Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Jak pojedziemy z Mazur do CPK? Możliwe warianty

inforail
10.09.2018 09:16
0 Komentarzy

Odpowiadając nainterpelację posła Lecha Kołakowskiego w sprawie rozbudowy sieci kolejowej nalinii Warszawa – Ostrołęka – Łomża – Kolno – Pisz – Orzysz – Giżycko w ramachbudowy siatki połączeń z Centralnym Portem Komunikacyjnym wiceminister AndrzejBittel przedstawił możliwe warianty takiego połączenia.

I tak powyższa inwestycja zawarta jest w „Koncepcjiprzygotowania i realizacji inwestycji Port „Solidarność” – Centralny PortKomunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej” i analizowana jest w ramachposiedzeń Komitetu Sterującego CPK Kolej. Relacja prowadząca w kierunku Pisza,Orzysza i Giżycka ma za zadanie skomunikowanie Mazur, jak również Ostrołękioraz Łomży z Warszawą i Centralnym Portem Komunikacyjnym, a za pośrednictwemCPK ze wszystkimi regionami Polski. Obecnie rozważane są dwa przebiegi nowejlinii kolejowej.

W pierwszym wariancie trasa w kierunku Mazur biegłaby przezOstrołękę i Kolno do Pisza i dalej w korytarzu zlikwidowanej w 1945 roku liniikolejowej Pisz – Orzysz – Giżycko. W tym wariancie bezpośrednie skomunikowanieŁomży realizowane byłoby z CPK i Warszawą pociągami jadącymi zmodernizowanymi izelektryfikowanymi liniami kolejowymi przez Ostrołękę oraz Śniadowo (liniekolejowe nr 29, 36, 49) kończącymi trasę w Łomży; natomiast skomunikowanieMazur nastąpiłoby nową linią przez Kolno. Rozwidlenie tych relacji miałoby następowaćw Ostrołęce.

W drugim wariancie trasa nowej relacji byłaby jedna ibiegłaby przez Łomżę i dalej do Kolna, a następnie tak, jak w warianciepierwszym. Ten wariant zakłada dłuższy przebieg nowej trasy oraz dłuższy czasprzejazdu na Mazury, ale prawdopodobnie pozwoliłoby to na uzyskanie lepszegoefektu sieciowego inwestycji, jak również na obsłużenie większej populacji.

O wyborze wariantu realizacyjnego zdecydują StudiumWykonalności oraz uwarunkowania środowiskowe związane z obszarami Natura 2000,których przecięcie będzie konieczne w obydwu wariantach trasy nowej linii.Zlecenie opracowania dokumentacji dla budowy nowej linii, w tym StudiumWykonalności, planowane jest w pierwszym kwartale 2019 r.

Otwarcie nowej linii oraz wykonanie niezbędnych robótmodernizacyjnych na liniach istniejących (w szczególności na linii kolejowej nr29 Tłuszcz – Ostrołęka niezbędnej w obydwu wariantach trasy) i uruchomienieprzewozów planowane jest w IV kwartale 2026 r.


Komentarze