Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Innowacje na kolej czyli co?

inforail
15.11.2018 15:08
0 Komentarzy

Innowacje na kolei tonie tylko pozyskiwanie przez przewoźników taboru najnowszych generacji, aletakże stosowanie najnowszych technik w organizacji i zarządzaniu przewozamiludzi i towarów.

To podstawowy wniosek, jaki płynie z debaty „Innowacje –klucz do rozwoju transportu i przemysłu kolejowego”, zorganizowanej przez PKPCARGO S.A. podczas Kongresu 590 w podrzeszowskiej Jasionce.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel zwrócił uwagę, żew Polsce innowacje na kolei idą dwiema ścieżkami. Z jednej jest to modernizacjainfrastruktury i taboru, a z drugiej – unowocześnianie, stawianie kolei nawyższym poziomie rozwoju technologicznego. – Musimy pominąć pewne etapy, któreinni osiągnęli, a my ich nie mamy. Taka konkurencja w zakresie innowacyjnościjest pożądana i ona się dzieje – powiedział wiceminister Bittel. I zaznaczył,że przykładem innowacyjności na polskiej kolei jest „Wspólny bilet”, którywystartuje 9 grudnia, innowacyjność będzie się także wiązała z produkcją taborupotrzebnego do obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego, który wymaga pociągówjeżdżących z prędkością 250 km/h. Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP S.A.dodał, że „Wspólny bilet” będzie miał taryfę degresywną, co nie jest nawetspotykane w Europie. Zaś projekt budowy nowoczesnego taboru w Polsce będziedofinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Zarządzanie i tabor

Prezes PKP CARGO Czesław Warsewicz zwrócił uwagę, żeinnowacyjność na kolei zaczyna się już na poziomie organizacji, technikizarządzania przewozami. To takie „miękkie” innowacje, ale one pozwalają nalepsze wykorzystanie taboru, możliwości przewozowych w PKP CARGO. – Szukamy wtym zakresie optymalizacji naszych procesów przewozowych, implementujemynajnowsze rozwiązania informatyczne do zarządzania całym procesem logistycznym– wyjaśnił Warsewicz.

Istotne są też oczywiście zakupy nowoczesnego taboru,wagonów mogących przewieźć więcej ładunków, czy energooszczędnych lokomotyw.Czesław Warsewicz wymienił konkretne działania innowacyjne w PKP CARGO, takiejak produkcja nowoczesnych zestawów kołowych w Zduńskiej Woli – Karsznicach,czy też podpisanie umów i listów intencyjnych dotyczących produkcjidwusystemowych lokomotyw autonomicznych i lokomotyw na wodór. – Jesteśmyliderem rynku i liderem innowacyjności w przewozach towarowych – podkreśliłCzesław Warsewicz.

Dodał, że przykładem innowacji jest to, że Grupa PKP CARGOewoluuje w kierunku partnera logistycznego oferującego usługę transportową „oddrzwi do drzwi”, a nie ogranicza się tylko do przewozów kolejowych. Takie sąbowiem teraz wymagania rynku, abyśmy zajęli się ładunkiem kompleksowo,zapewniając przewóz od pierwszej do ostatniej mili. – Chcemy być partneremlogistycznym na rynku europejskim i globalnym – powiedział prezes Warsewicz.

Przyszłość w wodorze

Jednym z innowacyjnych projektów taborowych, i to w skaliświatowej, jest budowa polskiej lokomotywy wodorowej. Hubert Stępniewicz,prezes spółki H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, podkreślił, że polskiprzemysł może się podjąć takiego zadania, gdyż nasi producenci taboru dokonaliwielkiego wysiłku, aby produkować pociągi i lokomotywy na poziomie zachodnim. –Wykonali dużą pracę w zakresie innowacji, ta praca się nie kończy, ona jestprzed nami – powiedział Stępniewicz. Przykładem innowacji w FPS jest projektdwusystemowego pociągu, elektryczno-spalinowego, który będzie jeździł zarównona trasach zelektryfikowanych, jak i bez trakcji elektrycznej.

I dodał, że teraz priorytetem jest budowa energooszczędnegotaboru, gdyż przewoźnicy borykają się z problemem drożejącej energii. Do takichprojektów zalicza się lokomotywa wodorowa. Prezes FPS liczy, że w ciągu kilkulat (przynajmniej trzech) uda się zbudować pierwszy egzemplarz takiego pojazdu.

Artur Dyczko, wiceprezes Jastrzębskiej Spółki Węglowej,zapowiedział, że JSW wkrótce przystąpi do produkcji wodoru na skalę przemysłowąi liczy, że kolej będzie dużym odbiorcą tego paliwa. Dlatego JSW zaangażowałasię w projekt budowy lokomotywy na wodór.

Czesław Warsewicz nie kryje, że PKP CARGO szuka oszczędnościw wydatkach na energię, która stanowi prawie 30 proc. kosztów przewozów, a tootwiera drogę ku rozwiązaniom innowacyjnym. – Patrzymy na rozwiązaniawybiegające w przyszłości, wodór to energia przyszłości, to ekologiczne paliwo– stwierdził Warsewicz. – Technologiczna myśl jest dostępna w Polsce,uniezależnia nas od licencji europejskich – argumentuje prezes PKP CARGO.Największym wyzwaniem jest zaś przesył i magazynowanie wodoru.

Przyszłościowym projektem, w którym uczestniczy PKP CARGO,jest także projekt budowy dwusystemowej lokomotywy autonomicznej. CzesławWarsewicz wskazuje, że pojazdy autonomiczne to jeden z kierunków, w którymzmierza kolej przyszłości i największy polski przewoźnik towarowy chce w tymrównież brać udział.


Komentarze