Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Dotacja dla PKP Intercity będzie rosła, przewoźnik ma poprawiać jakość usług

inforail
10.10.2018 09:45
0 Komentarzy

W odpowiedzi nainterpelację posła Ryszarda Petru Ministerstwo Infrastruktury przedstawiłokwoty dotacji dla PKP Intercity w latach 2019-2021.

Jak podał wiceminister Andrzej Bittel w związku z realizacjąusług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, PKP Intercity otrzymująrekompensatę z tytułu poniesionych kosztów w postaci dotacji z budżetu państwa.Podstawą do planowania wielkości subsydiowania przewozów międzywojewódzkich zbudżetu państwa są postanowienia uchwały Rady Ministrów nr 99/2018 z dnia 18lipca 2018 r. zmieniającej uchwałę w sprawie finansowania międzywojewódzkichkolejowych przewozów pasażerskich. Uchwała ta przewiduje, że Rada Ministrówprzeznaczy na zapewnienie prawidłowego funkcjonowania międzywojewódzkichprzewozów pasażerskich, wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usługpublicznych, w okresie obowiązywania umowy w latach 2011-2021 (do 25 lutego2021 r.), kwotę brutto 4 778 109,3 tys. zł. Ponadto, wysokość dotacjibudżetowej przeznaczanej na dofinansowanie przewozów dalekobieżnych określacorocznie ustawa budżetowa.

W ramach ww. uchwały zaplanowany został wzrost wydatków zbudżetu państwa na rok 2019, 2020 i 2021 (styczeń – luty) i przedstawia sięnastępująco:

w 2019 r. wzrost o 25,00 mln zł do kwoty 600,092 mln zł;

w 2020 r. wzrost o kwotę 81,180 mln zł do kwoty 680,223 mlnzł;

w 2021 r. wzrost o kwotę 16,613 mln zł do kwoty 117,006 mlnzł (umowa do 25 lutego 2021 r.).

W ramach Umowy ramowej PKP Intercity zostały zobowiązana dopoprawy jakości świadczonych usług przewozowych poprzez realizację zakupunowego i modernizację eksploatowanego taboru, wykorzystywanego do obsługipołączeń objętych Umową ramową. Planowane włączenie do Umowy ramowej nowychtaborowych projektów inwestycyjnych skutkuje zwiększeniem zapotrzebowania narekompensatę z tytułu wykonywanych przewozów międzywojewódzkich, a więczwiększeniem zobowiązań budżetu państwa w okresie 2019-2021 (styczeń – luty),tj. do końca obowiązywania Umowy ramowej. Biorą pod uwagę, że rekompensatawypłacana Przewoźnikowi stanowi różnicę pomiędzy rzeczywistymi kosztami ifaktycznie uzyskanymi przychodami z wykonywania przewozów i jest powiększana orozsądny zysk, uwzględnienie nowych inwestycji w obliczeniach należnejPrzewoźnikowi rekompensaty wpływa na:

koszty wykonywania zadania – w kosztach uwzględnia siękoszty finansowe związane z inwestycjami i częściowo amortyzację zakupionegolub zmodernizowanego taboru,

poziom marży rozsądnego zysku – wartość zależy od wartościmajątku zaangażowano do realizacji przewozów.

Jak dodał Bittel na wzrost rekompensaty wypłacanej PKPIntercity wpływa również wysokość pracy eksploatacyjnej która w 2015 rokuwyniosła 31,9 mln pociągokilometrów a w 2017 r. 43,9 mln pociągokilometrów, awięc o 37,7 % więcej, niż w roku 2015. Ponadto, w ciągu 7 miesięcy 2018 r.praca eksploatacyjna wykonana w ramach Umowy ramowej wyniosła 27,2 mln pockm. Wzwiązku z powyższym PKP Intercity przeznaczają środki z rozsądnego zysku przedewszystkim na zakup i modernizację taboru kolejowego w celu polepszania jakościświadczonych usług przewozowych i tym samym, zachęcania pasażerów do korzystaniaz tych usług. W 2017 roku, w ramach przewozów międzywojewódzkich zamawianychprzez Ministra skorzystało ok. 35 mln pasażerów, czyli o 68,8% więcej niż w2015 r.


Komentarze