TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Jaki tabor dla KDP? Push&pulle i szybkie ezt?
- Opublikowano: 06.12.2017 13:16:52 12 komentarzy
Jaki tabor dla KDP? Push&pulle i szybkie ezt?

Podczas dzisiejszego posiedzenia Komisji Infrastruktury posłowie dyskutowali o taborze dla KDP w Polsce. Koncepcje są dwie.

Pierwsza z nich to push-pulle. Jak poinformował wiceminister Andrzej Bittel mają być wielkopojemne, do 120 miejsc siedzących na wagon, wyposażone w ETCS, wielosystemowe. W zestawach miałyby pojawić się czteroosiowe lokomotywy z silnikami asynchronicznymi. Elektrowozy miałyby być trzysystemowe: 3kV, 15kV i 25kV. Składy rozwijałyby prędkość do 230 km/h. Pociągi mogłyby poruszać się nie tylko w Polsce, ale także w Niemczech, Czechach i Austrii. W tej chwili, o czym przypomniał Andrzej Bittel, w tej chwili żaden z polskich producentów nie oferuje takich zestawów. Byłby to zupełnie nowy projekt. Taki skład miałby posiadać cechy produktu o charakterze eksportowym.

Koncepcja druga, jak zaznacza Bittel opcjonalna, zakłada zakup szybkich ezt-ów, dostosowanych do podobnej prędkości 230 km/h. Miałyby one kursować również nie tylko po polskiej sieci kolejowej, ale również w Niemczech, Austrii i Czechach.

Chcemy w ramach działania Luxtorpeda doprowadzić do sytuacji, w której będą zamawiane i budowane długie serie – mówił Bittel. W tej chwili mamy problem z prototypami, które wchodzą do użytkowania, potem są kłopoty. Co najmniej rok potrzebny jest na wyeliminowanie usterek – stwierdził. W niedługim czasie będziemy mogli zakomunikować o konkretnych działaniach w ramach tego projektu – dodał.

Nowe pojazdy potrzebne są w kontekście obsługi CPK. Jak powiedział Bittel konieczność jego obsługi koleją zbliża nas do budowy kolei dużych prędkości w Polsce. Podjęte zostały już prace legislacyjne nad przepisami dotyczącymi kursowania pociągów z prędkościami do 250 km/h. To prędkość graniczna dla zasilania 3kV – stwierdził Bittel.

Wracają do samego taboru MIB zakłada, że tabor do obsługi KDP w Polsce miałby powstać w polskich fabrykach. Na stworzenie projektu potrzeba około 8 -10 lat. Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail.pl podobne wartości podawał szef Newagu Zbigniew Konieczek.

Założenie jest takie, że CPK, ale także Warszawa i Łódź, mają być połączone z całym krajem. Z Y robi się zatem gwiazda – mówił Bittel.



Sprawdź też:
  • bunm – 06.12.2017

    Obniżyli Vmax KDP z 350 do 250, a teraz chcą do jej obsługi pociągi Vmax 230???

  • okl – 06.12.2017

    "Miałyby one kursować również nie tylko po polskiej sieci kolejowej, ale również w Niemczech, Austrii i Czechach."

    A biorąc pod uwagę proces uzyskiwania homologacji w Niemczech, to przy "pomyślnych wiatrach" pojechalibyśmy u naszych zachodnich sąsiadów, naszymi pociągami za jakieś... 10 lat? ;)
    Ile PESA się użera z EBA? A ile Skoda Transportation walczyła o dopuszczenie lokomotywy 380? Po PL, SK, CZ, A, spoko... ale Niemcy to zupełnie inna bajka...
    Jak koniecznie chcą jeździć piętrowymi push-pullami do Niemiec, niech zestawią piętrusy PESY z czeskimi 380... (lub Vectronami, w zależności co jest bardziej opłacalne) i tyle :P Bo uzyskiwanie dopuszczenia na Niemcy, to de facto budowanie pojazdu od zera pod ten rynek...
    Co do EZT na V250 to jakiś czas temu były do wzięcia Pendolina(ETR610) ze spółki Cisalpino z dopuszczeniami na CH, A, DE i IT - trzeba było brać...
    Z dwojga bardziej realne jest 230, niż "mityczne" 350, które jest tak samo realne jak "hyperloop na CPL" ;) poza tym austriackie Railjety jeżdżą właśnie z prędkością 230 km\h, więc czemu nie?

