TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

ERTMS/ETCS na linii Rail Baltica. Kto go dostarczy?
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 10.11.2018 16:14:26
ERTMS/ETCS na linii Rail Baltica. Kto go dostarczy?

PKP Polskie Linie Kolejowe szukają w przetargu firmy, która zaprojektuje i zbuduje nowoczesny system sterowania na odcinku Warszawa Rembertów-Białystok międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica.

PKP Polskie Linie Kolejowe szukają w przetargu firmy, która zaprojektuje i zbuduje nowoczesny system sterowania na odcinku Warszawa Rembertów-Białystok międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica. Przetargowe oferty zostaną otwarte 22 listopada.

Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK wyjaśnił PAP, że system ERTMS/ETCS, który powstanie, pozwoli na sprawniejsze i bardziej bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego, ale też "ułatwi obsługę pociągów pasażerskich i towarowych oraz ruch aglomeracyjny".

"Wprowadzenie systemu pozwoli pociągom poruszającym się po europejskich liniach kolejowych, na swobodne przekraczanie granic, bez konieczności wymiany urządzeń lub lokomotyw" - poinformował Jakubowski.

Wyjaśnił także, że system ERTMS opiera się na dedykowanym kolei systemie łączności bezprzewodowej GSM-R oraz na nowoczesnych technologiach z branży IT. "Składa się z dwóch elementów: Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (European Train Control System, ETCS) i systemu łączności GSM-R (GSM-Railways)"- powiedział.

System ETCS służy przesyłaniu informacji o tym, co się dzieje na danej trasie do lokomotywy pociągu, która jest wyposażona w system łączności GSM-R. "Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu, dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafiają na pulpit maszynisty. Kierujący pociągami mają wszystkie szczegóły niezbędne do bezpiecznego prowadzenia składu" - wyjaśnił Jakubowski. Dodał, że system pozwala także na "kontrolę" pracy maszynisty i gdyby np. doszło do zignorowania ostrzeżeń, może automatycznie dostosować prędkość do panujących warunków.

System sterowania ma powstać w ramach dwóch projektów dotyczących modernizacji Rail Baltica, które są dofinansowane z UE w ramach instrumentu CEF I (Connecting Europe Facility - Łącząc Europę) i CEF II. Chodzi o odcinek: Sadowne–Czyżew i inne prace na odcinku Warszawa Rembertów–Sadowne oraz odcinek Czyżew–Białystok.

W PKP PLK trwa analiza ofert w przetargu na wykonanie prac budowlanych na odcinku Czyżew-Białystok. Oferty otwarto w październiku. Karol Jakubowski poinformował, że sprawdzane jest, czy oferty te spełniają warunki postępowania przetargowego. Jak podawały wcześniej PAP PKP PLK, wpłynęły dwie oferty, a proponowane przez podmioty oferty mają wartość od ponad 1,7 mld zł brutto do ponad 1,8 mld zł brutto. PKP PLK informowały wcześniej, że na realizację tej inwestycji zaplanowano 1 mld 275,8 mln zł brutto.

Międzynarodowa trasa kolejowa E75 Rail Baltica to największa inwestycja kolejowa, która będzie realizowana w Podlaskiem. Wcześniej prace objęły mazowieckie odcinki tej linii. Rail Baltica to transeuropejski korytarz transportowy łączący kraje nadbałtyckie z Polską i innymi krajami UE. W Polsce ten szlak to 341 km od Warszawy przez Białystok, Ełk do granicy z Litwą w Trakiszkach.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
ETCS
ERTMS
Rail Baltica
PKP PLK
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.