TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Dworzec Centralny zabytkiem
InfoRail.pl - Opublikowano: 25.07.2019 13:57:57
Dworzec Centralny zabytkiem (foto: PKP SA)

Warszawski Dworzec Centralny znalazł się w rejestrze zabytków i tym samym został objęty ochroną konserwatorską. Jak podają PKP decyzja ta pozwoli zachować bryłę modernistycznego dworca i jego układ przestrzenny w istniejącej formie.

Warszawski Dworzec Centralny znalazł się w rejestrze zabytków i tym samym został objęty ochroną konserwatorską. Jak podają PKP decyzja ta pozwoli zachować bryłę modernistycznego dworca i jego układ przestrzenny w istniejącej formie.

Warszawski Dworzec Centralny został oddany do użytku 5 grudnia 1975 roku, stając się główną stacją stolicy obsługującą ruch dalekobieżny. Budowa bardzo nowoczesnego na owe czasy obiektu trwała 3 lata i była jedną ze sztandarowych inwestycji w Polsce w latach 70. XX wieku. Dzięki temu na dworcu pojawiły się dotychczas niestosowane w Polsce rozwiązania i urządzenia, takie jak ruchome chodniki na pochylniach czy nowoczesne schody ruchome i automatycznie otwieranie drzwi wyprodukowane w krajach zachodnich. Kompleks, w skład którego weszły m.in. hala główna, podziemne perony, przejścia oraz galerie, został zaprojektowany przez architektów Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka. Wykonany w stylu późnego modernizmu dworzec bardzo szybko stał się nie tylko kolejowym sercem stolicy, ale także jednym z jej symboli.

W sierpniu 2010 r. rozpoczął się remont dworca, w ramach którego wykonano m.in.: gruntowne czyszczenie elementów dachu, elewacji i wnętrz, wymianę najbardziej zużytych elementów wystroju, wymianę niektórych instalacji technicznych, a także uporządkowanie ładu przestrzennego na terenie i wokół dworca. Umyto i wypolerowano granitową posadzkę w hali głównej, a także gruntownie wyczyszczono aluminiowy sufit. Naprawiono neony na zewnątrz budynku oraz uruchomiono zewnętrzną iluminację dworca w szczycie dachu. Ponadto zostały wymienione sufity podwieszane w galeriach na poziomie -1, zainstalowano nowy system informacji dla pasażerów, nowoczesne oświetlenie, biletomaty oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Prace zakończono przed mistrzostwami Euro 2012. W latach 2013 – 2016 przeprowadzono wymianę schodów ruchomych i pochylni, zaś w 2015 roku zakończono przebudowę systemu izolacji termicznej i ogrzewania oraz stropu dworca. W 2016 roku zakończył się kolejny etap remontu hali głównej, w ramach którego wybudowana została antresola.

W zasobach Polskich Kolei Państwowych znajduje się bardzo wiele zabytkowych, pięknych, powstałych w różnych epokach dworców. Niektóre z nich wybudowane zostały jeszcze w XIX wieku i pamiętają czasy początków kolei na ziemiach polskich. Do tej pory jako zabytki bezsprzecznie klasyfikowane były np. dworce neogotyckie czy budowle w stylu dworkowym. Dzisiejsze wydarzenie świadczy o tym, że coraz większe uznanie w środowiskach ekspertów i autorytetów w dziedzinach architektury oraz dziedzictwa narodowego zyskują także inne formy architektonicznie, takie jak modernistyczny Dworzec Centralny – powiedział Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A.

Wpis Dworca Centralnego do rejestru zabytków województwa mazowieckiego był moją inicjatywą. Wynikała ona z przekonania, że jest to jeden z najcenniejszych zabytków pochodzących z II. połowy XX wieku i jako taki powinien podlegać szczególnej ochronie konserwatorskiej. Dworzec Centralny jest wyjątkowym obiektem architektury kolejowej oraz przykładem estetyki późnomodernistycznej. Wpis do rejestru pozwoli na prowadzenie wszelkich prac na podstawie zezwolenia konserwatora zabytków i pod jego nadzorem – powiedział prof. dr hab. Jakub Lewicki, Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków.

Według danych Urzędu Transportu Kolejowego (2017 rok) z dworca Warszawa Centralna korzysta rocznie ponad 15 mln pasażerów. Najwięcej podróżnych w kraju obsługuje połączona z Dworcem Centralnym podmiejska stacja Warszawa Śródmieście (19,4 mln).



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP SA
Warszawa
dworzec
  • Krzysztof Juszczak – 25.07.2019

    Szkoda, że nie udało się to dworcem w Katowicach

  • Jakub Skurzyński – 26.07.2019

    Wczoraj w Tok FM była fajna audycja na temat Dworca Centralnego i jego historii. Można znaleźć w podcastach ma ich stronie

  • Adam Pająk – 27.07.2019

    👍

  • Marek Leszczynski – 28.07.2019

    jprdl 👽

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.