TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Dostawy lokomotywy elektrycznych zrealizowane przez polskich producentów
InfoRail.pl - Opublikowano: 01.08.2017 10:02:05 28 komentarzy
Dostawy lokomotywy elektrycznych zrealizowane przez polskich producentów

PKP Intercity ogłosiły przetarg na dostawę 20 lokomotyw elektrycznych. Jak już wiemy jednosystemowych. Sporo kontrowersji wywołuje warunek doświadczenia.

Przypomnijmy, że o zamówienie może ubiegać się producent, który w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzonej działalności jest krótszy – w tym okresie, należycie wykonał:

1) dostawę (dostawy) nie mniej niż 10 fabryczne nowych lokomotyw elektrycznych;

2) co najmniej 20 usług utrzymania lokomotyw elektrycznych obejmujących czynności utrzymaniowe na 2-gim Poziomie utrzymania oraz należycie wykonał co najmniej 5 usług utrzymania lokomotyw elektrycznych obejmujących czynności utrzymaniowe co najmniej 4-tego Poziomu utrzymania.

Na tę chwilę, i podkreślmy to wyraźnie, ani Newag ani PESA warunku tego nie spełniają. Oferty można składać do 30 września. Już dziś możemy spodziewać się odwołań do KIO. Przykład Częstochowy i przetargu tramwajowego pokazuje jednak, że Izba wcale nie musi przyznać racji odwołującemu się.

To dobry moment, żeby sprawdzić doświadczenie naszych krajowych firm. Poniżej zestawienie lokomotyw elektrycznych dostarczonych przez dwóch ww. producentów:

PESA

Lokomotywa

Odbiorca

Rok dostawy

PESA Gama 111Eb-001

Koleje Mazowieckie

2016

PESA Gama 111Eb-002

Koleje Mazowieckie

2016

PESA Gama 111Eb-003

Lokomotiv

2016

PESA Gama 111Eb-004

Lokomotiv

2016

PESA Gama 111Ed-001

Lokomotiv

2013 (obecny właściciel od 2016)

PESA Gama 111Ed-002

Rail Capital Partners

2017

PESA Gama 111Ed-003

Rail Capital Partners

2017

PESA Gama 111Ed-004

Rail Capital Partners

2017

PESA Gama 111Ed-005

Rail Capital Partners

2017

Newag

Lokomotywa

Odbiorca

Rok dostawy

Newag E4MSU-001

Newag SA

2013

Newag E6ACT-001

Industrial Division

2011 (obecny właściciel od 2016)

Newag E6ACT-002

Industrial Division

2013 (obecny właściciel od 2016)

Newag E6ACT-003

Industrial Division

2013 (obecny właściciel od 2016)

Newag E6ACT-004

Industrial Division

2014 (obecny właściciel od 2016)

Newag E6ACT-005

Lotos Kolej

2014

Newag E6ACT-006

Lotos Kolej

2014

Newag E6ACT-007

Lotos Kolej

2014

Newag E6ACT-008

Lotos Kolej

2014

Newag E6ACT-009

Lotos Kolej

2014

Newag E6ACTd-101

Freightliner Polska

2016

Newag E6ACTd-102

Freightliner Polska

2016

Newag E6ACTd-103

Freightliner Polska

2016

Newag E6ACTd-104

Freightliner Polska

2016

Newag E6ACTd-105

Freightliner Polska

2016

Newag E6ACTd-106

Newag SA

2017

Newag E4DCUd-001

Lotos Kolej

2017

Newag E4DCUd-002

Lotos Kolej

2017



Sprawdź też:
lokomotywa
PESA
Newag
  • antysyf – 01.08.2017

    Skoro jest tak, jak pisze Inforail to pytanie brzmi, czy dostawa Newagu dla Lotosu oraz Pesy do Raila Capital Partners pozwoli uzyskac 10 szt. Jesli nie i obie firmy by nie spelnialy warunku brzegowego to Prezesa PKPIC nalezy wypieprzyc na pysk za wypuszczenie antypolskiego przetargu zorganizowanego przez publiczna spolke...

