Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

IC Matejko mógłby jeździć do stacji Hrubieszów Miasto, ale nie pojedzie. Dlaczego?

inforail
06.03.2017 06:54
0 Komentarzy

Spółka PKP Intercityprzeanalizowała możliwość wydłużenia relacji pociągu IC „Matejko” do stacjiHrubieszów Miasto.

Pomysł wydłużenia relacji IC Matejko przedstawił Zespół,,Pociągiem do Hrubieszowa”, który zajmuje się wspieraniem oraz propagowaniemdziałań na rzecz powrotu kolei pasażerskiej do powiatu hrubieszowskiego. Jego zdaniemistotne jest rozpoczęcie jak najszybszego częściowego zrealizowania inwestycji naodcinku Zamość ? Hrubieszów poprzez m.in. wydłużenie pary pociągów 32106/7 i23106/7 (IC „Matejko”) w ramach korekty rocznego rozkładu jazdy pociągu edycji2016/2017. Koncepcja ta jest warta zrealizowania między innymi ze względu naistotne okoliczności natury organizacyjnej jak również ekonomicznej, ponieważtermin wykonalności na 10 czerwca 2017 roku pozwoliłby na rozpoczęcie pozyskiwaniapasażerów na odcinku Zamość – Hrubieszów w okresie wakacyjnym, kiedy tozwiększone jest zainteresowanie podróżami międzywojewódzkimi tymże środkiemtransportu.

W ciągu ostatnich lat połączenia międzywojewódzkie z regionuZamojszczyzny cieszyły się znacznym zainteresowaniem. Nie bez znaczenia jesttakże możliwość zaoszczędzenia 9 km w ciągu doby, a także 1638 km do końcarozkładu jazdy, dotyczącego przejazdów pustego składu jako pociągi 224001 i224004 w relacjach Zamość ? Zamość Szopinek ? Zamość Wschód. Istotne jestrównież to, iż ewentualna zmiana stacji zwrotnej, pociągów 32106/7 i 23106/7 nastację Hrubieszów Miasto, nie powinno podwyższyć kosztów stałych ichuruchomienia, a także wydłużenie tej relacji w ramach korekty rocznego rozkładujazdy 2016/2017, pozostaje bez wpływu na złożone przez PKP Intercity obiegiskładów pociągowych, pojazdów trakcyjnych oraz ustalony plan służb drużyntrakcyjnych oraz pociągowych. Stanowisko przewoźnika, w tej sprawie jest jednaknieco inne.

Jak poinformował Kazimierz Smoliński – sekretarz stanu wMinisterstwie Infrastruktury i Budownictwa wdrożenie takiej zmiany jest możliwepod względem technicznym, niemniej jednak wiąże się ze znacznym wzrostemdeficytu połączenia. Przewoźnik podkreślił, iż w jego ocenie wydłużenie relacjipociągów o odcinek Zamość Wschód ? Hrubieszów Miasto nie przyniosłoby istotnegowzrostu potoków pasażerskich przede wszystkim z powodu niekorzystnych godzinprzyjazdu i odjazdu do i ze stacji Hrubieszów Miasto (przyjazd do Hrubieszowaokoło godziny 00:30, odjazd około godziny 03:45).

Ponadto PKP Intercity zwróciły uwagę na aspekt formalnyzmiany relacji w związku z tym, że ww. pociąg zestawiany jest z taborudofinansowanego ze środków Unii Europejskiej, tj. lokomotyw spalinowych SU160″Gama” oraz zmodernizowanych wagonów. Ze względu na charakter finansowania ww.taboru jego przeznaczenie nie może być zmieniane bez uzyskania uprzedniej zgodyCentrum Unijnych Projektów Transportowych na odstępstwo od zakresu traspierwotnie uwzględnionych w projektach.

Jednocześnie Smoliński zaznacza, że wielkość środkówprzewidzianych w ustawie budżetowej na 2017 rok na finansowanie krajowychpasażerskich przewozów kolejowych nie pozwala na rozszerzenie obecnej siatkipołączeń. Minister Infrastruktury i Budownictwa jako zamawiający nie możezlecić takiej liczby połączeń, której nie jest w stanie w danym rokudofinansować, jak również nie może on zobowiązać przewoźnika do świadczeniausług poniżej rzeczywistych kosztów ich realizacji. W związku z powyższymobjęcie połączeniami międzywojewódzkimi odcinka Zamość Wschód ? Hrubieszów niejest planowane w ramach korekty obowiązującego rozkładu jazdy pociągów2016/2017. Niemniej jednak w przyszłości połączenie to będzie brane pod uwagę wprzypadku wzrostu limitu dotacji budżetowej do przewozów międzywojewódzkich.


Komentarze