Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

I Kongres Rozwoju Kolei – podsumowanie

inforail
02.02.2019 14:49
0 Komentarzy

W ubiegłą środę w Warszawie odbył się I Kongres Rozwoju Kolei, naktórym poruszono istotne problemy i zagadnienia związane z funkcjonowaniem tejbranży. Nagrodzono również innowacyjne projekty, które w przyszłości mogą, wsposób istotny, przyczynić się do usprawniania organizacji i funkcjonowania tejgałęzi transportu.

Kilkuset uczestników Kongresumiało okazję do uczestniczenia w panelachtematycznych.

Premier na otwarciu

Otwarcia Kongresu dokonał PremierMateusz Morawiecki, który podkreślił, że w ciągu najbliższych 10 lat rząd chceprzeznaczyć na kolej ponad 100 mld zł. Naszcel to zapewnienie spójności komunikacyjnej kraju różnymi środkami transportu.Symbolem rozwoju kolei jest linia kolejowa Podłęże – Piekiełko. Pokazujemy wten sposób, że można rozwijać kolejnictwo – stwierdził Premier.

Minister Infrastruktury AndrzejAdamczyk zapowiedział natomiast walkę z kolejowym wykluczeniem. Niebawem do konsultacji publicznych trafirównież ustawa realizująca założenia Programu Uzupełniania Lokalnej iRegionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. To wymiar naszej walki zwykluczeniem komunikacyjnym i determinacji, aby przezwyciężać historycznetrudności – wyjaśnił Minister.

Holding PKP

Podczas Kongresu potwierdzonazostała idea utworzenia holdingu PKP. Jak zadeklarował Prezes PKP SA KrzysztofMamiński koncepcja ta ma przyczynić się do znacznych oszczędności iprzyśpieszenia procedur, chociażby zakupowych, w spółkach z Grupy PKP. Dzięki oszczędnościom z tego tytułu rocznyzysk Grupy może wynieść nawet miliard złotych – zadeklarował Mamiński.

Idea holdingu PKP ma pełnepoparcie Ministerstwa Infrastruktury. Obecny na Kongresie Minister AndrzejAdamczyk stwierdził, że proces tworzenia holdingu będzie wieloetapowy i w pełnizgodny z polskim i unijnym planem. Wierzę, że formuła holdingu Grupy PKP będzieatrakcyjna nie tylko dla spółek kapitałowo powiązanych z PKP, ale także dlainnych spółek kolejowych – powiedział Adamczyk. Nowa struktura ma pomóc w realizacji olbrzymiego przedsięwzięcia, jakimjest CPK – dodał.

Kolej napędza gospodarkę

Prezes PKP SA Krzysztof Mamińskipochwalił się podczas Kongresu dobrymi wynikami spółki. Jak mówił Grupa PKP za 2017 rok odnotowała 600 mln złzysku netto, a rok 2018 nie będzie gorszy. Mam nadzieję, że kolejne latapozwolą na to, żeby w wynikach finansowanych zbliżać się do miliarda złotychnetto. Obecnie kolej to systematycznie poprawiane wyniki finansowe, to wyjściez zapaści, to rozwój przemysłu produkcyjnego i wykonawczego, to jest po prostumaszyna napędzająca całą naszą gospodarkę – stwierdził.

Dobrymi wynikami kierowanej przezsiebie spółki chwalił się także Prezes PKP CARGO Czesław Warsewicz. Po trzech kwartałach tego roku osiągnęliśmywynik netto 194 mln zł, a jeszcze kilka lat temu spółka generowała stratę rzędu300 mln zł. To najlepiej pokazuje, że spółka odbudowała swój potencjałfinansowy. Tych wyników byśmy nie osiągnęli, gdybyśmy nie osiągnęli wynikówprzewozowych, a te były największe w historii – wyjaśnił Warsewicz.

CPK – wyzwania na lata

Centralny Port Komunikacyjny nie wydarzy się bez kolei w takim samymstopniu, jak nie wydarzy się bez lotnictwa. To są dwa komponenty wzajemnie sięuzupełniające, wzajemnie się dopełniającepodkreślił pełnomocnik rządu ds. Centralnego PortuKomunikacyjnego Mikołaj Wild. Obecnietrwają prace nad wieloletnim programem, w którym ujęte zostaną wszystkieinwestycje, mające doprowadzić do dobrego skomunikowania CPK. Zgodnie zzałożeniami, podróż koleją z największych aglomeracji w Polsce do CPK mazajmować 2-2,5 godziny. Budowane będą nowe szlaki kolejowe i modernizowane teistniejące – dodał.

Podczas Kongresu także MinisterAndrzej Adamczyk zapowiedział powstanie w Polsce kolei dużych prędkości.Pierwszym krokiem ma być podpisanie rozporządzenia dotyczącego warunkówprowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji, które otwiera drogę do powstania wPolsce kolei poruszającej się z prędkością do 250 km/h. Liczę, że Centralna Magistrala Kolejowa będzie pierwszą linią, którąpojedziemy z taką prędkością – powiedział Adamczyk.

Po nowych torach mamy jeździćnowymi pociągami. Obecnie trwają przygotowania do rozpoczęcia procedurprzetargowych. Rozmawiamy z wszystkimi polskimi producentami – stwierdziłPrezes PKP Intercity Marek Chraniuk. Ale nie wiadomo, czy przy budowie pociągówdla CPK nie będzie potrzebna pomoc z zewnątrz. Obecnie żaden z polskich producentów nie jest w stanie wyprodukowaćpociągu do prędkości 250 km/h – powiedział Prezes PESY Bydgoszcz KrzysztofSędzikowski. Prawdopodobnie potrzebna będziewspółpraca z firmami zagranicznymi – dodał.

