Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Co Ministerstwo Infrastruktury zrobiło dla transportu kolejowego w 2018 r.?

inforail
25.01.2019 10:17
0 Komentarzy

MinisterstwoInfrastruktury przedstawiło podsumowanie 2018 roku. Co zrobiono w ramachtransportu kolejowego?

1. koordynowano działania spółek kolejowych związane zwprowadzeniem w dniu 9 grudnia 2018 r. programu „Wspólny Bilet”. Dziękiwprowadzeniu oferty „Wspólny Bilet” podróżni mogą kupić w ramach jednejtransakcji jeden bilet na całą podróż, a jego cena zostanie wyliczona w oparciuo nową taryfę, tzw. taryfę degresywną.

„Wspólny Bilet” umożliwia podróżowanie niezależnie od tego,z jakich pociągów się korzysta i na jakich trasach się podróżuje. Aktualniepasażerowie mogą kupić bilety na połączenia obsługiwane przez siedmiuprzewoźników, z których korzysta około 80% wszystkich pasażerów kolei w Polsce:PKP Intercity, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, Przewozy Regionalne(POLREGIO), Koleje Mazowieckie, Koleje Wielkopolskie, Koleje Małopolskie iŁódzka Kolej Aglomeracyjna. „Wspólny Bilet” dostępny jest w ponad 630 okienkachkasowych w całej Polsce, a na podróże pociągami części przewoźników także przezInternet, w systemie BILKOM. Docelowo (do końca stycznia 2019 r.) „WspólnyBilet” obejmie swoim zasięgiem także Koleje Dolnośląskie, Koleje Śląskie iArrivę RP, dzięki czemu będzie mogło z niego skorzystać ponad 90% wszystkichpasażerów polskich kolei.

Planuje się integrację programu z innymi środkami transportu(bus, taxi, samolot) a nawet hotelami. „Wspólny Bilet” spowoduje wzrost liczbypasażerów na skutek poprawy atrakcyjności oferty i obniżenia kosztów przejazdu.Wdrożenie projektu eliminuje wysoki z punktu widzenia pasażera koszt podróżyoraz ułatwia proces zakupu biletu, m. in. przez skorelowanie optymalnego połączeniaz wyborem oferty taryfowej. Rozwiązanie to jest niezwykle korzystne z punktuwidzenia całego krajowego systemu kolejowego (nie tylko Grupy PKP i PrzewozówRegionalnych).

Działanie to ma charakter priorytetowy;

2. realizowano program wieloletni odnoszący się doutrzymania infrastruktury kolejowej, który został przyjęty na podstawie uchwałynr 7 Rady Ministrów z dnia 16 stycznia 2018 r. w sprawie ustanowienia programuwieloletniego „Pomoc w zakresie finansowania kosztów zarządzania infrastrukturąkolejową, w tym jej utrzymania i remontów do 2023 roku”.

Dotychczas w obszarze infrastruktury kolejowej funkcjonowałyjedynie inwestycyjne programy wieloletnie (najpierw Wieloletni programInwestycji Kolejowych do roku 2015 (WIK), a następnie Krajowy Program Kolejowydo 2023 roku (KPK)). Koszt programu wyniesie 23.809.300 tys. zł, a okres jegorealizacji został zaplanowany na lata 2019-2023. Program wieloletni ustanawiaramy finansowe oraz warunki realizacji zamierzeń państwa w zakresie zarządzaniainfrastrukturą kolejową. Głównym celem programu jest wzmocnienie rolitransportu kolejowego w zintegrowanym systemie transportowym kraju przezzahamowanie, a następnie odwrócenie tendencji spadkowej udziału transportukolejowego w przewozach. W sposób szczególny w Programie zwrócono uwagę napoprawę skuteczności i efektywności funkcjonowania zarządcy linii kolejowych,likwidację zaległości utrzymaniowych oraz wprowadzenie nowej kategoryzacjilinii kolejowych i odstąpienie od dalszej likwidacji linii kolejowych. Wśródkorzyści wynikających z Programu należy przede wszystkim wymienić: zdecydowanąpoprawę czasów przejazdu pociągów, wzrost udziału długości eksploatowanychlinii kolejowych spełniających standardy techniczne, poprawę punktualnościkwalifikowanej pociągów oraz spadek liczby wypadków kolejowych zaistniałych nasieci w zarządzie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z winy tego zarządcy;

3. zawarto umowę wieloletnią z PKP PLK na realizacjęprogramu wieloletniego „Pomoc w zakresie finansowania kosztów zarządzaniainfrastrukturą kolejową, w tym jej utrzymania i remontów do 2023 roku”.

