TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Co daje program utrzymaniowy PKP PLK?
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 13.02.2018 16:12:29
Co daje program utrzymaniowy PKP PLK?

Przyjęty w połowie stycznia przez rząd kolejowy program utrzymaniowy pozwoli na zwiększenie roli transportu kolejowego w Polsce - ocenił we wtorek Antoni Jasiński, wiceprezes PKP PLK.

Przyjęty w połowie stycznia przez rząd kolejowy program utrzymaniowy pozwoli na zwiększenie roli transportu kolejowego w Polsce - ocenił we wtorek Antoni Jasiński, wiceprezes PKP PLK.

"Głównym celem programu utrzymaniowego jest wzmocnienie roli transportu kolejowego w systemie transportowym kraju" - powiedział Jasiński.

Dodał, że dla pasażerów wprowadzenie programu utrzymaniowego oznacza poprawę bezpieczeństwa poprzez ograniczenie liczby wypadków czy podniesienie prędkości dla kursujących po Polsce pociągów.

Z kolei dla transportu towarów oznacza również zwiększenie prędkości kursujących składów, ale również zwiększenie dopuszczalnego nacisku na oś, co przełoży się na możliwość kursowania cięższych pociągów.

Dla PKP PLK program utrzymaniowy oznacza natomiast uzyskanie ciągłości finansowania. Wiceprezes przypomniał, że wcześniej PKP PLK otrzymywały co roku dotacje z budżetu na utrzymanie sieci kolejowej, ale trzeba było te pieniądze wykorzystać w ciągu roku. Teraz będzie można zaplanować prace na kilka lat do przodu.

Wiceprezes powiedział, że spółka będzie wykonywała prace utrzymaniowe w oparciu o własne spółki, które już kupują nowe maszyny do utrzymania sieci.

Nie wykluczył jednak, że część prac zostanie zlecona firmom zewnętrznym w ramach przetargów.

Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel przypomniał, że realizacja inwestycji na kolejowych trasach pozwoli docelowo zwiększyć podstawową prędkość pociągów regionalnych do 120 km/h, natomiast pociągów międzyregionalnych do przedziału pomiędzy 160 a 200 km/h.

"W tej chwili na zdecydowanej większości linii regionalnych jeździmy z prędkościami rzędu 60-70 km/h. Chcemy od tego odejść, bo to jest brak konkurencji, program utrzymaniowy pozwoli na zachowanie parametrów po zakończeniu inwestycji" - powiedział Merchel.

Przyjęty przez rząd kolejowy program utrzymaniowy na lata 2019 - 2023 zakłada zabezpieczenie na jego realizację ze środków publicznych ok. 23,8 mld zł, w tym z budżetu państwa ok. 21 mld zł.

Z ok. 27 tys. km torów będących w użytkowaniu PKP Polskich Linii Kolejowych program ma objąć około 18 tys. km torów.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP PLK
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.