  • Maciej12991 – 01.08.2017

    Przeterg nie jest antypolski tylko antysyfowy (czytaj antyprototypowy). A jak się sprawują prototypy wiemy na przykładzie spalinowych Gam. ;-)

  • antysyf – 01.08.2017

    @Macieju,
    1.jakie masz uwagi do lokomotyw Newagu?
    2 jak budowaly swoje doswiadczenia Siemens, . Po pierwsze zamowieniami we wlasnym kraju.
    Ale w Polsce jest nadal antypolska kultura zamowien publicznych i korupcja finansowana przez bogate zagraniczne koncerny, z budzetami "PR" na korupcje...
    Ogarnij sie i przynajmniej odpowiedz na pytanie nr 1

  • xa – 01.08.2017

    Przetarg rozpisany jak się wydaje pod Vectrony Siemensa

  • mechanik – 01.08.2017

    I już coś więcej wiadomo, Redakcji dziękuję za dociekliwość.
    @Maciej12991 Jakby chodziło tylko o te nieszczęsne Gamy to myślę, że wszyscy bylibyśmy wręcz szczęśliwi.

  • IC Gdynia – 01.08.2017

    Z zestawienia wynika, że Newag spełni wymagania IC o ile, co najmniej dwie lokomotywy E6ACT dla Lotosu dostarczył po 30 września 2014 roku.
    Z tego co wiadomo Newag kończy montaż dwóch kolejnych maszyn dla Lotosu, więc w ciągu najbliższych dwóch miesięcy zapewne je dostarczy, podbijając tym samym swoje doświadczenie.
    Więc nie ma o co bić piany. Wiadomo przecież że chodzi raczej o wykluczenie Pesy z jej pojazdami specjalnej troski, a nie o pojazdy Newagu, które dobrze sprawdzają się w ciężkiej robocie u prywaciarzy.

  • antysyf – 01.08.2017

    @ IC Gdynia No wlasnie, ja tez tak to postzregam, bo nie rozumiem dlaczego do jednego worka mialyby byc pakowane loki Pesy i Newagu, tym bardziej, ze powszechnie znane problemy spalinowych Gam maja sie nijak do elektrycznych Newagow. A przetarg jest na loki elektryczne. Tylko niepamietam, kiedy rozliczono lokomotywy Lotosu w 2014. Kto pamieta? Prośba do Inforail, by sprawdzic ten szczegol.

  • bun – 01.08.2017

    Czy Pesie liczy się ta Gama z 2013? Jeśli tak to wystarczy na szybko jedną poskładać do RCP i będzie. Co do Newagu, to raczej nie liczy się ta co ją sobie zrobili, ale wystarczy że w 2 miechy dostarczą coś do Lotosu i też nie ma się co martwić.

  • PLK – 01.08.2017

    Ja myślę, że Mechanik ma rację. Nie chodzi tylko o Gamy, generalnie pojazdy polskich producentów nie umywają się do tych zagranicznych. Pesie obrywa się najbardziej, bo jest najpopularniejsza, Newagi czy FPSy wbrew opiniom wielu wcale nie są takie wspaniałe, przemyślane i bezawaryjne.
    Co nie zmienia faktu, że przetarg jest antypolski. Jeśli będziemy w ten sposób do tego podchodzić to nigdy nie będziemy mieli naszych, naprawdę solidnych pojazdów.

  • Darron – 01.08.2017

    Jak zauważył @antysyf przetarg dotyczy lokomotyw elektrycznych, a nie spalinowych. Więc dlaczego mieszacie problemy ze spalinowymi Gamami PESY. Nie widzę ich w zestawieniu potrzebnym do tego przetargu. A jakoś nie widać narzekań na elektryczne lokomotywy.

    Jeżeli są z nimi problemy to proszę o dostęp do tych danych.

