TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Do 2020 roku modernizacja odcinka Kraków Główny Towarowy - Rudzice
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 19.04.2017 08:42:38 1 komentarz
Do 2020 roku modernizacja odcinka Kraków Główny Towarowy - Rudzice (foto: PKP PLK)

Do końca 2020 r. ma zostać zmodernizowany odcinek linii kolejowej Kraków Główny Towarowy ? Rudzice za ok. 966 mln zł. We wtorek PKP PLK podpisały umowę z wykonawcą inwestycji - konsorcjum Strabag/Krakowskie Zakłady Automatyki.

Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podkreślił podczas podpisania umowy, że jest ona jednym z ważnych elementów Krajowego Programu Kolejowego (KPK), opiewającego na ok. 66 mld zł.

"Jeszcze przed rokiem mieliśmy naprawdę duże wątpliwości, czy uda się zrealizować ten bardzo ambitny i obszerny program inwestycji kolejowych (?). Dzisiaj patrząc z perspektywy roku, możemy powiedzieć, że realizacja KPK (...) na pewno się powiedzie" - ocenił Adamczyk.

Jak dodał, proces inwestycyjny został "rozpędzony" przez PKP PLK w takim stopniu, że do końca przyszłego roku będzie uruchomionych 75 proc. inwestycji zawartych w tym programie, a w roku 2019 ? wszystkie. "To jest bardzo ważne z punktu widzenia realizacji strategii rządu przebudowy i modernizacji polskich kolei" - zaznaczył minister infrastruktury.

Zakres modernizacji blisko 20-kilometrowego odcinka linii kolejowej Kraków Główny Towarowy ? Rudzice zakłada przebudowę nasypu ziemnego biegnącego przez centrum miasta i dobudowanie na nim dwóch par torów, oraz powstanie nowych mostów na Wiśle i stacji kolejowych.

"Na tym odcinku przebudowany zostanie szklak kolejowy, który zmieni sposób organizacji transportu w aglomeracji krakowskiej. Uczyni przejazd szklakiem E 30 bezpiecznym, w czasie konkurencyjnym dla transportu samochodowego" - ocenił Adamczyk.

Według zapowiedzi prezesa PKP PLK Ireneusza Merchela prace budowlane rozpoczną się w lipcu 2017 r., a mają się zakończyć z końcem 2020 r.

Dzięki inwestycji przez Kraków będzie jeździć więcej pociągów, skróci się też czas ich przejazdów. Zmodernizowane stacje i nowe przystanki zapewnią wygodę pasażerom kolei aglomeracyjnej i pociągów dalekobieżnych, szczególnie na linii E 30, biegnącej od Zgorzelca do Przemyśla, łączącej wschodnie i zachodnie regiony kraju.

Zaplanowane prace są związane z dalszą rozbudową Krakowskiego Węzła Kolejowego. Kontrakt obejmuje modernizację blisko 20-kilometrowego odcinka Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Prace wykonywane będą na liniach kolejowych nr 133 i 91. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dla usprawnienia ruchu aglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości zarządca infrastruktury dobuduje dwie pary torów na odcinku biegnącym przez centrum miasta - od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także jedną parę na odcinku Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów.

Przebudowane będą cztery stacje kolejowe: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Powstaną także dwa dodatkowe przystanki dla pociągów Kolei Małopolskich i Szybkiej Kolei Miejskiej - Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, które wyposażone będą m.in. w system informacji pasażerskiej; dostosowane będą też dla osób niepełnosprawnych.

Prace obejmą w sumie 55 obiektów inżynieryjnych: mosty, wiadukty, przepusty, przejścia pod torami, estakady, kładki dla pieszych. Zarządca infrastruktury wybuduje 20 nowych obiektów inżynieryjnych, w tym estakady i dwa nowe mosty na Wiśle. 14 obiektów zostanie rozebranych, a w ich miejscu powstaną nowe.

Jak podkreślają przedstawiciele PKP PLK, inwestycja jest kolejnym etapem rozbudowy Krakowskiego Węzła Kolejowego. We wrześniu 2015 r. rozpoczęła się budowa łącznicy Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki, a także otwarto nową linię kolejową wiodącą na lotnisko Kraków Airport. Wcześniej oddano do użytku nowy Dworzec Główny.



Sprawdź też:
Kraków
PKP PLK
  • Marcin MZ – 19.04.2017

    W dwóch miejscach: "Zakres modernizacji... zakłada... dobudowanie... dwóch par torów..." i "zarządca infrastruktury dobuduje dwie PARY TORÓW na odcinku biegnącym przez centrum miasta - od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów... a także jedną PARĘ na odcinku Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów" znalazła się informacja bardzo jasna - dobudowa czterech(!!!) i dwóch (!) torów.
    Pytanie: czy ta informacja jest prawdziwa? bo aż trudno w nią uwierzyć!
    Jednocześnie na inżynieria.com podano: "...powstaną dwa dodatkowe tory kolejowe między Dworcem Towarowym a Krakowem Płaszowem. Jeden tor do zbudowania przewidziano na trasie do Bieżanowa."
    I to wygląda realniej! Chyba jednak kogoś poniosło! Pozdrowienia

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.