Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jest pozwolenie na budowę odcinka Rail Baltica do Czyżewa

inforail
20.07.2020 11:45
0 Komentarzy

Pozwolenie na budowęok. 6,5-km odcinka międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica od granicywojewództw: mazowieckiego i podlaskiego do stacji Czyżew wydał w poniedziałekwojewoda podlaski Bohdan Paszkowski.

Cały ok. 70-km odcinek Czyżew-Białystok Rail Baltica, którybędzie modernizowany, jest w procedurze wydawania pozwoleń podzielony na 10mniejszych, dla których wojewoda wydaje sukcesywnie pozwolenia na budowę.

Wydane w poniedziałek pozwolenie jest szóstym, brakujejeszcze czterech takich odrębnych decyzji, mają być wydane w najbliższychmiesiącach – wyjaśnił wojewoda.

Bohdan Paszkowski dodał, że wydane dotąd pozwolenia nabudowę nie obejmują jeszcze większości trasy Czyżew -Białystok. Podkreślił, żesą rozpoczęte procedury na pozostałe fragmenty trasy, np. od stacji Szepietowodo stacji Łapy. Jest już np. pozwolenie na budowę od stacji Czyżew doSzepietowa czy przebudowy stacji Szepietowo, przebudowy wiaduktu na trasieŁapy-Białystok.

Wydane w poniedziałek pozwolenie dotyczy prac na torach ipodtorzu, ale także przebudowy stacji Czyżew. Po modernizacji tory mają byćdostosowane do jazdy pociągów o konkretnych prędkościach. W przypadku pociągówosobowych to 200 km /h, towarowych – 160 km/h. Będą również przebudowane peronyna stacji Czyżew, powstanie podziemne przejście dla pasażerów, będziezainstalowany nowoczesny system informacji pasażerskiej. Będą takżeprzebudowane wszystkie instalacje melioracyjne, sanitarne.

„Mam nadzieję, że wyłoniony już wykonawca (na całyodcinek Czyżew-Białystok-PAP) będzie mógł sprawnie rozpocząć teinwestycję” – powiedział Bohdan Paszkowski.

Odcinek Czyżew-Białystok Rail Baltica to jedna z kluczowychinwestycji kolejowych w województwie podlaskim. To ostatni odcinek modernizacjitrasy kolejowej Warszawa-Białystok.

Modernizację odcinka Czyżew-Białystok będzie realizować za3,3 mld zł wybrane w przetargu polsko-chińskie konsorcjum: PrzedsiębiorstwoUsług Technicznych Intercor (lider), Stecol Corporation oraz SinohydroCorporation Limited.

W czerwcu inwestor – PKP PLK SA – podpisał z tym konsorcjumumowę na tę modernizację. Prace mają potrwać 37 miesięcy od momentu ichrozpoczęcia. Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel informował przy podpisaniu tejumowy, że jest to umowa o najwyższej wartości przy tego typu inwestycjach wPolsce. Mówił też, że odcinek Czyżew-Białystok będzie gotowy do eksploatacji wlipcu 2023 r.

PKP PLK podawało też wcześniej, że po modernizacji odcinkaCzyżew-Białystok, podróż pociągiem z Białegostoku do Warszawy będzie mogłaskrócić się do 1 godziny i 25 minut; z przystankami na stacjach pośrednich -będzie trwała 1 godzinę i 40-45 minut.

Inwestycja jest dofinansowana z UE z programu CEF – ŁączącEuropę.(PAP)

Komentarze