Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Co zaoferuje pasażerom nowy system rezerwacji biletów?

inforail
23.09.2020 07:45
0 Komentarzy

Jak już pisaliśmy na łamach InfoRail.pl PKP Intercity wraz z PKP Informatyka planują budowę nowego systemu centralnej rezerwacji miejsc i sprzedaży biletów zgodnego z założeniami projektu Wspólny Bilet.

Projekt ten został zgłoszony do Krajowego Planu Odbudowy. Nowy system ma na celu zaoferowanie pasażerom zupełnie nowych funkcjonalności, które dotychczas nie były oferowane, co ułatwi dostęp do kolei jako środka transportu.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel poinformował, że nowy system zostanie rozbudowany o dotychczas niestosowane funkcje, takie jak:

– funkcjonalność blokowania miejsc w pociągach, co pozwoli na dynamiczne blokowanie miejsc w pociągach z rezerwacją. Wzmocni to bezpieczeństwo podróżnych, gdyż przewoźnik będzie mógł na bieżąco planować i reagować na popyt na miejsca oraz w sytuacjach takich jak obecnie precyzyjnie planować rozmieszczenie pasażerów w pociągu;

– algorytm przydzielania miejsc, pozwalający na bardziej równomierne rozmieszczenie pasażerów w pociągu w celu zachowania odstępów między pasażerami, przy jednoczesnym spełnieniu preferencji pasażerów;

– pełne wspieranie procesu zdalnego zakupu biletu przez podróżnego – maksymalna automatyzacja procesów w celu wyeliminowania kontaktu z kasjerem, obsługa posprzedażowa w kanale internetowym biletów zakupionych w innych kanałach sprzedaży, rozbudowa funkcjonalności zwrotów – automatyczne zwroty bez odstępnego w przypadku odwołania pociągu, proponowanie zawsze najkorzystniejszej podróży przy zadanych przez podróżnego parametrach – podróż najszybsza, najtańsza, z najmniejszą liczbą przesiadek;

– funkcjonalności związane z informacją pasażerską (przekazywanie informacji posiadaczom biletów np. odnośnie regulacji sanitarnych; informacje o zajętości pociągu, opóźnieniach);

– funkcjonalność centralnej bazy biletów kolejowych, co pozwoli na globalne planowanie popytu i podaży w transporcie kolejowym. Pozwoli także na precyzyjne kontrolowanie biletów i skuteczniejszą eliminację przejazdów bez wykupionego biletu.

W ocenie wiceministra proponowane powyżej elementy przyczynią się do wzmocnienia atrakcyjności kolei jako środka transportu oraz wpłyną pozytywnie na wzrost bezpieczeństwa i efektywności wykorzystania transportu kolejowego. Większe wykorzystanie transportu kolejowego przyczyni się do wzrostu mobilności społeczeństwa Możliwość łatwej integracji z innymi systemami zwiększy multimodalność transportu kolejowego poprzez oferowanie jego wykorzystania wspólnie z transportem kołowym czy lotniczym.

Andrzej Bittel poinformował, że system sprzedaży biletów i powiązana z nim metodologia przydziału miejsc dla pasażerów są stale rozwijane i rozbudowywane o nowe moduły funkcjonalne (np. Pakiet Podróżnika i Wspólny Bilet, graficzną rezerwację miejsc w kanale internetowym e-IC, prezentację informacji o zajętości pociągu) oraz otwarte interfejsy do nowych systemów obsługujących nowoczesne kanały sprzedaży poprzez strony www oraz aplikacje mobilne.

Obecnie trwają prace nad rozwiązaniami, które mają na celu zmianę obecnego algorytmu rezerwowania miejsc w pociągach i zapewnienie równomiernego rozmieszczania pasażerów w całym składzie pociągu.

Komentarze