Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Elf 2 dla Małopolski wyprodukowany. Pojechał na testy homologacyjne

inforail
14.10.2020 07:45
0 Komentarzy

Produkcja pierwszegopociągu Elf 2 dla województwa małopolskiego została zakończona. Rozpoczęły siębadania homologacyjne nowego pojazdu.

Cztery elektryczne składy wyjadą na tory już w drugiejpołowie przyszłego roku. Zakupiony tabor będzie woził pasażerów Szybkiej KoleiAglomeracyjnej (SKA) na terenie Małopolski. W październiku 2019 rokuwojewództwo małopolskie podpisało z firmą PESA Bydgoszcz umowę na dostawęczterech sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych, w wersji czteroczłonowej doobsługi linii kolejowych na terenie Małopolski. Wartość kontraktu, obejmującarównież pięcioletnią kompleksową usługę utrzymaniowo-serwisowo-naprawczą,gwarancję i szkolenia dla pracowników, wyniosła ponad 109 mln zł.

Pociągi produkowane przez PESĘ będą jeździły z prędkością do160 km/h. Każdy z czterech nowoczesnych, ekonomicznych i komfortowych pojazdówposiada 200 miejsc siedzących, a dodatkowo wyposażony jest m.in. wklimatyzację, WiFi, miejsce na rowery oraz udogodnienia dla osób zniepełnosprawnościami (winda, rampa oraz pętla indukcyjna dla osób z dysfunkcjąsłuchu) i rodzin z dziećmi (przewijak dla niemowląt, bezstopniowe przejściamiędzyczłonowe). W każdym pociągu będą zainstalowane systemy służące domonitoringu, informacji pasażerskiej, zliczania pasażerów i pomiarupunktualności. Projekt pod nazwą Zakup taboru kolejowego: nowoczesnychelektrycznych zespołów trakcyjnych na potrzeby rozwoju kolei małopolskich(POIiŚ 2014-2020) realizowany jest przy udziale dofinansowania unijnego wkwocie 32,6 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiskona lata 2014-2020.

Jak każda inwestycja realizowana przez województwo, równieżzakup taboru kolejowego jest odpowiedzią Zarządu Województwa Małopolskiego napotrzeby mieszkańców regionu. Dlatego podczas wyboru foteli pasażerskich dopojazdów Elf 2, o opinię zapytaliśmy młodych ekspertów w tej dziedzinie,uczniów Technikum Komunikacyjnego nr 25 w Krakowie oraz wszystkich mieszkańcówMałopolski – przypomniał wicemarszałek Łukasz Smółka.

Pociągi będą jeździć na liniach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej:

SKA 1: Kraków Lotnisko/ Airport – Kraków Główny – WieliczkaRynek – Kopalnia;

SKA2: Sędziszów – Kraków Główny – Skawina;

SKA3: Trzebinia – Kraków Główny – Tarnów.

W trakcie realizacji jest również kolejny kontrakt, zawartyprzez województwo z Newagiem, o wartości ponad 245 mln zł. Przedmiotemzamówienia jest dostawa dziewięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych,realizowana w ramach projektu Zakup taboru kolejowego do obsługi połączeńaglomeracyjnych, dofinansowanego ze środków Regionalnego Programu OperacyjnegoWojewództwa Małopolskiego na lata 2014-2020.

Kwestia zakupu przez Małopolskę taboru kolejowego byłaporuszana podczas Forum Ekonomicznego 2020 w Karpaczu, w ramach panelu Kolej nagospodarkę – nowe połączenia impulsem do rozwoju regionów, gdzie rozmawiano omożliwościach rozwoju województw związanych z inwestycjami w infrastrukturę.

Dysponujemy taborem najwyższej jakości, posiadającymeuropejski standard, z którego jesteśmy dumni. Nie poprzestajemy na tym, comamy, bo wciąż prowadzimy liczne inwestycje i wzbogacamy ofertę przewozową onowe pociągi. Budujemy także nowoczesne zaplecze kolejowe dla pociągów KoleiMałopolskich i Polregio – zaznaczył wicemarszałek Łukasz Smółka.

Jak podkreślono podczas rozmowy panelowej w Karpaczu,działania związane z rozwojem kolei to najbardziej wyczekiwane inwestycjeinfrastrukturalne w Polsce. Prelegenci podkreślili także ogromne znaczeniewdrażanego przez rząd polski programu Kolej +, który z pewnością zmieni nalepsze oblicze infrastruktury kolejowej w naszym kraju. (UMWM)

Komentarze