TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

ERTMS między Węglińcem a Zgorzelcem. Umowa z Bombardierem podpisana
InfoRail.pl - Opublikowano: 20.09.2018 15:30:39 5 komentarzy
ERTMS między Węglińcem a Zgorzelcem. Umowa z Bombardierem podpisana

Na trasie z Węglińca do Zgorzelca sprawniejsze podróże koleją i większy poziom bezpieczeństwa zapewni ERTMS/ETCS poziomu 2.

Na trasie z Węglińca do Zgorzelca sprawniejsze podróże koleją i większy poziom bezpieczeństwa zapewni ERTMS/ETCS poziomu 2.

Nowoczesny system na międzynarodowej trasie E30 zapewni także większą przepustowość i płynne przewozy towarów w Polsce i w Europie. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę o wartości ok. 34,5 mln zł netto na projekt i budowę systemu.

Wyższy poziom bezpieczeństwa, ograniczenie ryzyka zdarzeń na kolei, większa przepustowość linii – takie będą efekty wdrożenia europejskiego systemu ERTMS/ETCS poziom 2 między Węglińcem a Zgorzelcem. To kolejny odcinek międzynarodowej trasy E30, gdzie wdrażany jest europejski system zarządzania ruchem kolejowym. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na tej trasie wdrażają już system na odcinkach Opole – Wrocław – Legnica oraz Kraków – Rzeszów, a także na odcinku z Legnicy do Bielawy Dolnej, gdzie wprowadzenie systemu jest już na etapie końcowym. Sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym ułatwi obsługę pociągów pasażerskich i towarowych oraz ruch aglomeracyjny. Wprowadzenie systemu pozwoli także pociągom, poruszającym się po europejskich liniach kolejowych, na swobodne przekraczanie granic, bez konieczności wymiany urządzeń lub lokomotyw.

Jak to działa?

ERTMS poziomu 2 opiera się na dedykowanym kolei systemie łączności bezprzewodowej GSM-R oraz na nowoczesnych technologiach IT. Składa się z dwóch elementów: Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (European Train Control System, ETCS) i systemu łączności GSM-R (GSM-Railways).

Zabudowa systemu ETCS na linii nr 278 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec przewiduje wyposażenie linii w nowoczesny system i urządzenia sterowania ruchem kolejowym na około 30 kilometrach linii dwutorowej i 3 posterunkach ruchu obsługiwanych z lokalnego centrum sterowania Węgliniec.

Dzięki systemowi ETCS, komputer sterujący systemem (RBC), umieszczony w lokalnym centrum sterowania Węgliniec, wykorzystując system łączności GSM-R przesyła informację o tym, o co się dzieje na danej trasie do wyposażonej w komputer lokomotywy (eurokabiny). Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafiają na pulpit maszynisty. Kierujący pociągami mają wszystkie szczegóły niezbędne do bezpiecznego prowadzenia składu. System nie ogranicza się tylko do przekazywania kierującym pociągami bieżących danych. Jego zadaniem jest także "kontrola" pracy maszynisty i w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatyczne dostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków.

Wykonawcą prac na zabudowę systemu ERTMS/ETCS na linii 278 Węgliniec – Zgorzelec w systemie "projektuj i buduj" jest firma Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o. w Katowicach. Wartość umowy 34,5 mln zł netto. Zakończenie wdrażania systemu zaplanowane jest pod koniec 2021 roku.

Szybciej dzięki elektryfikacji

We wrześniu PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły elektryfikację linii kolejowej z Węglińca do Zgorzelca. To ostatni odcinek na międzynarodowej trasie od Przemyśla, z którego nie mogły korzystać pociągi elektryczne. Po zakończeniu prac zwiększona zostanie przepustowość linii.

Lepsze będą warunki dla przewozów pasażerskich, zarówno w ruchu regionalnym, jak i dalekobieżnym. Zyska też ruch towarowy – przewozy ładunków staną się sprawniejsze i szybsze, a tym samym bardziej konkurencyjne względem przewozów drogowych. Więcej ładunków przewożonych koleją odciąży trasy samochodowe, poprawiając bezpieczeństwo na drogach.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP PLK
Bombardier
ERTMS
  • lucyzucker – 20.09.2018

