TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Jest projekt prawa holdingowego. Tworzenie Holdingu PKP też przyśpieszy?
InfoRail.pl - Opublikowano: 26.05.2020 17:45:49
Jest projekt prawa holdingowego. Tworzenie Holdingu PKP też przyśpieszy?

Komisja ds. Reformy Nadzoru Właścicielskiego finalizuje pierwsze projekty ustaw – podano na stronie gov.pl.

Komisja ds. Reformy Nadzoru Właścicielskiego finalizuje pierwsze projekty ustaw – podano na stronie gov.pl.

Wskazano tam, że eksperci zaproszeni do współpracy przez Ministerstwo Aktywów Państwowych w ramach Komisji ds. Reformy Nadzoru Właścicielskiego po trzymiesięcznej pracy przedstawili gotowe projekty zmiany Kodeksu spółek handlowych oraz innych ustaw.

Projekt przedłożony przez Zespół ekspercki ds. reformy prawa handlowego, którego Przewodniczącym jest dr hab. Piotr Pinior (prof. UŚ) zakłada zmiany w kilkunastu przepisach prawa handlowego Kodeksu spółek handlowych. Jedną z najważniejszych propozycji zawartych w dokumencie jest doprecyzowanie sposobu, w jaki oblicza się długość kadencji członka organu spółki kapitałowej. Nowy przepis zakłada, podobnie jak w przypadku zapisów o prostej spółce akcyjnej, że kadencja będzie obliczana w pełnych latach obrotowych, o ile statut spółki nie zakłada inaczej. Dodatkowo do przepisów o spółce akcyjnej i spółce z o. o. wprowadzone zostaną obowiązki lojalności i zachowania poufności członków organów spółki po wygaśnięciu ich mandatu. Nowością będzie również przyjęcie tzw. Business judgement rule oraz dodanie zapisów ułatwiających podejmowanie uchwał i odbywanie posiedzeń za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Projekt autorstwa Zespołu eksperckiego ds. prawa koncernowego, którego Przewodniczącym jest prof. dr hab. Andrzej Szumański zakłada wprowadzenie do polskiego prawa spółek handlowych regulacji prawnej tzw. prawa holdingowego, która ma regulować relacje prawno-prywatne pomiędzy spółką dominującą i jej spółkami zależnymi. Powinno się to odbywać w sposób uwzględniający interes wierzycieli, członków organów oraz drobnych wspólników, zwłaszcza spółki zależnej. Samo powstanie propozycji reformy zostało przygotowane w odpowiedzi na postulaty zgłaszane przez polskich przedsiębiorców działających w stosunkach dominacji i zależności. Sytuacja ta wynikała bezpośrednio z przygotowanego w 2000 r. Kodeksu spółek handlowych, gdzie przyjęto koncepcję ograniczonego prawa holdingowego, pozostawiając tym samym pewną lukę prawną, która teraz może zostać uzupełniona.

Projekt wypracowany przez Zespół ekspercki ds. zwiększenia efektywności rad nadzorczych, którego Przewodniczącym jest dr Radosław L. Kwaśnicki skupił się przede wszystkim na wyposażeniu rad nadzorczych spółek akcyjnych oraz spółek z o. o. w narzędzia umożliwiające prowadzenie bardziej efektywnego nadzoru korporacyjnego. Rady nadzorcze są niczym innym jak reprezentacją osób ponoszących ekonomiczne ryzyko funkcjonowania spółki, dlatego niezwykle ważne jest, aby ustawodawca na bieżąco monitorował dynamiczne zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą oraz wsłuchiwał się w realne potrzeby uczestników rynku. Wynikiem takiej dbałości jest przedstawiony pod głosowanie projekt zmian mający na celu zwiększenie efektywności procesów związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwami

Prace nad ustawami wspierał Zespół konsultacyjny, którego przewodniczącym jest dr hab. Mirosław Pawełczyk, prof. UŚ, którego eksperci na każdym etapie prac konsultowali propozycje zmian.

W kontekście planów stworzenia holdingu PKP istotne wydaje się być przygotowanie prawa właśnie holdingowego. Przypomnijmy, że holding PKP, który miał zacząć działać od stycznia 2019 roku, ale nie ruszył do dziś, to pomysł m.in. Prezesa PKP SA Krzysztofa Mamińskiego.

Według Mamińskiego powołanie holdingu pozwoli przede wszystkim na usprawnienie organizacji i wspólnych działań.

Jest wiele rzeczy, które możemy robić wspólnie, poczynając od strategii poprzez zakupy, wspólną politykę informacyjną, wspólną politykę finansową czy działania marketingowe – mówił w kwietniu 2018 roku Mamiński. Prezes dodał wówczas, że na utworzeniu holdingu skorzystają też pasażerowie, gdyż łatwiejsze będzie stworzenie wspólnej oferty przewoźników wchodzących w jego skład. Mamiński przypomniał, że choć w Polsce nie ma typowego prawa holdingowego, to stworzenie takiego organizmu jest możliwe, a przykładem tego są takie grupy jak: KGHM, PGNiG, PKN Orlen czy Tauron. Mamiński mówił też, że nowa struktura nie odbierze samodzielności spółkom, a wykorzystane zostaną możliwości współdziałania. Dodał, że dzięki wprowadzeniu struktury holdingowej pojawią się w grupie oszczędności.

Czy przyjęcie prawa holdingowego przyśpieszy powstanie holdingu PKP? Zobaczymy.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP SA
holding