ERTMS między Węglińcem a Zgorzelcem. Umowa z Bombardierem podpisana

inforail
20.09.2018 13:30
0 Komentarzy

Na trasie z Węglińcado Zgorzelca sprawniejsze podróże koleją i większy poziom bezpieczeństwa zapewniERTMS/ETCS poziomu 2.

Nowoczesny system na międzynarodowej trasie E30 zapewnitakże większą przepustowość i płynne przewozy towarów w Polsce i w Europie. PKPPolskie Linie Kolejowe podpisały umowę o wartości ok. 34,5 mln zł netto naprojekt i budowę systemu.

Wyższy poziom bezpieczeństwa, ograniczenie ryzyka zdarzeń nakolei, większa przepustowość linii – takie będą efekty wdrożenia europejskiegosystemu ERTMS/ETCS poziom 2 między Węglińcem a Zgorzelcem. To kolejny odcinekmiędzynarodowej trasy E30, gdzie wdrażany jest europejski system zarządzaniaruchem kolejowym. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na tej trasie wdrażają jużsystem na odcinkach Opole – Wrocław – Legnica oraz Kraków – Rzeszów, a także naodcinku z Legnicy do Bielawy Dolnej, gdzie wprowadzenie systemu jest już naetapie końcowym. Sprawniejsze zarządzanie ruchem kolejowym ułatwi obsługępociągów pasażerskich i towarowych oraz ruch aglomeracyjny. Wprowadzeniesystemu pozwoli także pociągom, poruszającym się po europejskich liniach kolejowych,na swobodne przekraczanie granic, bez konieczności wymiany urządzeń lublokomotyw.

Jak to działa?

ERTMS poziomu 2 opiera się na dedykowanym kolei systemiełączności bezprzewodowej GSM-R oraz na nowoczesnych technologiach IT. Składasię z dwóch elementów: Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (EuropeanTrain Control System, ETCS) i systemu łączności GSM-R (GSM-Railways).

Zabudowa systemu ETCS na linii nr 278 na odcinku Węgliniec –Zgorzelec przewiduje wyposażenie linii w nowoczesny system i urządzeniasterowania ruchem kolejowym na około 30 kilometrach linii dwutorowej i 3posterunkach ruchu obsługiwanych z lokalnego centrum sterowania Węgliniec.

Dzięki systemowi ETCS, komputer sterujący systemem (RBC),umieszczony w lokalnym centrum sterowania Węgliniec, wykorzystując systemłączności GSM-R przesyła informację o tym, o co się dzieje na danej trasie dowyposażonej w komputer lokomotywy (eurokabiny). Informacje, wraz z danymi owarunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów,trafiają na pulpit maszynisty. Kierujący pociągami mają wszystkie szczegółyniezbędne do bezpiecznego prowadzenia składu. System nie ogranicza się tylko doprzekazywania kierującym pociągami bieżących danych. Jego zadaniem jest także”kontrola” pracy maszynisty i w przypadku zignorowania ostrzeżeń, automatycznedostosowanie prędkości pociągu do panujących warunków.

Wykonawcą prac na zabudowę systemu ERTMS/ETCS na linii 278Węgliniec – Zgorzelec w systemie „projektuj i buduj” jest firma BombardierTransportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o. w Katowicach. Wartość umowy 34,5 mln złnetto. Zakończenie wdrażania systemu zaplanowane jest pod koniec 2021 roku.

Szybciej dziękielektryfikacji

We wrześniu PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęłyelektryfikację linii kolejowej z Węglińca do Zgorzelca. To ostatni odcinek namiędzynarodowej trasie od Przemyśla, z którego nie mogły korzystać pociągielektryczne. Po zakończeniu prac zwiększona zostanie przepustowość linii.

Lepsze będą warunki dla przewozów pasażerskich, zarówno wruchu regionalnym, jak i dalekobieżnym. Zyska też ruch towarowy – przewozyładunków staną się sprawniejsze i szybsze, a tym samym bardziej konkurencyjnewzględem przewozów drogowych. Więcej ładunków przewożonych koleją odciąży trasysamochodowe, poprawiając bezpieczeństwo na drogach.


Komentarze