    Zastanawiam się jaki jest w ogóle sens elektryfikacji tego odcinka. Jest on fragmentem ciągu międzynarodowego i... w zasadzie na tym się kończy. Pociągi do Zgorzelca i tak na frekwencję nie narzekają (obecnie na odcinku Węgliniec - Zgorzelec jeżdżą wyłącznie pojazdy SA135, czyli najkrótsze szynobusy jakie mają Koleje Dolnośląskie i nawet w nich tłoku nigdy nie widziałem), natomiast pociągi międzynarodowe i tak tędy nie pojadą, bo dalej linia z Goerlitz do Niemiec jest niezelektryfikowana. Zamiast odcinka z Węglińca do Zgorzelca lepiej byłoby zelektryfikować odcinek Zgorzelec - Lubań i pociągi do Zgorzelca puścić przez Wałbrzych i Jelenią Górę, łącząc ze sobą największe miasta południowej części Dolnego Śląska. Jak się spojrzy na mapę to odcinek Węgliniec - Zgorzelec prowadzi przez same lasy, natomiast wzdłuż linii Zgorzelec - Lubań znajduje się prawie na całym odcinku zabudowany ciąg osadniczy. Więc frekwencja lokalna też na pewno jest większa. A odcinek Węgliniec - Zgorzelec zostawić wyłącznie dla sporadycznie kursujących szynobusów.

  • AdamTyczynski – 20.09.2018

    Dla samego Zgorzelca nie ma sensu elektryfikować tej linii. A dalej i tak nic nie pojedzie, bo po niemieckiej stronie nie ma trakcji elektrycznej. Jeśli coś będzie jeździć do Niemiec, to zmiana lokomotywy i tak będzie musiała się odbywać w Węglińcu, bo w Zgorzelcu nie ma odpowiedniego zaplecza. Czyli nic się nie zmieni. Tak więc cała ta inwestycja to pieniądze wywalone w błoto.

  • empek – 20.09.2018

    Zgorzelec w ogóle nie potrzebuje aż tylu pociągów do Wrocławia. Nowa Ruda nie ma ani jednego i żyje. Podobnie Lubin. A mieszkańcy tych miast też jeżdżą załatwiać różne sprawy do miasta. Dlatego dobrym pomysłem jest wydłużenie niektórych pociągów Jelenia Góra – Görlitz do Drezna (na początek 3 pary wystarczą: rano, po południu i wieczorem). Frekwencja na pewno byłaby dużo wyższa niż z Wrocławia, bo Niemcy kochają jeździć w góry pociągami. Dla porównania: z Drezna do Liberca jeździ 5 par pociągów dziennie i jeżdżą one mocno napełnione. A do Wrocławia tylko trzy i wożą powietrze. Skierowanie Desir z Niemiec do Jeleniej Góry pozwoliłoby uwolnić SZT, których jest poważny deficyt i skierować jedną sztukę na inną trasę. I tak, 3 pary pociągów Wrοcław – Węgliniec – Zgorzelec, plus 3 pary Jelenia Góra – Drezno, plus 3 pary Jelenia Góra – Görlitz (skomunikowane w Lubaniu z pociągami Wrοcław – Jelenia Góra – Wrοcław) byłoby optymalnym rozwiązaniem.Likwidację pociągów do Zgorzelca należy zacząć od muchοwozów z Wrocławia do Drezna, które kosztują podatników grubą kasę, a wożą powietrze: https://www.radiowroclaw.pl/articles/view/52219/Wroclaw-Drezno-z-sukcesem

  • kolejFAN – 21.09.2018

    Niemcy i tak nie zelektryfikują swojego kawałka z Drezna do Goerlitz więc cała ta inwestycja to kupa szmalu wywalona w BŁOTO

  • KaDecik – 21.09.2018

    Na linii zgorzeleckiej likwidacja pociągów już się rozpoczęła. To znak, że UMWD i KD wsłuchują się w opinie pasażerów na różnych portalach dot. niskiej frekwencji na linii zgorzeleckiej za Legnicą. Brawo! I tak już od grudnia zlikwidowane zostają nie tylko wszystkie pociągi do Drezna, ale również niektóre pociągi do Węglińca. Część kursów zostanie ograniczona tylko do dni roboczych, niektóre będą z przesiadką w Legnicy (za Legnicą z powodzeniem wystarczy krótki szynobus SA135). W zamian zostanie zwiększona liczba pociągów na najważniejszej linii kolejowej Dolnego Śląska, czyli linii jeleniogórskiej, gdzie pojadą np. dodatkowe pociągi w weekendy (np. "Szklarka") przeniesione z linii zgorzeleckiej. W kolejnych korektach rozkładu jazdy planowane są dalsze cięcia na linii zgorzeleckiej, które to pociągi zostaną przetrasowane na inne linie, przede wszystkim jeleniogórską (najważniejsza linia kolejowa Dolnego Śląska). Duże brawa dla KD i prezesa Rachwalskiego za udaną racjonalizację połączeń kolejowych na Dolnym Śląsku. Bardzo dobra decyzja! Więcej szczegółów znajdziecie na forum Infokolej.pl (polecam zaopatrzyć się w duuuży zapas popcornu na weekend). :)

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.