ERTMS/ETCS na linii Rail Baltica. Kto go dostarczy?

inforail
10.11.2018 14:14
0 Komentarzy

PKP Polskie LinieKolejowe szukają w przetargu firmy, która zaprojektuje i zbuduje nowoczesnysystem sterowania na odcinku Warszawa Rembertów-Białystok międzynarodowej trasykolejowej Rail Baltica. Przetargowe oferty zostaną otwarte 22 listopada.

Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK wyjaśnił PAP, żesystem ERTMS/ETCS, który powstanie, pozwoli na sprawniejsze i bardziejbezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego, ale też „ułatwi obsługę pociągówpasażerskich i towarowych oraz ruch aglomeracyjny”.

„Wprowadzenie systemu pozwoli pociągom poruszającym siępo europejskich liniach kolejowych, na swobodne przekraczanie granic, bezkonieczności wymiany urządzeń lub lokomotyw” – poinformował Jakubowski.

Wyjaśnił także, że system ERTMS opiera się na dedykowanymkolei systemie łączności bezprzewodowej GSM-R oraz na nowoczesnychtechnologiach z branży IT. „Składa się z dwóch elementów: EuropejskiegoSystemu Sterowania Pociągiem (European Train Control System, ETCS) i systemu łącznościGSM-R (GSM-Railways)”- powiedział.

System ETCS służy przesyłaniu informacji o tym, co siędzieje na danej trasie do lokomotywy pociągu, która jest wyposażona w systemłączności GSM-R. „Informacje, wraz z danymi o warunkach przejazdu,dopuszczalnej prędkości i położeniu innych pociągów, trafiają na pulpitmaszynisty. Kierujący pociągami mają wszystkie szczegóły niezbędne dobezpiecznego prowadzenia składu” – wyjaśnił Jakubowski. Dodał, że systempozwala także na „kontrolę” pracy maszynisty i gdyby np. doszło dozignorowania ostrzeżeń, może automatycznie dostosować prędkość do panującychwarunków.

System sterowania ma powstać w ramach dwóch projektówdotyczących modernizacji Rail Baltica, które są dofinansowane z UE w ramachinstrumentu CEF I (Connecting Europe Facility – Łącząc Europę) i CEF II. Chodzio odcinek: Sadowne–Czyżew i inne prace na odcinku Warszawa Rembertów–Sadowneoraz odcinek Czyżew–Białystok.

W PKP PLK trwa analiza ofert w przetargu na wykonanie pracbudowlanych na odcinku Czyżew-Białystok. Oferty otwarto w październiku. KarolJakubowski poinformował, że sprawdzane jest, czy oferty te spełniają warunkipostępowania przetargowego. Jak podawały wcześniej PAP PKP PLK, wpłynęły dwieoferty, a proponowane przez podmioty oferty mają wartość od ponad 1,7 mld złbrutto do ponad 1,8 mld zł brutto. PKP PLK informowały wcześniej, że narealizację tej inwestycji zaplanowano 1 mld 275,8 mln zł brutto.

Międzynarodowa trasa kolejowa E75 Rail Baltica to największainwestycja kolejowa, która będzie realizowana w Podlaskiem. Wcześniej praceobjęły mazowieckie odcinki tej linii. Rail Baltica to transeuropejski korytarztransportowy łączący kraje nadbałtyckie z Polską i innymi krajami UE. W Polsceten szlak to 341 km od Warszawy przez Białystok, Ełk do granicy z Litwą wTrakiszkach.


Komentarze