Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Kluczowe inwestycje opóźnione, a 250 km/h na CMK wcale nie takie pewne

inforail
10.08.2020 08:45
0 Komentarzy

Według kolejarzytylko 20 proc. inwestycji na torach ma opóźnienie. Tyle, że są toprzedsięwzięcia kluczowe dla ruchu pociągów – podaje „Dziennik GazetaPrawna”.

Jak podaje dziennik, spółka PKP Polskie Linie Kolejowe namodernizację torów w ramach Krajowego Programu Kolejowego wydała 30,6 mld zł.

„To ponad 40 proc. środków, które zapisano w tym wartym75,5 mld zł planie. Według prezesa PKP PLK Ireneusza Merchela nie ma groźby, żenie uda się wydać całej kwoty w zakładanym terminie, czyli do końca 2023 r.Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel zaznacza natomiast, że w kwestii KPKrząd nie powiedział ostatniego słowa i nie jest wykluczone, iż dorzuconezostaną pieniądze na dodatkowe przedsięwzięcia” – czytamy.

Gazeta wskazuje, że według prezesa Merchela „trudnomówić o wielkich opóźnieniach w realizacji programu”, bo poślizg ma 20proc. projektów.

„Problem w tym, że w dużej mierze dotyczy onnajważniejszych szlaków, po których jeździ najwięcej pociągów. Tak jest choćbyz remontowaną od czerwca 2017 r. trasą Warszawa – Poznań. Według pierwotnychzałożeń linia powinna zostać ukończona do czerwca tego roku. Teraz PKP PLKmówi, że modernizacja może zakończyć się jesienią 2021 r., czyli około półtoraroku później niż zakładano. Do poślizgu miały się przyczynić głównie nieujęte wprojektach kolizje z podziemnymi instalacjami. Korzyści z remontu nie będąjednak dla podróżnych oszałamiające, bo po zakończeniu prac podróż z Warszawydo Poznania skróci się zaledwie o kilka minut. Według PKP PLK największymplusem inwestycji ma być poprawienie przepustowości, zwłaszcza dla pociągówtowarowych” – czytamy dalej.

Jak ujawnił w rozmowie z „DGP” szef PKP PLK, wpołowie 2023 r. powinna się zakończyć prowadzona etapami od lat 90. modernizacjaCentralnej Magistrali Kolejowej, czyli szybkiej trasy, którą pociągi jeżdżą z Warszawyna Śląsk i do Krakowa.

„Wtedy stanie się ona pierwszą w Polsce linią dużychprędkości. Trwają jeszcze badania, czy będzie można tam rozpędzić się do 230 czydo 240 lub 250 km/h. Podróż koleją ze stolicy do Krakowa potrwa wtedy poniżejdwóch godzin” – podaje gazeta. (PAP)

Komentarze