  • PLK – 01.08.2017

    Takich danych raczej nie znajdziesz. Z kolei współczynniki gotowości technicznej czy bezawaryjności nie do końca oddają stan rzeczywisty. Z polskimi pojazdami wiecznie są jakieś problemy, mniejsze lub większe (spalinowe Gamy to skrajny przykład, który stał się już powszechnie znany praktycznie każdemu). PKP IC celowo ustawiło ten przetarg w ten sposób, by uniknąć możliwie wszelkim problemom.

  • nunu – 01.08.2017

    Czyli obie firmy mają wykonanych po 8 pojazdów mieszczących się w kryteriach.Nie wiem jak u PESY,ale NEWAG do końca września ma dostarczyć jeszcze 3 Griffiny,więc wymogi spełni,tym bardziej,że i tak mają 3 miechy poślizgu.

  • ŁDZ – 01.08.2017

    Pesie daleko do spełnienia tych warunków, ale Newag jest dość bliski - faktycznie wystarczy dać okres 4 lat (obecnie są 3 lata) i Newag się praktycznie załapie. Pesa to musianoby ostro zejść z wymagań, poza tym podejrzewam, że po ogromnych kłopotach Dartów, rezygnacji z opcji no i Gam spalinowych PKPIC nie chce mieć do czynienia z Pesą w najbliższym czasie...

    Albo Newag, albo Siemens :D

  • K – 01.08.2017

    "PKPIC nie chce mieć do czynienia z Pesą w najbliższym czasie". A wczoraj zwiększyli budżet na modernizację 83 wagonów i wybrali Pesę.

  • IC Gdynia – 01.08.2017

    A czy ten E6ACTd-106 to nie był Dragon dla Budokruszu?

  • PPP – 01.08.2017

    @bun - Newag Lease to nie jest dokładnie to samo co Newag - "Matka", bo firma leasingowa powstała właśnie po to, by to ona miała loki udostępniane w trybie leasingu klientowi końcowemu. Wyprodukowanie czegokolwiek dla Newag Lease będzie się liczyć formalnie.
    @ŁDZ, nie zwiększą okresu do 4 lat bo niby dlaczego? PZP mówi o 3 latach i możliwości wzrostu do 5 , ale tu nie ma takiej potrzeby ani woli, bo chyba jest coś na rzeczy, że nie chcą lokomotyw Pesy. @K, to, ze zwiększono budżet i dano całkiem solidne zlecenie Pesie na remont wagonów wskazuje, ze nie ma dyskryminacji Pesy, jako firmy, tylko lokomotyw Pesy. Co do Newagów, to też uważam, że to solidne produkty, może Griffiny nie są to Vectrony, ale za kilka lat będą nawet lepsze o ile krajowa firma PKP IC da możliwość rozwoju krajowemu producentowi. @PKL - pełna zgoda.

  • ŁDZ – 01.08.2017

    Moderki wagonów, a kupno nowiutkich lokomotyw, które mają być porządne, sprawdzone na wielu rynkach i niezawodne to spora różnica.

    Po problemach z Dartami i Gamami spalinowymi nie zdziwiłbym się, gdyby PKPIC celowo ustawiła ten wymóg, żeby Pesa nawet oferty nie składała - bo że odwoła się do KIO jest pewne i znowu "jesteśmy tacy biedni, a tu jeszcze nas nie dopuszczają we własnym kraju!!!" i lamenty po wszystkich serwisach branżowych... Chociaż... Może ten nowy prezes jest normalniejszy od Zabolkickiego...

  • PPP – 01.08.2017

    @ŁDZ, ja też wolę, aby pociąg prowadzony przez lokomotywę PKP IC dojechał do celu, ale powiedz mi dlaczego Twoim zdaniem lokomotywy mają być "sprawdzone na wielu rynkach"? . Na ilu rynkach tych lokomotyw będzie używała firma PKP IC? Odnosiłem wrażenie, że tylko na krajowym.

