TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Jak wykorzystać Rail Baltica do rozwoju gospodarczego?
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 28.02.2018 17:56:14
Jak wykorzystać Rail Baltica do rozwoju gospodarczego? (foto: PKP PLK)

Międzynarodowa trasa kolejowa Rail Baltica, oprócz poprawy sytuacji transportowej ma także służyć rozwojowi gospodarczemu regionów, potrzebne są jednak do tego dodatkowe inwestycje np. w logistyce

Międzynarodowa trasa kolejowa Rail Baltica, oprócz poprawy sytuacji transportowej ma także służyć rozwojowi gospodarczemu regionów, potrzebne są jednak do tego dodatkowe inwestycje np. w logistyce - wynika z debaty, która odbyła się w środę w urzędzie marszałkowskim w Białymstoku.

Instytut Innowacyjności Polska sp. z o.o., na zlecenie Komisji Europejskiej zorganizował konsultacje z samorządami, przedsiębiorcami, przewoźnikami, by można było planować takie inwestycje.

W środę dyskutowano o tym w Białymstoku, we wtorek takie spotkania odbyły się również w Suwałkach i Ełku, w listopadzie 2017 r. na Mazowszu w ramach VII Kongresu Kolejowego - poinformował PAP Piotr Fic z Instytutu Innowacyjności.

Przedsiębiorcy mówią głównie o tym, by powstały miejsca, gdzie będą przeładowywane towary z transportu drogowego na kolejowy - powiedział Fic. "To dotyczy terminali intermodalnych i wykorzystania bocznic kolejowych" - dodał. Inwestycje te mieliby realizować, także dzięki dotacjom, prywatni przedsiębiorcy.

Rail Baltica to międzynarodowa trasa kolejowa z Berlina, przez Warszawę, do Helsinek. W Polsce jej modernizacja obejmuje 341 km, od Warszawy przez Sadowne-Czyżew-Białystok-Ełk do Trakiszek na granicy z Litwą.

Jakub Siwiński z Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Mobilności i Transportu DG MOVE mówił, że projekt modernizacji międzynarodowej linii kolejowej E75 Rail Baltica jest obecnie jedną z sześciu najważniejszych inwestycji transportowych w UE, ważnym, brakującym odcinkiem w komunikacji krajów nadbałtyckich z Europą Zachodnią w sieci TEN-T, ważnym połączeniem z punktu widzenia transportu w Europie.

Siwiński podkreślał, że w Rail Baltica chodzi nie tylko o lepszą mobilność czy dostępność komunikacyjną, ale także o pobudzenie rozwoju gospodarczego poprzez tworzenie nowych, dodatkowych możliwości dla biznesu w UE. Mówił, że Rail Baltica powinna dać "impuls gospodarczy", podnieść konkurencyjność firm i przenieść część ruchu tranzytowego, zwłaszcza przewozu ładunków do krajów nadbałtyckich z dróg na tory, handel powinien się rozwijać. Podał, że np. w 2015 r. odcinkiem drogi krajowej nr 8 Szypliszki-granica z Litwą przejeżdżało 8,5 tys. samochodów na dobę, z czego dwie trzecie to ciężarówki.

Przedstawiciel KE przypomniał, że w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, północna część województwa podlaskiego oraz wschodnia województwa warmińsko-mazurskiego są wymienione wśród najsłabiej skomunikowanych i najmniej dostępnych komunikacyjnie w kraju.

Marszałek województwa podlaskiego Jerzy Leszczyński mówił, że samorząd województwa jest "mocno" zainteresowany wszystkimi inwestycjami w drogi i koleje. "Rail Baltica to kluczowe połączenie dla nas" - mówił Leszczyński.

"Wokół tej trasy powinny powstać możliwości rozwoju infrastruktury logistycznej przede wszystkim. Wiemy też, że za wschodnią granicą trwają prace drogowe, kolejowe i w logistyce" - mówił Leszczyński i dodał, że zarówno rząd jak i samorząd powinny myśleć i planować rozwiązania, po to - by, jak to określił, "czasem nie przespać" tej sytuacji zarówno z punktu widzenia regionu jak i kraju. "Na transporcie można zarobić, a przy transporcie mogą powstać firmy i miejsca pracy" - mówił marszałek.

Marszałek podkreślał, że szybkie połączenie kolejowe Białegostoku z Warszawą jest ważne komunikacyjnie dla województwa podlaskiego. Mówił, że zarówno Rail Baltica, jak i powstająca droga S8 Via Baltica mają istotne znaczenie dla rozwoju regionu. Dodał do tego również połączenia do granicy z Białorusią.

Przedstawiciele PKP PLK, które odpowiada za realizację Rail Baltica, przypomnieli, że cała trasa od Warszawy przez Białystok, Ełk do granicy z Litwą w Trakiszkach powinna być gotowa do 2025 r.

Przypomniano, że dotychczas z UE z programu CEF ("Connecting Facility Europe" czyli "Łącząc Europę") na Rail Baltica od Warszawy do Ełku ma pochodzić 800 mln euro - poinformował Jakub Siwiński z KE.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Rail Baltica
PKP PLK
Podlaskie
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.