TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Bielsko-Biała pominięta przy projektowaniu szprych. Ma przecież ED250
InfoRail.pl - Opublikowano: 25.03.2020 09:45:59 1 komentarz
Bielsko-Biała pominięte przy projektowaniu szprych. Ma przecież ED250

Dlaczego Bielsko-Biała została pominięta w planach bezpośredniego dojazdu do Centralnego Portu Komunikacyjnego?

Dlaczego Bielsko-Biała została pominięta w planach bezpośredniego dojazdu do Centralnego Portu Komunikacyjnego?

Z takim pytaniem posłanki Małgorzaty Pępek musiał zmierzyć się wiceminister infrastruktury Marcin Horała. Poradził sobie tak sobie…

Jak słusznie napisała w interpelacji posłanka Bielsko-Biała to miasto, w którym mieszka ponad 170 tys. mieszkańców. W mieście skupionych jest dużo firm z różnych branż. Stolica Podbeskidzia to silny ośrodek turystyczny i gospodarczy. Ominięcie tak dużego i wpływowego miasta, jakim jest Bielsko-Biała, jest bardzo złą decyzją ze strony rządu – wskazała posłanka. Ogranicza to korzystanie z połączenia transgranicznego szczególnie mieszkańcom tego miasta. Skoro Czechowice-Dziedzice mają mieć taką możliwość, to Bielsko-Biała tym bardziej powinna być uwzględniona w planach, szczególnie że to z tego miasta można dojechać w różne regiony Polski. Bielsko-Biała posiada dobrze rozbudowaną sieć komunikacyjną z okolicznymi miastami oraz wioskami, co powoduje łatwy dojazd do miasta. Dlaczego zatem tak ważne miejsce dla mieszkańców oraz turystów zostało pominięte w bezpośrednim dojeździe do CPK?

Jak podał Marcin Horała u podstaw zaplanowanej w ramach Koncepcji siatki połączeń kolejowych z Centralnym Portem Komunikacyjnym leży model systemu transportu opartego na układzie piasta-szprychy (Hub&Spoke). Model ten zakłada istnienie węzła transportowego (hubu) i zasilających go promienistych linii transportowych (tzw. szprych). Transport w ramach tego systemu następuje najpierw do węzła transportowego, a następnie od węzła do wybranego miejsca docelowego. Model transportu hubowego jest często stosowany w transporcie oraz logistyce i stanowi alternatywę dla systemu "siatkowego", polegającego na bezpośredniej komunikacji między punktami początkowym i końcowym. Z punktu widzenia klienta zaletą systemu jest łatwość i intuicyjność planowania podróży.

Rozbudowę lub budowę linii kolejowych, kolejowych obiektów infrastruktury usługowej (w szczególności dworców kolejowych), infrastruktury towarzyszącej (w szczególności dróg dojazdowych i przyłączy) wraz z usunięciem kolizji przebiegu istniejących liniowych obiektów budowlanych z inwestycją, przewidziano m.in. na ciągu nr 7, przebiegającym przez teren województwa śląskiego: Centralny Port Komunikacyjny – Idzikowice – Węzeł Małopolsko-Śląski / Katowice – Czechowice Dziedzice – Jastrzębie-Zdrój – granica państwa, Katowice – Węzeł Małopolsko-Śląski – Kraków – Szczyrzyc – Nowy Sącz oraz Szczyrzyc – Chabówka – Zakopane.

Z punktu widzenia poprawy skomunikowania Bielska-Białej szczególnie istotne jest połączenie miasta z Czechowicami-Dziedzicami linią kolejową o odpowiednich parametrach, a następnie – w ramach wspomnianego ciągu nr 7 – szybkie połączenie kolejowe z węzłem CPK oraz za jego pośrednictwem – ze wszystkimi regionami kraju – wyjaśnił Horała.

