TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

EN57AKM-1718 pojechał na Dolny Śląsk. SA132-002 już jeździ po linii PKM
InfoRail.pl - Opublikowano: 08.04.2020 15:45:08
EN57AKM-1718 pojechał na Dolny Śląsk. SA132-002 już jeździ po linii PKM (foto: PKP SKM)

Dziś (8 kwietnia) w południe do Legnicy wyruszyła tzw. Opolanka czyli skład EN57AKM-1718. To efekt wymiany taborowej PKP SKM i Kolei Dolnośląskich.

Dziś (8 kwietnia) w południe do Legnicy wyruszyła tzw. Opolanka czyli skład EN57AKM-1718. To efekt wymiany taborowej PKP SKM i Kolei Dolnośląskich.

Trójmiejski przewoźnik poinformował, że na Dolnym Śląsku ezt pojeździ rok, a może i dłużej. A tymczasem na linii PKM trwają testy szynobusu SA 132-002, który został wypożyczony od Kolei Dolnośląskich przez PKP SKM w zamian za Opolankę.

Dlaczego Opolanka? Z końcem 2013 roku na trójmiejskich torach zadebiutował skład EN57AKM-1718 zmodernizowany przez TS Opole. Stąd taki przydomek. Kolejne jednostki dla PKP SKM wyremontowała już bydgoska PESA do spółki z ZNTK Mińsk Mazowiecki. Kłopoty przewoźnika z modernizacją pociągów rozpoczęły się wraz z plajtą wybranego w przetargu wykonawcy, a więc wspomnianej firmy Tabor Szynowy Opole. Spółce tej udało się, i to z rocznym poślizgiem, zmodernizować jedną jednostkę, prace przy drugiej zostały przerwane, wykonawca nie miał pieniędzy chociażby na zakup podzespołów. Wyremontowany skład dosyć długo czekał też na dopuszczenie do ruchu, a co za tym idzie decyzję UTK.

W związku z kłopotami wykonawcy PKP SKM postanowiła powtórzyć przetarg. Wygrała go bydgoska PESA, umowę na modernizację ezt-ów podpisano we wrześniu 2013 roku. Dzięki technicznej modernizacji i wymianie silników na asynchroniczne pojazd może jeździć o 10 km szybciej niż przed remontem, a więc 120 km/h. Po modernizacji pociąg może rozpędzić się dwukrotnie szybciej niż przez modernizacją i zużywa o 30 % mniej energii oraz generuje mniejszy hałas. Liftingowi zostało poddane zarówno pudło składu, jak i jego wnętrze. W pociągu pojawiły się nowe okna, nowe siedzenia, nowe kabiny WC dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, dźwiękowy i wizualny system informacji pasażerskiej oraz monitoring. Łatwiejszy dostęp do jednostki zapewnią osobom z ograniczonymi możliwościami ruchowymi zapewniają też rampy.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP SKM
Koleje Dolnośląskie
EN57
SA132