Minister Andrzej Adamczykpodkreślił jednak, że polskie firmy, takie jak PESA czy Newag, budują dobrepojazdy. Patriotyczna kolej nie oznaczadrożej, gorzej – powiedział. To przede wszystkim docenienie własnej możliwości.PKP Intercity ma 7 mld zł do 2023 rok na politykę taborową – stwierdził.Znaczną część zamówień przewoźnika zgarnęli właśnie polscy producenci.

Inwestycje. Infrastruktura i tabor

Podczas Kongresu zwrócono takżeuwagę na prowadzone przez spółki z Grupy PKP inwestycje. Prezes PKP Polskich LiniiKolejowych S.A. Ireneusz Merchel mówił o trwających w wielu lokalizacjach pracachmodernizacyjnych. W tej chwili mamy ponad 150 placów budów. Zakończyliśmy już inwestycje na około 10 mld zł, a w trakcierealizacji są projekty o wartości 32 mld. To już 2/3 kwoty obecnego KrajowegoProgramu Kolejowego – podkreślił Merchel.

Marek Chraniuk, Prezes PKPIntercity poinformował natomiast, że jeszcze w tym roku gotowy będzie innowacyjnywagon COMBI. Mamy zapewnienie odproducenta, że zobaczymy go na jesiennych targach kolejowych. Takie wagonychcemy włączyć do składów każdego pociągu kategorii ekonomicznej. WagonyCOMBI to odpowiedź na potrzeby różnych grup pasażerów. – poinformował szef PKP Intercity.

Na Kongresie przypomniano, że odgrudnia 2018 roku na kolei działa wspólny bilet. Jest jeszcze wiele do zrobienia, ale pasażerowie nie muszą już martwićsię w jakiej kasie kupują bilet i jakim pociągiem podróżują – stwierdziłKrzysztof Mamiński, Prezes PKP SA.

Przy wspólnym bilecie obowiązujetaryfa degresywna. Wprowadzenie WspólnegoBiletu wymagało współpracy wielu środowisk – spółek kontrolowanych przez rząd isamorząd. Musieliśmy włożyć dużo pracy, żeby wszystkich przekonać, że to wspólneprzedsięwzięcie będzie dla każdego korzystne. Udało się i to pozwala patrzyć zoptymizmem w przód – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Dla pasażera najważniejsze jest to, że może podróżować od stacji A doB, nie myśląc o tym, jakich przewoźników musi wybierać czy jak będzienajtaniej. To wszystko podpowiada mu system – wyjaśnił Prezes ŁódzkiejKolei Aglomeracyjnej Janusz Malinowski.

Być kolejarzem to prestiż

Na Kongresie nie zabrakłoodniesień do historii. Polskie Koleje Państwowe to 90-letnia tradycja. Przed wojną być kolejarzem to był prestiż.Szczególnie, że to kolejarze dokonywali bohaterskich czynów, przejmowalipancerne wagony od zaborców, byli ważnym ogniwem wywiadu prowadzonego w czasieobu wojen światowych. To zbudowało etos tej pracy – mówił prof. Mirosław Chaberek,członek rady nadzorczej PKP SA.

Obecnie do zawodu trzebaprzyciągać młodych ludzi. W zapełnieniu luki pokoleniowej na kolei ma pomóc propozycjacoraz lepszych zarobków. O młodego pracownika walczy m.in. PKP Intercity. Mamy umowy ze szkołami. Edukacja jest ważna.Nasi pracownicy uczestniczą w targach pracy, na których pokazują, że wartopracować na kolei – podkreślał Prezes PKP Intercity Marek Chraniuk.

Z brakami kadrowymi muszązmierzyć się także PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.. Współpracujemy i potrzebujemy dalszej współpracy ze szkolnictwem. Mamypodpisane porozumienia z 42 szkołami, do tego mamy podpisanych ponad 200 umówstypendialnych. Współpracujemy też z uczelniami wyższymi, jak PolitechnikaKrakowska – zapewnił Prezes PLK Ireneusz Merchel.

Innowacyjne projekty nagrodzone

Podczaj Kongresu poszczególnespółki z Grupy PKP nagrodziły innowacyjne projekty, które zostały zgłoszone dokonkursu. Z założenia mają one w przyszłości przyczynić się do poprawy funkcjonowaniakolei w Polsce. Nagrodzone zostały:

Zespół Space Digital Group za najlepsze rozwiązanie w kategoriinowoczesnego marketingu – aplikację ARBridge. To platforma, która wykorzystuje technologię rozszerzonejrzeczywistości (AR) do wykorzystania w czasie rzeczywistym. Aplikacjaprzeznaczona została do tworzenia kampanii informacyjnych i reklamowych.Podpięto do niej narzędzie informatyczne do zaawansowanej analityki modeli poznawczychklienta.

Politechnika Warszawska za system prefabrykowanych wyrobówstosowanych w nawierzchni szynowej (np. na przejazdach kolejowych). Młodzinaukowcy opracowali technologię betonu fotokatalitycznego, który przyczynia siędo ograniczenia smogu w naszych miastach;

Viktio za stworzenie systemu ModPCar do skuteczniejszej nawigacjiprzemieszczenia się wagonów ładownych, co ma poprawić konkurencyjność firmy iobniżyć koszty związane z eksploatacją taboru;

Nexocode, która zaprezentowała projekt asystenta mobilnego podróżydla niepełnosprawnych „Kompan”, aby osoby te mogły za pomocą smartfonuzaplanować bezproblemową podróż u dowolnego przewoźnika kolejowego.


Komentarze