Dalej podał, że PKP PLK S.A. obecnie realizuje projekt budżetowy na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice Dziedzice – Bielsko-Biała – Zwardoń (granica państwa). Pełna realizacja tego projektu pozwoli w perspektywie roku 2023 na usprawnienie przewozu podróżnych nie tylko z Bielska-Białej, ale i szerzej – z obszaru Górnego Śląska, co jest spójne z założeniami wspomnianej Koncepcji.

Horała zastrzegł też, że już dziś pociągi dalekobieżne pokonują trasę łączącą Czechowice Dziedzice i Bielsko-Białą w czasie ok. 11 min. Podobnie, już w chwili obecnej Bielsko-Biała posiada szereg połączeń dalekobieżnych z różnymi rejonami kraju (w tym połączenia realizowane z wykorzystaniem taboru ED250 Pendolino), a realizacja prac przewidzianych w komponencie kolejowym CPK spowoduje dalszą poprawę dostępności i integracji miasta z siecią linii kolejowych, co powinno przełożyć się na zwiększenie liczby połączeń i wzrost zainteresowania transportem kolejowym wśród mieszkańców i podmiotów gospodarczych funkcjonujących na terenie Bielska-Białej.   

Tyle, że posłanka w interpelacji wskazała, że coraz mniej pociągów kursuje z Bielska-Białej w kierunku Warszawy, pytając przy tym czy wkrótce dojedzie do tego, że bielszczanie, turyści oraz okoliczni mieszkańcy, żeby udać się do CPK, będą musieli przesiadać się w Czechowicach-Dziedzicach?

Wiceminister Horała podał, że postępy w realizacji rozbudowy sieci kolejowej zgodnie z założeniami Koncepcji pozwolą na sukcesywną rozbudowę siatki połączeń i – co za tym idzie – poszerzenie oferty handlowej przewoźników. Mapa Inwestycji Towarzyszących CPK nie pokrywa się z mapą połączeń kolejowych, które powstaną po otwarciu CPK. Inwestycje Towarzyszące w zakresie komponentu kolejowego CPK, to odcinki linii kolejowych, które powinny powstać, aby scalić sieć kolejową i poszczególnym częściom kraju zapewnić jak najlepsze połączenie z CPK. Należy jednak wskazać, że połączenia kolejowe z CPK będą odbywały się zarówno z wykorzystaniem odcinków linii kolejowych, które powstaną jako Inwestycje Towarzyszące, jak i linii kolejowych, które zostały bądź zostaną wybudowane lub zmodernizowane poza Programem CPK. Choć tworzenie nowych połączeń kolejowych (rozumianych jako regularne kursy pociągów) jest zależne od decyzji przewoźników, to należy się spodziewać powstania szybszych oraz częstszych bezpośrednich połączeń z Bielska-Białej do Warszawy, a po otwarciu CPK również do tego portu lotniczego. Połączenia te byłyby realizowane po modernizowanym odcinku do Czechowic-Dziedzic i dalej po nowobudowanym odcinku.

Dalej wskazał, że trwająca aktualnie modernizacja linii do Zwardonia i odcinka Bielsko-Biała - Czechowice-Dziedzice, jest z punktu widzenia programu CPK wystarczająca. Nie ma potrzeby, aby po jej zakończeniu dalej rozbudowywać tę linię w ramach Programu CPK. Z tego powodu nie ma tego odcinka na mapie Inwestycji Towarzyszących CPK. Bezpośrednie połączenia z Bielska-Białej w sieci przyszłych połączeń CPK jak najbardziej będą realizowane. Docelowo nawet co godzinę będą mogły z Bielska-Białej wyruszać pociągi do CPK czy Warszawy. Podróż zajęłaby 1 godz. i 40 min do CPK oraz 1 godz. i 55 min do Warszawy.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
CPK
Bielsko-Biała
  • daarst – 25.03.2020

    Przecież skutki epidemii COVID-19 spowodują, że nie będzie żadnych "szprych" ani w ogóle CPD!

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!