TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Bittel: Chcemy pobudzać linie kolejowe [FILM]
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 05.09.2019 12:26:30 1 komentarz
Bittel: Chcemy pobudzać linie kolejowe (foto: PAP)

"Odchodzimy od tego jakie było kiedyś podejście do kolei, nie chcemy likwidować linii, a odwrotnie chcemy je pobudzać i przywracać do życia" – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy.

"Odchodzimy od tego jakie było kiedyś podejście do kolei, nie chcemy likwidować linii, a odwrotnie chcemy je pobudzać i przywracać do życia" – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy.

Otwierając w środę panel "Stacja gospodarka" poświęcony inwestycjom kolejowym wiceminister infrastruktury podkreślił, że obecny rząd zmienił podejście do tego sektora gospodarki. "Odchodzimy od tego jakie było kiedyś podejście do kolei, nie chcemy likwidować linii, a odwrotnie chcemy je pobudzać i przywracać do życia. … Myślę, że ten czas kiedy kolej polska się zwijała słusznie odchodzi do niebytu" – mówił Bittel.

Według wiceministra istnieje synergia pomiędzy wzrostem gospodarczym a rozwojem kolei, która "polega na tym, że im większy jest rozwój gospodarczy to ludzie bardziej korzystają z przewozów, bo ich na to stać. Z drugiej strony jest większe zapotrzebowanie na transport ładunków". Według niego to "samonapędzający się mechanizm".

Wiceszef resortu infrastruktury podkreślił, że celem rządu jest, aby środki wydatkowane na rozwój kolei były w kolejnych latach "podobne, ale rosnące".

"Ten cel realizujemy przygotowując się też do nowej unijnej perspektywy. Chcemy, żeby na start perspektywy w 2021 r. był gotowy cały pakiet przetargów gotowych do uruchomienia w formule buduj, żebyśmy nie mieli przerwy i luki w kontraktowaniu usług" – zaznaczył Bittel.

O szczegółach wdrażania Programu Realizacji Inwestycji Dworcowych mówił Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A. Przypomniał, że do 2023 r. zakłada on odnowę lub wybudowanie 200 dworców, na które przewidziano ok. 1,5 mld zł. "Z tej liczby 105 to dworce zabytkowe, którym przywrócimy świetność. … To także 40 innowacyjnych dworców systemowych, które będą budowane od początku, i które będą nową jakością kolejową, gdzie wykorzystamy wszelkie nowoczesne dostępne rozwiązania" – wyjaśnił Mamiński.

Prezes PKP S.A. zaznaczył, że nowe obiekty mają przede wszystkim spełniać oczekiwania klientów. "Będą więc dworce, na których będą pokoje dla matek z dziećmi, będą czytelnie i miejsca, w których będą odbywały się lokalne imprezy kulturalne. Po prostu dworzec ma być miejscem, które żyje i gdzie chętnie się przychodzi" – zaznaczył Mamiński.

O wielomiliardowych inwestycjach w infrastrukturę kolejową mówił też Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK S.A. Podkreślił, że wartość zakończonych już inwestycji w ramach Krajowego Programu Kolejowego sięga 10 mld zł. "Następne 10 mld zł są to prace, które zostały de facto zakończone i są na etapie rozliczeniowym. Czyli do połowy 2020 r. zakładamy, że to już będzie ponad 20 mld. Oznacza to, że będziemy mieć zakończonych i rozliczonych 1/3 wszystkich inwestycji w Krajowym Programie Kolejowym" – poinformował Merchel.

Dodał, że po dodaniu inwestycji obecnie realizowanych i tych, które ruszą do końca I półrocza 2020 r. "to jest ponad 62-63 mld zł".

Prezes PKP PLK zapowiedział, że jednym z efektów realizacji Krajowego Programu Kolejowego będzie skrócenie czasu przejazdów pociągów pasażerskich łączących największe miasta. "Założenie jest takie, że 18 największych miast będzie połączonych z prędkością handlową w ruchu pasażerskim wynoszącą co najmniej 100 km/h" – zadeklarował Merchel. Dodał, że obecnie ta prędkość dotyczy ośmiu miast.

Prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz, odpowiadając na pytanie o wpływ zwiększenia prędkości przewozów kolejowych na konkurencyjność podkreślił, że "na koncepcję przewozów składa się nie tylko sama prędkość dotarcia". Jego zdaniem równie ważna jest kompleksowość usługi.

"Dlatego nasza oferta opiera się nie tylko o przewozy kolejowe, ale też o przewozy na tzw. pierwszej i ostatniej mili dowozu. Chcemy realizować usługę logistyczną przewozu +z drzwi do drzwi+, czyli przewóz, przeładunek, przechowanie, dowóz i odwóz. I oczywiście jest tak, że parametr prędkości dotarcia jest jednym z kryteriów konkurencyjności, ale nie jedynym" – podkreślił Warsewicz.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP PLK
Andrzej Bittel
PKP CARGO
  • 66wg – 05.09.2019

    Tak , tak pubudzajcie. Byle nie jak linię Wolsztyn - Żagań na odc. Zagań - Konotop

  • Paul Konklewski – 06.09.2019

    Tak samo jak Kowalewo Pomorskie - Brodnica przez Golub Dobrzyń próbne przejazdy były i zawineli wszystkie tory po

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.