TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Grajda: Kolej jako element zrównoważonego transportu zbiorowego
Dariusz Grajda - Opublikowano: 13.02.2018 12:16:05
Dariusz Grajda, członek zarządu, dyrektor handlowy Kolei Mazowieckich (foto: KM)

Wyniki przewozowe za 2017 r. są poważną podstawą do stwierdzenia, że postrzeganie przez społeczeństwo kolejowego transportu pasażerskiego przechodzi dynamiczną zmianę – stwierdza Dariusz Grajda, członek zarządu, dyrektor handlowy Kolei Mazowieckich.

Wyniki przewozowe za 2017 r. są poważną podstawą do stwierdzenia, że postrzeganie przez społeczeństwo kolejowego transportu pasażerskiego przechodzi dynamiczną zmianę – stwierdza Dariusz Grajda, członek zarządu, dyrektor handlowy Kolei Mazowieckich.

Tak dobre statystyki są także motorem napędowym i motywacją dla jeszcze większych starań o to, by przywrócić kolei należne jej miejsce istotnego elementu zrównoważonego transportu zbiorowego.

W świetle najnowszych statystyk ogłoszonych przez Urząd Transportu Kolejowego z kolejowego transportu pasażerskiego w ubiegłym roku skorzystały ponad 303 miliony osób. To o około jedenaście milionów więcej niż w roku poprzednim. Taka tendencja jest efektem podejmowania działań służących konsekwentnemu podnoszeniu jakości usług świadczonych przez przewoźników kolejowych, ale też silnym bodźcem dla dalszych przedsięwzięć na rzecz usprawnienia funkcjonowania tej gałęzi transportu. To także dowód na to, że społeczeństwo coraz chętniej jako środek transportu wybiera właśnie pociąg. Przed zarządzającymi koleją stoi poważne zadanie, którego celem jest sprostanie potrzebom społecznym związanym ze sposobem podróżowania.

Dla kompleksowego działania ważna jest tu także integracja różnego rodzaju środków transportu - jak kolej, transport drogowy, lotniczy czy możliwość korzystania z obiektów, tj. np. parkingi, które umożliwiają dojazd prywatnym środkiem transportu, a następnie przesiadkę do zdecydowanie bardziej ekologicznego środka transportu publicznego, jakim jest pociąg. W tę stronę idą tacy przewoźnicy, jak Koleje Mazowieckie obsługujące sieć parkingów działających w systemie "Parkuj i Jedź" w dziewięciu lokalizacjach: Żyrardowie, Celestynowie, Siedlcach, Ożarowie Mazowieckim, Brwinowie, Teresinie, Radomiu oraz Mińsku Mazowieckim i Błoniu, a także kierujące do pasażerów ofertę Bilet Lotniskowy umożliwiający podróż nie tylko pociągiem na lotnisko, ale także przemieszczanie się autobusem lotniskowym oraz środkami transportu ZTM.

Innym służącym integracji działaniem zainicjowanym przez Związek Samorządowych Przewoźników Kolejowych - do którego należą także Koleje Mazowieckie - to integracja kolei pomiędzy regionami. Oferta Wspólny Bilet Samorządowy to pierwszy poważny krok ku integracji wśród przewoźników samorządowych, obsługujących kolejowe przewozy pasażerskie w poszczególnych województwach kraju. Warto zwrócić uwagę na to, jak coraz prężniej przewoźnicy ci działają w obrębie regionów. Świadczą o tym choćby wyniki przewozowe. I tak np. Łódzka Kolei Aglomeracyjna na przestrzeni lat 2014 - 2017 odnotowała 95-procentowy wzrost liczby podróżnych (z 0,3 mln do 3,9 mln). Godny uwagi wzrost odnotowały w tym samym okresie także Koleje Małopolskie - z 0,03 mln do 5,73 mln, co oznacza aż 218-procentowy skok.

Jednak podstawą dla zwiększenia zainteresowania koleją jest jakość oferowana przez przewoźników. To właśnie chęć zapewnienia jak najwyższej jakości podróży przyświecała działaniom podejmowanym w ramach projektu zakupu 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych przez Koleje Mazowieckie. Spółka otrzymała aż 50 proc. alokacji środków w ramach konkursu ogłoszonego przez CUPT. To umożliwi jej zakup co najmniej 55 elektrycznych zespołów trakcyjnych produkcji Stadler. To gigantyczne zamówienie niewątpliwie przełoży się nie tylko na jakość podróży, ale też umożliwi wypracowanie jeszcze lepszej oferty przewozowej. Historia spółki, konsekwentnie realizowane przez nią inwestycje na rzecz podróżnych przełożyły się na dynamiczny wzrost liczby przewożonych osób. Dziś Koleje Mazowieckie są motorem rozwoju regionu i tym samym wspólnie z Samorządem Województwa budują Mazowsze, budują jego potencjał. Dlatego, chcąc wykorzystać swoje możliwości, aktywnie współpracują z innymi przewoźnikami dla osiągnięcia rozwiązań przyczyniających się do integracji kolei w Polsce oraz skutecznego podnoszenia jakości pasażerskich przewozów kolejowych.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Koleje Mazowieckie
Mazowieckie
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.