TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Bierzmy przykład z Czechów! Kupujmy wagony!
InfoRail.pl - Opublikowano: 03.07.2018 18:51:00 1 komentarz
Bierzmy przykład z Czechów! Kupujmy wagony! (wiz. CD)

Czesi najpierw kupili Pendolino. Przy kolejnym podejściu do zakupu szybkich pociągów wybór padł już na RailJety. To był bardzo dobry krok. Dziś Ceske drahy dokupują 50 wagonów i wydłużą swoje składy. Aż strach pomyśleć o wydłużeniu Pendolino.

Czesi najpierw kupili Pendolino. Przy kolejnym podejściu do zakupu szybkich pociągów wybór padł już na RailJety. To był bardzo dobry krok. Dziś Ceske drahy dokupują 50 wagonów i wydłużą swoje składy. Aż strach pomyśleć o wydłużeniu Pendolino.

Przykład współpracy z Alstomem przy instalacji Wi-Fi w polskich ED250 pokazuje, że gdyby trzeba było to zrobić to mogłoby to trwać w nieskończoność.

O wyższości składów wagonowych nad ezt-ami pisaliśmy wielokrotnie. Do tego rozwiązania przekonywali też przedstawiciele producentów, czy to Siemensa, czy chociażby polskiej FPS. W przypadku awarii jednego wagonu wyłącza się go z eksploatacji a skład jedzie dalej – taki argument padał najczęściej. Patrząc na to, jakie problemy mają PKP Intercity z naprawą kolejnych jednostek ED250 trudno nie przyznać racji takim twierdzeniom. Jakakolwiek awaria, nawet trupi zapach, powoduje odstawienie całego składu. A na trasę wysyłane są wagony.

Czesi kupują dziś właśnie wagony, dzięki którym będą mogli wydłużyć swoje push&pulle, ale także będą mogli z nich zestawić klasyczne składy wagonowe. W obu konfiguracjach pojadą 200 km/h. Być może w kontekście planów polskiego rządu dla Polski to za mało. Dla Czechów chyba w sam raz.

Nie ma co ukrywać, że konsekwentna polityka taborowa czeskiego przewoźnika przynosi efekty. Może nie są to jakieś spektakularne zakupy, ale przewoźnik stawia na tabor sprawdzony, a przede wszystkim spełniający oczekiwania pasażerów, nawet, jeśli są to pojazdy odkupione od OBB.

Co więcej wagony, które właśnie kupuje przewoźniki powstaną w Czechach, bo dostarczy je konsorcjum Siemensa i Skody. Pierwszy z tych producentów zadeklarował, że chce budować podobne jednostki z Newagiem. Potrzebny jest tylko przetarg i dobra oferta. I być może za kilka lat pojedziemy taborem, który nie dość, że powstanie w Polsce, w Nowym Sączu, to będzie spełniał światowe standardy. Bo na razie, to polski przewoźnik musi ratować się wypożyczeniami z Czech. Tyle, że polski pasażer nie dostaje w ten sposób wagonów z górnej, ale raczej z dolnej półki.

I na koniec rzut oka na to, co moglibyśmy mieć także w Polsce, gdyby nasz narodowy przewoźnik zdecydował się jednak na zakup wagonów. A moglibyśmy mieć jednostki, które charakteryzuje:

• nowoczesne, przestronne, klimatyzowane wnętrze;

• szczelność, chroni pasażerów przed wstrząsami ciśnieniowymi, a tym samym nie "dzwoni" w tunelach lub przy przejeżdżających obok pociągach, jednocześnie pomagając stworzyć ciche i trwałe wnętrze;

• automatyczne drzwi przesuwne obsługiwane przez fotokomórkę;

• drzwi wejściowe z przyciskami z centralną blokadą;

• ergonomicznie regulowane fotele w 1. klasie w układzie 2 + 1 ze skórzaną tapicerką oraz w 2 klasie w układzie 2 + 2 z pokryciem tekstylnym;

• siedzenia w układzie vis-à-vis;

• składane stoliki i stałe stoły między siedzeniami w układzie naprzeciwko siebie;

• gniazda 230 V i złącza USB;

• bezprzewodowy internet Wi-Fi;

• elektroniczny system informacji pasażerskiej z monitorami LCD i elektronicznym systemem rezerwacji;

• obsługa wózków inwalidzkich, w tym 3 miejsca na wózki inwalidzkie, toaleta bez barier, podnośniki elektryczne dla wózków inwalidzkich i gniazda ładowania akumulatorów dla elektrycznych wózków inwalidzkich;

• kino dla dzieci;

• miejsce do przewozu wózków dziecięcych;

• składany przewijak dla niemowląt;

• pomieszczenia do przewozu 8 rowerów i bagażu podręcznego;

• pojemność około 330 pasażerów.

Takie będą właśnie wagony od konsorcjum Siemens – Skoda dla Ceskich drah.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Ceske drahy
Pendolino
Czechy
wagon
  • Paweł Pasternak – 03.07.2018

    A po co? Nowoczesne EZT w zupełności wystarcza. Wagony to XIX wiek.

  • Michał Zakrzewski – 03.07.2018

    Artykuł sponsorowany

  • Grzegorz Bębenek – 03.07.2018

    Oj przydałby się nam teraz taki Rail jet

  • Andrzej Kalicinski – 03.07.2018

    Za 10mln za sztukę?!

  • DarekP – 04.07.2018

    Fajny artykulik, dobra baza do dyskusji.Z drugiej strony trzeba na to spojrzeć tak. Czesi kupili Pendolino, z którymi bawili się strasznie długo, nim weszły do eksploatacji. Railjety kupili, bo Austriacy zrezygnowali z części składów i były do nabycia w korzystnej cenie. Wagony odkupują od Austriaków, bo pomimo, że stare, są i tak zaawansowane w porównaniu z tym, co mają zastąpić. Podsumowując, Czesi robią to, co jest akurat korzystne cenowo.A u nas się planuje przez kilka lat, ogłasza strategie, potem je zmienia i gdy dojdzie do realizacji, to albo nie ma kto robić, bo susza była za długa, albo ceny drastycznie wzrosły. Mieliśmy kiedyś pomysł na ściągnięcie używanych SZT i pamiętamy, jak się to skończyło. U nas inna mentalność. A internet w Pendolino byłby dawno, gdyby tylko ten, co ma za to zapłacić zamknął oczy, gdy przyszła oferta. jak się odpowiednio dużo (a może właśnie za dużo) zapłaci, to wszystko da się zrobić.A naszym chętnym do produkcji wagonów życzymy sukcesów, FPS już za parę miesięcy pokaże, jak sobie radzi z zamówieniem, a Newag może na razie w ramach rozgrzewki zrobić te 1 sztukę 134Ac

  • Michał Prosper Kowalski – 07.07.2018

    Wypięcie wagonu w PKP IC trwało by półtorej godziny jak nie dłużej, bo trudno zakładać że ostatni wagon ulegał by wyłącznie awariom. Garstka pasażerów by na to czekała, zatem żadna różnica z EZT.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.