Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jest koncepcja architektoniczno-przestrzenna zakopiańskiego dworca

inforail
16.10.2018 12:08
0 Komentarzy

Rozstrzygnięty zostałogólnopolski konkursu na wykonanie koncepcji architektoniczno-przestrzennej wybranychelementów zagospodarowania dla budowy Centrum Komunikacyjnego na terenie dworcakolejowego w Zakopanem.

W Urzędzie Miasta Zakopane zaprezentowane zostały zwycięskieprace pokazujące nowe otoczenie dworca, a laureaci odebrali z rąk BurmistrzaLeszka Doruli nagrody. Na konkurs wpłynęło 9 prac, spośród których wyłonionolaureatów trzech kolejnych nagród:

I miejsce – nagroda w wysokości 30 000,00 zł Tomasz Galica iAnna Muras

II miejsce – nagroda w wysokości 20 000,00 zł AdamKrzysztofiak

III miejsce – nagroda w wysokości 10 000,00 zł JakubWójtowicz i Filip Zieliński.

Finansowanie na modernizację dworca kolejowego w Zakopanemzostało pozyskane z trzech różnych programów – na ochronę zabytków, transportniskoemisyjny i obiekty dworcowe i wynosi 26,5 mln zł. Zakończony konkurs byłjednym z etapów realizacji całego przedsięwzięcia.

Remont pierwszegobudynku został już rozpoczęty i potrwa do końca przyszłego roku. Oczywiście wplanie jest także drugi budynek. Natomiast w odniesieniu do pozostałejprzestrzeni został ogłoszony konkurs. Prace oceniał liczny sąd konkursowy. Odpoczątku chcieliśmy, aby o tym ważnym dla Zakopanego miejscu nie decydowalisami urzędnicy. Stąd najpierw konsultacje społeczne, a teraz udział w ocenie tychprac architektów i innych fachowców, także spoza naszego urzędu. Teraz sam niemogę się już doczekać na moment, gdy na podstawie tego konkursu będziemy mogliogłosić przetarg w trybie „zaprojektuj i wybuduj” i rozpoczniemy tym samymdalsze prace związane z otoczeniem dworca – powiedział burmistrz LeszekDorula.

Przewodniczącą sądu konkursowego była mgr inż. arch. SylwiaGąsienica Kleryk – Strynka z Biura Planowania Przestrzennego Urzędu MiastaZakopane. Sąd wziął pod uwagę takie kryteria jak: atrakcyjność i trafnośćcałości rozwiązań, sposób uwzględnienia wartości kulturowych i przestrzennychmiejsca oraz wytycznych konserwatorskich, walory rozwiązań funkcjonalnych,nowatorstwo i oryginalność przedstawionych rozwiązań oraz koszt ich realizacji.- Koncepcja musiała być wyjątkowa i przede wszystkim uwzględniać, że jest toZakopane – przystanek końcowy, z którego podróżni nigdzie nie pędzą, mają czasby się tu zatrzymać i z tym miejscem zaprzyjaźnić. Chcieliśmy, by oddany zostałcharakter tego miejsca położonego w górach – wyjaśniała przewodnicząca.

Nagrodzona i wybrana do realizacji koncepcja wymaga jeszczewprowadzenia drobnych zmian zgodnie z wytycznymi sądu konkursowego. Jej zaletąsą właśnie ciekawe odniesienia do natury, regionalnych motywów zdobniczych,tatrzańskiej przyrody i górskich szlaków, które jednoznacznie oddają charaktermiejsca. Forma zadaszeń peronów nawiązuje do górskich szczytów, urozmaicają jątablice z słownikiem gwary góralskiej, zieleń, piękne detale, a nawet huśtawki.

Kryteria wyboru koncepcji były następujące:

1) Atrakcyjność i trafność całości rozwiązań (twórczewykorzystanie walorów kompozycyjnych tkwiących w restaurowanych obiektachdworcowych, jakość rozwiązań małej architektury i detali architektonicznych,dobór materiałów, układ kompozycyjny zagospodarowania przestrzeni publicznychelementami małej architektury i zielenią, atrakcyjność iluminacji nocnej,spójność kompozycyjna całości prezentowanych rozwiązań, dobór materiałówwykończeniowych) – waga kryterium 50 %

2) Sposób uwzględnienia wartości kulturowych iprzestrzennych miejsca oraz wytycznych konserwatorskich (odwołania historycznelub kontrastowe wydobycie walorów historycznych istniejących obiektów) – wagakryterium 25%

3) Walory rozwiązań funkcjonalnych (rozmieszczenie, wygodaeksploatacji i konserwacji, bezkolizyjność poszczególnych rodzajów użytkowania,przystosowanie dla potrzeb osób niepełnosprawnych) – waga kryterium 10 %

4) Nowatorstwo i oryginalność przedstawianych rozwiązań -waga kryterium 5%

5) Koszt realizacji przedstawionych rozwiązań – wagakryterium 10%

Uzasadnienie wyboru:

I Nagroda. Praca nagrodzona z uwagi na próbę twórczegopodejścia do rozwiązań poszczególnych elementów koncepcji, w nawiązaniu dokontekstu gór i kultury góralskiej, a także ze względu na udana próbę spójnegopowiązania całości założenia, z równoczesną propozycją wprowadzenia zasadyzróżnicowania formy obiektów. Na uwagę zasługuje ciekawy dobór detalu orazmateriałów i kolorystyki charakterystycznej dla lokalnej architektury.

Formy zadaszeń dla podróżnych tworzą enklawy zachęcające doodpoczynku. Ich kompozycja przywołuje skojarzenie wypiętrzonych gór, pokrytychzielenią oraz z elementami architektonicznymi nawiązującymi do skalnegopodłoża. Zaletą tej koncepcji jest czytelna inspiracja ukształtowaniemgórskiego krajobrazu i nawiązanie do niepowtarzalnej lokalizacji „u podnóżaTatr”. Elementy małej architektury nawiązują do charakteru zadaszeń poprzezodtworzenie górskich piargów w postaci rozrzuconych skał.

Zaproponowane rozwiązanie elewacji budynkuusługowo-garażowego wyróżnia się wprowadzeniem płynącej, górnej krawędzi liniielewacji z zaakcentowanym wejściem do budynku. Interesujące jest równieżodniesienie do góralskiej rozety i zimowej scenerii.

W zakresie bramy wejściowej zastosowano rozwiązaniefunkcjonalno-przestrzenne polegające na odtworzeniu historycznej formy zdodatkowym rozwinięciem, będącym równocześnie „optycznym” rozciągnięciemkompozycji oraz wizualnym wydzieleniem terenu dworca. Efekt ten osiągniętopoprzez kompozycję, wzniesień, zieleni i elementów rzeźbiarskich.

Przedstawiona idea stanowi ciekawy potencjał do dalszegoopracowania architektonicznego.


Komentarze