Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

I Kongres Rozwoju Kolei: Kolej napędza gospodarkę

inforail
28.01.2019 08:50
0 Komentarzy

Kolej to maszynanapędzająca całą naszą gospodarkę” – powiedział Krzysztof Mamiński, prezes PKPS.A. na I Kongresie Rozwoju Kolei.

Podczas panelu „Odbudowanie potencjału ekonomicznegopolskiej kolei” uczestnicy dyskutowali m.in. o kondycji finansowej spółekkolejowych, prowadzonych inwestycjach, wyzwaniach i roli funduszy unijnych wich pokonywaniu.

„Grupa PKP za 2017 rok odnotowała 600 mln zł zysku netto, arok 2018 nie będzie gorszy. Mam nadzieję, że kolejne lata pozwolą na to, żeby wwynikach finansowanych zbliżać się do miliarda złotych netto – poinformowałKrzysztof Mamiński, prezes PKP. – Obecnie kolej to systematycznie poprawianewyniki finansowe, to wyjście z zapaści, to rozwój przemysłu produkcyjnego iwykonawczego, to jest po prostu maszyna napędzająca całą naszą gospodarkę” -podkreślał.

Jak zaznaczył, proces pozytywnych zmian na kolei ma zostaćwzmocniony dzięki przekształceniu Grupy PKP w holding. „Jest wiele obszarów,które są wspólne i które trzeba należycie koordynować. Od wspólnej strategiisektora kolejowego zaczynając, poprzez wspólne analizy ekonomiczne, nadzórwłaścicielski, zakupy, informatykę czy marketing. Dla pasażera oznaczać tobędzie koordynację jak najlepszej oferty przewozowej” – wskazał.

Również Czesław Warsewicz, prezes zarządu PKP Cargo zwracałuwagę na dobre wyniki finansowe spółki. „Po trzech kwartałach tego rokuosiągnęliśmy wynik netto 194 mln zł, a jeszcze kilka lat temu spółka generowałastratę rzędu 300 mln zł. To najlepiej pokazuje, że spółka odbudowała swójpotencjał finansowy – komentował. – Tych wyników byśmy nie osiągnęli, gdybyśmynie osiągnęli wyników przewozowych, a te były największe w historii” – dodał.

Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich LiniiKolejowych S.A. podkreślał, że na terenach kolejowych trwają intensywne pracemodernizacyjne. „W tej chwili mamy ponad 150 placów budów. Zakończyliśmy jużrealizację inwestycji na około 10 mld zł, a w trakcie realizacji są projekty owartości 32 mld. To już 2/3 kwoty obecnego Krajowego Programu Kolejowego” –podsumowywał.

Wiceminister inwestycji i rozwoju Małgorzata Zielińskaprzypomniała, że kolej jest jednym z największych beneficjentów funduszyunijnych w Europie. W obecnej perspektywie w Programie Operacyjnym Infrastrukturai Środowisko ponad 5 mld euro przeznaczonych jest na oś kolejową; kolejnepieniądze, prawie 4 mld euro, pochodzą z instrumentu „Łącząc Europę”.

„To jest ponad 9 mld euro na rynku. Realizujemy ogromnyprogram kolejowy i front robót jest bardzo rozległy. Jestem przekonana, żewszystko to będzie służyło poprawie infrastruktury kolejowej” – powiedziała.

Tymczasem w Brukseli powoli rozpoczynają się już negocjacjedotyczące przyszłej perspektywy finansowej. „Z powodu Brexitu środków dopodziału będzie mniej, co nie zmienia faktu, że kolej pozostanie głównympriorytetem transportowo-inwestycyjnym Unii Europejskiej” – uspokajał WitoldNaturski, wicedyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.

Właśnie dlatego i rząd, i spółki kolejowe już przygotowująsię do nowych unijnych programów.


Komentarze