Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Czy powstanie Narodowe Muzeum Kolejnictwa?

inforail
27.11.2017 08:27
0 Komentarzy

Inicjatywy dotycząceutworzenia nowej placówki muzealnej dedykowanej kolejnictwu były podejmowanejuż w roku ubiegłym – poinformował wiceminister Andrzej Bittel.

Od lutego 2016 r. w ramach dwóch zespołów roboczychpowołanych przy Komisji Infrastruktury Senatu RP prowadzono prace nadproblematyką szeroko pojętej ochrony zabytków kolejnictwa, które obejmowały:

nowelizację przepisów ustawy o transporcie kolejowym, atakże aktów wykonawczych do niej, pod kątem wprowadzenia ułatwień dlafunkcjonowania kolei o charakterze turystycznym, rekreacyjnym i wypoczynkowym,

wprowadzenie w ustawie o komercjalizacji i restrukturyzacjiprzedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” przepisówumożliwiających nieodpłatne przekazywanie mienia PKP S.A. stowarzyszeniommiłośników kolei.

W pracach ww. zespołów uczestniczyli przedstawicielestowarzyszeń reprezentujących miłośników kolei, a także MinisterstwaInfrastruktury i Budownictwa, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego,Urzędu Transportu Kolejowego oraz Transportowego Dozoru Technicznego.

Realizując postulaty związane z wdrożeniem systemowychrozwiązań mających na celu ochronę zabytków kolejnictwa w Polsce, MinisterstwoInfrastruktury i Budownictwa, we współpracy z Urzędem Transportu Kolejowego, atakże po konsultacjach z PKP S.A., przygotowało projekt ustawy o zmianie ustawyo zmianie ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwapaństwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o transporcie kolejowym,który zakłada wprowadzenie możliwości nieodpłatnego przekazywania mieniaruchomego, a także zużytych materiałów pozostałych po remontach i modernizacjilinii kolejowych (szyny, tłuczeń itp.) na rzecz jednostek samorząduterytorialnego lub organizacji pozarządowych, np. stowarzyszeniom miłośnikówkolei, kolejek wąskotorowych i innych. Dodatkowo w projekcie wprowadzane jestwyłączenie z niektórych obowiązków wynikających z przepisów ointeroperacyjności kolei dla pojazdów historycznych i turystycznych. Projektprzeszedł uzgodnienia międzyresortowe i konsultacje publiczne, a w dniu 25października 2017 r. uzyskał pozytywną opinię Komisji Wspólnej Rządu iSamorządu Terytorialnego.

Odnosząc się do kwestii utworzenia Narodowego MuzeumKolejnictwa, którego celem byłoby gromadzenie, udostępnianie, restaurowanie,popularyzowanie i prowadzenie badań nad zabytkami i historią kolejnictwa orazkultury technicznej, Bittel poinformował, że Ministerstwo Infrastruktury iBudownictwa z zainteresowaniem przyjmuje inicjatywy powołania nowej instytucjikultury promującej dziedzictwo polskiego kolejnictwa. Tutejszy resort wyrażaaprobatę względem wszelkich działań mających na celu ochronę zabytków orazpopularyzację historii, w szczególności, w zakresie kolejnictwa. Zasobydziedzictwa kolejowego, które są częścią narodowego dziedzictwa, powinny byćzarządzane zgodnie z interesem publicznym. Warto podkreślić, że zabytkitechniki, nie tylko kolejowej, są ważnym świadectwem zmian cywilizacyjnych, aświadomość społeczna ich znaczenia w historii powinna być stale podnoszona.

Zgodnie z ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalnościkulturalnej, do prowadzenia takiej działalności wyznaczone są państwowe isamorządowe instytucje kultury, tworzone przez właściwych ministrów,kierowników urzędów centralnych i jednostki samorządu terytorialnego.Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa skłania się ku rozwiązaniu, zgodnie zktórym organizatorem takiego muzeum powinien być Minister Kultury i DziedzictwaNarodowego. Stanowisko Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa wydaje siękierunkiem właściwym, w szczególności, z uwagi na zachowanie spójnościsystemowej w przedmiotowym obszarze, jak również z uwagi na kompetencjeprzypisane Ministrowi Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Bittel informuje, że nie podjęto jeszcze wiążących ustaleń wkwestii wyboru lokalizacji i wskazania instytucji odpowiedzialnej za utworzenieNarodowego Muzeum Kolejnictwa.


Komentarze