  • TK – 01.08.2017

    Nie zapominajcie że Dragon i Gryfin to lokomotywy
    opracowane przez ZNLE Gliwice przejęte przez Newag.

  • Błąd – 01.08.2017

    Lokomotiv ma dwie Gamy 111Eb-003?

  • xxx – 01.08.2017

    TK ma racje to projekty ZNLE Gliwice zawlaszczone przez Newag bo sami nic nie zdzialali i poszli na latwizne :(

  • advisor – 01.08.2017

    @xxx
    Newag musiał zamknąć ZNLE Gliwice, bo nikt w tym czasie nie kupował nowych lokomotyw. Utrzymywanie zakładu niestety kosztuje, a strategia zakupowa PIC-u i PKP Cargo, czyli potencjalnie dwóch największych zainteresowanych wołała i woła o pomstę do nieba. Krótko mówiąc - nie ma kupujących, nie ma i zakładu.

    Dlatego tak istotne jest, by przetarg wygrała polska firma, a największe szanse ma niewątpliwie Newag, który udowodnił, że Griffiny i Dragony to dobry sprzęt.

  • WDR – 01.08.2017

    IC Gdynia maszyny dla Lotosu Newag dostarczył do maja 2014. MD Kolejowa Klatka Twoim przyjacielem. Warto zajrzeć

  • antysyf – 02.08.2017

    @WDR, czyli Newagowi tez moze zabraknac doswiadczenia w budowie 10lokow w ostatnich 3 latach, nawet, jesli zdazy z dostawami dla Lotosu? Jesli to prawda, prezesa PKP IC lub kogos z odpowiedzialnego za SIWZ trzeba ogolic na łyso i wywalic z tej firmy.

  • NoCombi – 02.08.2017

    Byłoby dobrze, a nawet bardzo dobrze gdyby przetarg wygrała jedna z polskich firm. Gryffiny czy Gamy (oczywiście tylko elektryczne) to z całą pewnością dobre lokomotywy. Niech zatem wygra lepszy. Przypominam, że Pesa w przetargu na 10 szt. loków spalinowych cenowo pokonała Newag. Wynik brzmiał ok. 160 do 131 mln zł. Jak będzie tym razem? Na pewno nie będzie łatwo wziąć udział w przetargu, a jeśli którykolwiek z polskich dostawców nie przeskoczy jakiejś poprzeczki ten który to uczyni będzie raczej zwycięzcą. Na te chwilę obaj polscy producenci są poza konkursem. Jak będzie na 30-09-2017r ? Osobiście obstawiam odwołania do KIO i z całą pewnością termin składania ofert zostanie skorygowany. Inna rzecz, to czy cokolwiek zostanie skutecznie podważone przed Izbą? Czas pokaże. Jeśli Newag zdąży oddać Lotosowi jeszcze dwa zamówione w leasingu Gryffiny, a KIO nie uwzględni ew. odwołania od kryterium doświadczenia i kompetencji to...
    Niestety Pesie pozostaje jedyne rozwiązanie jakim jest składanie odwołania i liczenie na jego skuteczność.
    Ciekawe jest i to, kto jeszcze wystartuje w przetargu i jaką da cenę za pojazd oraz jaką za utrzymanie. Te dwa elementy z całą pewnością zadecydują o zwycięstwie.

  • ja – 02.08.2017

    byłoby fajnie, gdyby jakiś praktyk opisał swoje subiektywne wrażenia z prowadzenia Loków z Newaga, PESY i produktów zagranicznej konkurencji - plusy i minusy każdej z konstrukcji, bo "na papierze" wszystkie wyglądają podobnie

  • NoCombi – 02.08.2017

    PKP IC działa szybko a nawet bardzo szybko. Szkoda, że zbyt pochopnie ustala warunki. Dobrze jednak, że potrafi się szybko z niektórych wycofać.

  • Pasażer – 18.08.2017

    A ja nie chcę nowych modeli EP09 i EP08 w postaci Gamm i Griffinów. To tylko zmiana designu a reszta to samo.

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.