Dzięki umowie wieloletniej krajowy rynek wykonawców(zwłaszcza przedsiębiorstw branży budowlanej) będzie mógł lepiej przygotowaćsię do realizacji zlecanych i planowanych do zlecenia kontraktówremontowo-utrzymaniowych. Większość środków, przeznaczonych na utrzymanieinfrastruktury kolejowej zgodnie z programem wieloletnim, trafi bezpośrednio narynek, wpływając na rozwój wielu gałęzi gospodarki;

4. realizowano inwestycje związane z przyjętym przez PolskieKoleje Państwowe SA Programem Inwestycji Dworcowych (PID) na lata 2016-2023.

Opracowanie PID spowodowało kompleksowe podejście w zakresiemodernizacji infrastruktury dworcowej. W ramach PID projektami modernizacyjnymiobjęto 188 dworców kolejowych. Priorytetem zostały objęte obiekty przy liniachkolejowych o znaczącej randze dla systemu kolejowego, tj. obsługujące znacznepotoki pasażerskie. Wartość PID wynosi 1,4 mld zł.

Działanie to ma charakter priorytetowy;

5. przeprowadzono proces legislacyjny ustawy z dnia 22 marca2018 r. o zmianie ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwapaństwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o transporcie kolejowym.

Najistotniejsze zmiany obejmują:

uregulowanie kwestii budowy tuneli w ramach inwestycjikolejowych bez konieczności wywłaszczania gruntów – ograniczenie zaodszkodowaniem sposobu korzystania z nieruchomości zarówno na czas realizacjiinwestycji, jak również późniejszej eksploatacji i utrzymania, pozwoli nazmniejszenie zaangażowania środków publicznych na konkretnych projektach(przede wszystkim w Łodzi) i wykorzystanie oszczędności na realizację innychprojektów w ramach KPK,

zmiana katalogu dokumentów przedkładanych do uzyskania odstępstwaod obowiązku stosowania Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności (TSI) –umożliwienie oparcia się o tzw. „stare TSI” (zamiast aktualnie obowiązującychTSI), których zastosowanie umożliwi spełnienie zasadniczych wymagań dotyczącychinteroperacyjności kolei, co wpłynie również na usprawnienie realizacjiinwestycji kolejowych,

zdefiniowanie kolejowego pojazdu turystycznego i pojazduhistorycznego (wprowadzenie legalnych definicji pojazdów kolejowych, któredotychczas definiowano w drodze wykładni) oraz ułatwienia w dopuszczaniu ieksploatacji ww. pojazdów (wyłączenie wobec tych pojazdów wymagań w zakresieinteroperacyjności systemu kolei i wymagań dotyczących certyfikacji podmiotówodpowiedzialnych za utrzymanie historycznych wagonów towarowych, a takżewskazanie na tzw. „tryb świadectwowy” dopuszczenia do eksploatacji pojazdów turystycznych,historycznych oraz przeznaczonych wyłącznie do użytku lokalnego),

wparcie rozwoju kolei historycznych, turystycznych iwąskotorowych przez umożliwienie:

nieodpłatnego przekazywania na rzecz organizacjipozarządowych (np. kolejek wąskotorowych, stowarzyszeń miłośników kolei) mieniaruchomego PKP SA lub spółek przewozowych utworzonych przez PKP SA, stanowiącegozabytek techniki kolejowej,

nieodpłatnego przekazywania na rzecz organizacjipozarządowej lub jednostki samorządu terytorialnego przez PKP SA lub PKP PLK SAtzw. materiałów staroużytecznych (materiałów odzyskanych w wyniku prowadzonychprac remontowych lub modernizacyjnych linii kolejowych),

zarządcom kolei wąskotorowych pozyskiwania dofinansowaniaich działalności i rozwoju, w tym z budżetu jednostki samorządu terytorialnego;

6. wdrażano Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku.

W ramach KPK, PKP PLK SA realizuje inwestycje na całej siecikolejowej w Polsce. Według stanu na koniec listopada 2018 r. w ramach tegoprogramu zakontraktowano umowy z wykonawcami na łączną kwotę 9,4 mld zł, ałączna wartość wszystkich zawartych kontraktów w ramach realizowanychinwestycji kolejowych wynosi 29,3 mld zł.

Działanie to ma charakter priorytetowy;

7. prowadzono prace związane z Programem UzupełnianiaLokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej (Program Kolej+).

Przygotowywany w Ministerstwie Infrastruktury Program Kolej+ wpisuje się w założenia aktualizowanej obecnie Strategii Rozwoju Transportudo 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku). Łączny koszt programu szacowany jestna kwotę ok. 7 mld zł. W wyniku realizacji programu możliwe będziedofinansowanie inwestycji pozwalających m. in. na usprawnienie komunikacjipasażerskiej na poziomie międzyregionalnym, racjonalne i spójne podejmowaniedziałań realizujących kierunki rozwoju kraju na poziomie regionalnym, w tymdziałań mających na celu ochronę infrastruktury kolejowej przed likwidacją orazwalka z wykluczeniem komunikacyjnym regionów.

Działanie to ma charakter priorytetowy.


Komentarze