Tarnowskich Gór wyniósłby ok. 50 minut.


Komentarze