TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Coraz mniej lokomotyw ET21 w PKP CARGO
InfoRail.pl - Opublikowano: 26.03.2020 14:45:57 1 komentarz
Coraz mniej lokomotyw ET21 w PKP CARGO (źródło: Wikipedia/Paweł Michalik, lic. CC BY-SA 3.0)

Coraz mniej lokomotyw ET21 znajduje się obecnie na stanie PKP CARGO. Od 2015 roku jest ich 16. Ale już wkrótce liczba ta może zostać mocno zmniejszona. Jak pisaliśmy w InfoRail.pl przewoźnik wystawił na sprzedaż dwanaście takich elektrowozów.

Coraz mniej lokomotyw ET21 znajduje się obecnie na stanie PKP CARGO. Od 2015 roku jest ich 16. Ale już wkrótce liczba ta może zostać mocno zmniejszona. Jak pisaliśmy  w InfoRail.pl przewoźnik wystawił na sprzedaż dwanaście takich elektrowozów.

Dodajmy, że wszystkie maszyny tej serii są obecnie wyłączone z eksploatacji. Do kupienia są lokomotywy ET21 o numerach: 270, 272, 309, 345, 351, 375, 430, 456, 469, 495, 604, 631.

Z naszych ustaleń wynika, że na stanie PKP CARGO pozostają jeszcze elektrowozy o numerach: 57 (zabytek), 98, 548 oraz 658.

Jeszcze w 2001 roku na stanie PKP takich lokomotyw było 44. W 2007 roku liczba ta spadła do 32. W 2009 było ich 27 a w 2014 roku 20. Od 2015 jest to 16 lokomotyw.

Warto dodać, że lokomotywa ET21-66 znajduje się obecnie na stanie Stacji Muzeum. Przypomnijmy krótko historię tej serii elektrowozów.

Producent: Fabryka Wagonów "Pafawag", Wrocław

Układ osi: Co'Co'

Prędkość maksymalna: 100 km/h

Średnica kół zestawów kołowych: 1250 mm

Zasilanie: 3000 V DC

Masa w stanie służbowym: 120 000 kg

Długość ze zderzakami: 16 820 mm

Jak podaje Stacja Muzeum w oparciu o dokumentację części elektrycznej radzieckiej lokomotywy WŁ22M Centralne Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Taboru Kolejowego w Poznaniu w 1955 r. opracowało projekt pierwszego polskiego elektrowozu przeznaczonego do ruchu towarowego, któremu nadano przemysłowe oznaczenie typu 3E. Produkcję zrealizowano w latach 1957-71 we wrocławskim "Pafawagu", budując łącznie 726 egzemplarzy, z których 658 przeznaczono dla PKP, a 68 zakupiło Przedsiębiorstwo Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego w Katowicach. Pojazdy dysponowały mocą ciągła 1860 kW.

Od 1960 r. budowano wersję zmodernizowaną jako typ 3E/1, wprowadzając zmiany w konstrukcji wózków, hamulca, układu chłodzenia silników trakcyjnych o obniżonej masie o około 6 ton. Pierwsze elektrowozy dla PKP otrzymały miano serii E06, od 1960 r. zmienione na ET21. Mimo niekorzystnej charakterystyki trakcyjnej przewidziano użytkowanie ich również w ruchu pasażerskim, wyposażając w obwód elektrycznego ogrzewania pociągu. Od końca lat 80-tych seria jako konstrukcyjnie dość przestarzała podlegała systematycznej redukcji. Dysponentami ostatnich egzemplarzy były zakłady taboru w Katowicach i Wrocławiu.

Lokomotywy ET21 można jeszcze spotkać w barwach przewoźników prywatnych, m.in. CTL, DLA czy Ecco Rail.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP CARGO
ET21
lokomotywa
  • zeus04 – 27.03.2020

    Od kilku lat nie ma dla nich zatrudnienia i są tylko przestawiane z kąta w kąt. Swój dobry czas mają dawno za sobą.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!