Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

GZM zamawia studium wykonalności Kolei Metropolitalnej

inforail
20.02.2020 06:45
0 Komentarzy

Analizy dotyczącem.in. nowych torów i przystanków, taboru, kwestii technicznych czy finansowaniaprojektu Kolei Metropolitalnej mają powstać w ramach opracowania, któreogłosiła Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Dokument ma powstawać czterylata.

Kolej Metropolitalna to jeden z głównych projektówGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – działającego od 2018 r. związku 41samorządów, którego jednym z ustawowych zadań jest transport publiczny.Wykonana przez ekspertów Politechniki Śląskiej czterowariantowa koncepcja KoleiMetropolitalnej była gotowa w styczniu ub. roku; potem powstawał jeszcze doniej suplement.

Teraz GZM ogłosiła przetarg na „Wstępne StudiumWykonalności Kolei Metropolitalnej”; termin składania ofert mija 20 marcabr. „Mamy potencjał, aby projekt Kolei Metropolitalnej doprowadzić do końca.Naszym atutem jest infrastruktura kolejowa, która czeka na dostosowanie dopotrzeb naszego modelu transportu” – ocenił cytowany w środowej informacji GZMczłonek jej zarządu Grzegorz Kwitek.

Przedstawiciele GZM wyjaśniają, że wstępne studiumwykonalności Kolei Metropolitalnej to kolejny etap realizacji przedsięwzięciarozłożonego, jak zakłada koncepcja, na prawie 20 lat. Opracowanie wstępnegostudium ma zająć ok. czterech lat. Gotowy dokument ma uwzględniać działania dorealizacji w krótkim terminie oraz docelowe.

W pierwszej grupie są: budowa nowych przystanków, zmianalokalizacji istniejących czy integracja z innymi rodzajami transportu – poprzezintegrację rozkładów jazdy, uwzględnienie stacji przesiadkowych czy parkingówdla samochodów. Chodzi też o określenie zapotrzebowania na tabor i kwestiizaplecza technicznego Kolei Metropolitalnych.

Zagadnienia docelowe obejmują m.in. prognozę ruchu,propozycję oferty przewozowej wraz z koncepcją rozkładu jazdy i analizązapotrzebowania na tabor. Wykonawca ma przygotować też plan działańinwestycyjnych wraz z koncepcją układów torowych, zaproponować model integracjiz transportem zbiorowym i indywidualnym.

Przeanalizowane zostaną też różne modele własności operatoraKolei Metropolitalnych – jako własnej spółki GZM czy zewnętrznej. Studium mazawierać rekomendacje dotyczące sposobu pozyskania taboru, odpowiedzieć nakwestie związane z jego serwisowaniem i utrzymaniem. Dokument ma też zawieraćanalizy dotyczące finansowania inwestycji.

Podczas prac nad studium wykonawca musi wziąć pod uwagęrealizowane i planowane inwestycje kolejowe PKP Polskich Linii Kolejowych, atakże plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Władze Metropoliizastrzegają, że po wykonaniu wstępnego studium konieczne będą kolejne dokumentyobejmujące poszczególne odcinki zarekomendowane do realizacji.

Zgodnie z przygotowaną przez naukowców Politechniki Śląskiejkoncepcją Kolei Metropolitalnej, pierwszy jej wariant/etap zakładawykorzystanie istniejących linii kolejowych, zarządzanych przez PKP PLK. Kolejmetropolitalna ogranicza się tu do relacji Gliwice–Dąbrowa Górnicza Ząbkowiceoraz Tarnowskie Góry–Tychy Miasto. Zakładane działania obejmują zaplanowanejuż: zakupy taboru przez GZM i modyfikacje rozkładów jazdy, które zapewniłyby –szczególnie na trasie Gliwice–Ząbkowice, kursowanie pociągów co najmniej co 15minut w szczycie.

Drugi etap zakłada wykorzystanie tych samych przebiegówlinii, ale z wydzielonymi dla kolei metropolitalnej torowiskami, orazwydłużenie jej południowej trasy do stacji Nowy Bieruń, co wymaga odbudowylinii z Tychów. Taki główny szkielet linii miałby 123 km; wymagałby budowy 21nowych przystanków, rewitalizacji trzech, zmiany lokalizacji dwóch i likwidacjitrzech.

Kolejne etapy zakładają wykorzystanie, prócz istniejącejtzw. kolei ciężkiej (w standardzie UIC), również kolei lekkiej (na kształtwarszawskiej WKD) oraz – w przyszłości – np. monorail. W jednym z wariantówzakłada się ponadto m.in. poprowadzenie wydzielonymi technicznie lub jedynieorganizacyjnie odcinkami połączenia Gliwice–Ruda Halemba–Mikołów–Tychy Miasto(pod kątem kolei lekkiej, z częściowo odbudowaną lub nową infrastrukturą).

GZM zapewnia, że obecnie realizowany jest podstawowy wariantrozwoju Kolei Metropolitalnej. W ub. roku dofinansowano kwotą 1,2 mln złuruchomienie pierwszych dodatkowych 15 połączeń kolejowych, aby zwiększyć ichczęstotliwość na podstawowych, najbardziej obciążonych ruchem ciągachkolejowych. W obecnym rozkładzie jazdy liczba tych połączeń wzrosła do 40 (za 6mln zł).

W ub. roku GZM i PKP PLK podpisały list intencyjny, w którymkolejowa spółka zadeklarowała m.in. wsparcie merytoryczne w pracach nad studiumwykonalności Kolei Metropolitalnej. W tym roku Metropolia przeznaczy 10 mln złna przebudowę infrastruktury kolejowej w obszarze stacji Dąbrowa Górnicza iDąbrowa Górnicza Gołonóg (docelowo planując 26 mln zł dotacji).


Komentarze