  • gutek – 06.12.2017

    Stadler ma gotowce -10 lat to długo czekać a niedługo wchodzi 4 pakiet kolejowy a my w lesie

  • G.kolejarz – 06.12.2017

    Nie uważacie, że Pusch Pulle na V 250 km/h to raczej głupi pomysł. Przecież KDP to pociągi zespołowe. Chyba ,że mowa o czymś takim jak ICE 1 .

  • okl – 06.12.2017

    OIDP to push&pulle (ogólnie składy wagonowe), to chyba więcej niż 200 nie mogą jeździć... Austriackie Railjety mają 230 w drodze wyjątku... ja to rozumiem tak, że 250 to już EZT - jednak wciąż nie widzę kto mógłby coś takiego wyprodukować. Wyprodukowanie takiego pociągu "po bożemu", a nie "wizka i za pół roku prototyp", to kilka lat pracy, z budową prototypu, dokładnym przebadaniem go, wykonaniem jazd próbnych, poprawek... no i sam proces homologacji to min. 2-3 lata użerania się... i często konieczność budowy "od zera" egzemplarza do homologacji... to wszystko kosztuje grube miliony... mam nadzieję, że w ministerstwie są tego świadomi...
    Natomiast co do samych push-pulli, to nie jest to taki głupi pomysł... Jak coś się zepsuje, możesz wymienić wagon/lokomotywę w składzie i mieć go dalej w ruchu... możesz dowolnie kształtować pojemność w zależności od natężenia ruchu...
    U nas, zamiast sadzić się na "KaDePe" to trzeba udostępnić możliwie największej liczbie ludzi przejazdy z prędkosciami 160-200. Większość ludzi i tak nie rozróżni push-pulla od EZT, a efekt będzie.

  • abarh – 06.12.2017

    Mi tam 200 starczy od Gd-k na południe . i niech dadzą elfa 2 to będzie ok.

  • Autor1 – 06.12.2017

    To jest właśnie socjalizm.Przewoźnika powinno interesować, żeby pasażerowie byli zadowoleni i żeby na tym zarabiać-to wszystko. A tu PKP ma przyjmować niższe standardy, żeby robić dobrze polskim producentom, którzy nie potrafią póki co lub nie mają na to pieniędzy, wyprodukować szybszych pociągów. PiS to typowa komuna: plany pięcioletnie i ośmioletnie itd...

  • Rafel – 06.12.2017

    Z Pendolino nie umieją sobie poradzić żeby wykorzystać jego możliwości a tu zabierają się za następny tabor powyżej 200km/h jak bachory kupują i odstawiają

  • emig – 08.12.2017

    @Rafel kto ci takie głupoty wciska?Jak sobie nie radzą ? robi się byle jak na polskie warunki ale idzie do przodu. Jak się nie robi interesów tylko wyzysk i złodziejstwo to i tak dziw bierze że coś się dzieje naprawdę w Polsce

  • emig – 08.12.2017

    @G. kolejorz nie chcę rozwijać litery G. ale widać że g...o wiesz o kolei. Ezt po za Japonią to tak naprawdę dopiero od niedawna wchodzą w grę. Do tej pory przewaznie jak nie tylko w KDP królowały głowice napędowe (loki) z jednej lub dwóch końcach składu a to też w pewnym sensie push pulle

  • emig – 08.12.2017

    ^^^ jedną głowice napędową mają X2000 i ICE2

  • kolejFAN – 09.12.2017

    jakie? ja wam powiem jakie. Niemieckie siemensy piętrowe IC, railjety, albo ewentualnie piętrusy Skody. wszystko inne to niestety będą BUBLE.

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.