TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Gdańsk Główny bez barier!
GDANSK.PL InfoRail.pl - Opublikowano: 14.07.2017 10:25:11 2 komentarze
Gdańsk Główny bez barier (foto: gdansk.pl)

Kompleksowy remont peronów dalekobieżnych, przebudowa przejść podziemnych połączona z montażem wind i ruchomych schodów na stacji Gdańsk Główny - inwestycja warta 62 mln zł rozpocznie się po wakacjach, a to dopiero połowa zmian w tym miejscu – informuje gdański Urząd Miasta.

Na stacji kolejowej Gdańsk Główny są dwa perony dalekobieżne (nr 1 i 2) i oba zostaną poddane kompleksowemu remontowi, który ułatwić ma podróżnym dostęp do pociągów. Po zakończeniu prac będą wyższe o ok. 30 cm, a ich powierzchnia będzie pokryta antypoślizgową nawierzchnią.

W obydwu prowadzących na perony tunelach, obok tradycyjnych schodów, zamontowane zostaną schody ruchome oraz windy. Dzięki temu znikną dotychczasowe bariery architektoniczne i stacja będzie nareszcie przyjazna dla wszystkich podróżnych.

Perony mają też być lepiej oświetlone, a stojące na nich zabytkowe wiaty zostaną poddane renowacji (jej zakres uzgodniony został z wojewódzkim konserwatorem zabytków). Ustawione zostaną nowe ławki, zamontowane nowe zegary i tablice informacyjne. Wprowadzony podczas modernizacji system informacji wizualnej ma być bardziej czytelny i spójny z obowiązującymi na innych wyremontowanych już przez PKP PLK stacjach. Komunikaty nadawane przez nowe megafony mają być lepiej słyszalne.

- Modernizacja stacji ruszy po wakacjach, więc do końca roku będziemy w początkowej fazie remontu – mówi Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK. - Zaczniemy od prac na peronie nr 2 to ten bliższy Podwalu Grodzkiemu - red., od strony toru nr 3 i przy wyjściach z tuneli na ten peron. Stacja będzie cały czas czynna w trakcie remontu.

Inwestycja kosztować będzie 62 mln złotych i zakończy się w styczniu 2020 r. Zostanie sfinansowana z funduszy Krajowego Programu Kolejowego (podobnie jak w przypadku stacji Warszawa Zachodnia, Rzeszów, Dęblin czy Legnica).

Coraz bliżej także do zapowiadanej od lat modernizacji gmachu Dworca Gdańsk Główny, należącego z kolei do PKP S.A. On także, jak sama stacja, po przeprowadzeniu prac ma stać się bardziej funkcjonalny i dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności - zwłaszcza dla nich cenna będzie nowa część tunelu podziemnego, która sprawi, że osoby wysiadające z tramwaju nie będą musiały już wychodzić na zewnątrz, żeby dostać się do budynku dworca (a dzięki zamontowanym w trakcie remontu stacji windom, łatwo wprost z dworca przejdą na perony dalekobieżne).

Wnętrze obiektu czeka gruntowna przebudowa, odtworzony zostanie np. historyczny wygląd holu głównego. Zakres remontu obejmie m.in. wymianę stolarki, naprawę dachu i montaż nowych instalacji.

- Obecnie trwają prace związane z dokumentacją wykonawczą. Po ich zakończeniu ogłoszony zostanie przetarg na wybór wykonawcy robót budowlanych i dopiero wtedy będziemy w stanie określić koszt inwestycji - wyjaśnia Aleksandra Grzelak z biura komunikacji i promocji PKP S.A. - Planujemy, że zadanie zostanie dofinansowane z funduszy unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a także ze środków własnych PKP S.A. i budżetu państwa.

Kiedy możemy się spodziewać rozpoczęcia remontu dworca?

- Na obecnym etapie nie możemy podać konkretnego terminu - odpowiada Aleksandra Grzelak.



Sprawdź też:
stacja
Gdańsk
  • GG – 16.07.2017

    "Wprowadzony podczas modernizacji system informacji wizualnej ma być bardziej czytelny"
    No, o to nietrudno, jeśli klapki zdemontowano prawie 2 lata temu i od tego czasu "nie ma niczego". Dworzec kategorii premium.

  • kolejFAN – 17.07.2017

    skandalem jest że zdjęto klapki na peronach i nie ma żadnej informacji wizualnej !! w tak dużym mieście!
    CZEMU PLK ma uczulenie na pragotrony klapkowe? dlaczego nie konserwuje się tych które były i funkcjonowały dobrze az zaczęły się psuć? (Krzyż,Tarnów,Bydgoszcz,Gniezno i tak dalej..) w Białymstoku działają bez zarzutu podobnie w Lublinie

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.