TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Koleją do centrum Dąbrowy Górniczej i Gołonogu - co dalej?
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 06.11.2017 05:22:23 2 komentarze
Koleją do centrum Dąbrowy Górniczej i Gołonogu (źródło: Wikipedia/Bastet78, lic. CC BY-SA 3.0)

Wspólny z zarządcą kolejowej infrastruktury przetarg na zaprojektowanie przebudowy stacji w centrum Dąbrowy Górniczej i przystanku w dzielnicy Gołonóg, a także ich otoczenia, koordynuje dąbrowski samorząd. Powstać mają m.in. centra przesiadkowe i tunele pod torami.

Wspólny z zarządcą kolejowej infrastruktury przetarg na zaprojektowanie przebudowy stacji w centrum Dąbrowy Górniczej i przystanku w dzielnicy Gołonóg, a także ich otoczenia, koordynuje dąbrowski samorząd. Powstać mają m.in. centra przesiadkowe i tunele pod torami.

Chodzi o dwa dworce kolejowe w Dąbrowie Górniczej – na linii kolejowej nr 1 tworzącej m.in. główne połączenie Warszawy z Katowicami. Zamknięty niedawno zabytkowy budynek dworca w centrum Dąbrowy Górniczej jest bardzo podobny do odnowionego w ostatnich latach, pochodzącego z lat 80. XIX wieku, budynku dworca kolei warszawsko-wiedeńskiej w Myszkowie.

Również z XIX w. pochodzi budynek dworca w Gołonogu, będący niegdyś częścią węzła kolejowego, w którym jedna z odnóg kolei warszawsko-wiedeńskiej zbiegała się z koleją dąbrowsko-iwanogrodzką (dawna nazwa Dęblina).

W lutym br. miasto oraz spółki PKP SA i PKP PLK podpisały porozumienie dotyczące współpracy przy rewitalizacji dworców w centrum oraz Gołonogu oraz zagospodarowania przyległych terenów. Kilka miesięcy później dąbrowski samorząd uzgodnił z PLK przygotowanie założeń do projektów przebudowy obu stacji i układów komunikacyjnych wokół nich. Efektem są założenia ogłoszonego pod koniec października przetargu.

Przetarg ten podzielony jest na dwa zadania dotyczące: stacji w centrum i przystanku w Gołonogu; w każdym z nich wykonawca wykona projekty dla miasta oraz PLK.

Miasto zamawia m.in. zaprojektowanie centrum przesiadkowego w rejonie dworca w centrum, mogącego obsługiwać naraz pięć autobusów komunikacji miejskiej, z parkingami typu park&ride (po obu stronach torów po 180 miejsc), parkingami dla rowerów (zadaszonymi, po 50 miejsc) oraz jego połączenie z istniejącym układem komunikacyjnym w rejonie ul. Kościuszki.

Nowy układ drogowy ma być bezkolizyjnie połączony z tunelem drogowym pod torami, który połączy ul. Kościuszki z ul. Limanowskiego. Powstać mają też nowa droga od skrzyżowania wylotu z tunelu i ul. Limanowskiego do skrzyżowania ulic Robotniczej i Korzeniec oraz tunel dla ruchu pieszo-rowerowego pod likwidowanym przejazdem w ciągu ul. Konopnickiej.

Dąbrowa Górnicza zamówi też zaprojektowanie nowej infrastruktury drogowej w rejonie ul. Sobieskiego, Perla, Legionów Polskich oraz Grynia (do niedawna Dąbskiego) wraz z drogami rowerowymi – aby utworzyć połączenie tej części miasta z centrum przesiadkowym.

Pod kątem stacji kolejowej w centrum PLK będzie oczekiwała zmiany jej układu torowego i budowy docelowo dwóch nowych peronów wyspowych z torami – odrębnie dla ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego. Powstać ma też nowe przejście podziemne łączące perony z dworcem, centrum przesiadkowym i parkingami, a także nowy tunel drogowy w ciągu ul. Konopnickiej.

Pod kątem przystanku w Gołonogu miasto oczekuje projektu budowy centrum przesiadkowego po południowej stronie linii kolejowej, mogącego obsługiwać naraz pięć autobusów komunikacji miejskiej, z parkingiem na 200 miejsc od strony ul. Piecucha i zadaszonymi parkingiem na 50 rowerów. Powstać ma też układ komunikacyjny wiążący centrum przesiadkowe m.in. z tunelem pod torami, który połączy ul. Parkową z al. Zagłębia Dąbrowskiego czy ul. Piecucha.

Ponadto zaprojektowane dla miasta mają zostać tunele dla ruchu pieszo rowerowego w ciągu ul. Podłęknickiej w rejonie Gołonogu oraz w ciągu ul. Granicznej między Gołonogiem i centrum.

PLK będzie chciała zlikwidować w Gołonogu obecny peron wyspowy zastępując go dwoma jednokrawędziowymi (wraz z zaprojektowaniem miejsca dla torów dalekobieżnych) i przywrócić połączenie linii nr 1 z linią 133 (śladem zlikwidowanej linii w stronę Huty Katowice). Powstać mają też tunel drogowy w śladzie ul. Parkowej oraz przejście podziemne pod torami łączące perony, dworzec, parking i ul. Parkową.

Termin składania ofert w przetargu wyznaczono na 4 grudnia. Zamówienie powinno zostać zrealizowane do 300 dni od podpisania umowy (skrócenie tego okresu to jedno z kryteriów oceny ofert).

Miasto w przetargu zamawia dokumentację pod kątem projektu "Promowanie zielonej mobilności na terenie gminy Dąbrowa Górnicza", który chce współfinansować środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020. PLK natomiast uczestniczy w przetargu pod kątem swoich tzw. zadań inwestycyjnych "Przebudowa infrastruktury kolejowej i drogowej w obszarze stacji Dąbrowa Górnicza Centrum" oraz "Przebudowa infrastruktury kolejowej i drogowej w obszarze przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg".

Budynki dworców w centrum Dąbrowy Górniczej i Gołonogu zostały objęte Programem Inwestycji Dworcowych spółki PKP SA.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
dworzec
Dąbrowa Górnicza
PKP PLK
PKP SA
  • kolejorz – 06.11.2017

    "PLK będzie chciała (...) przywrócić połączenie linii nr 1 z linią 133" - jaki to może mieć cel?

  • Dave – 07.11.2017

    W rejonie GołonogA a nie GołonogU! Kogo? Czego? -> GołonogA!

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.