Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bezprzetargowo PKP PLK wybrały serwisanta ERTMS/ETCS na CMK

inforail
10.01.2020 09:45
0 Komentarzy

PKP PLK podpisałyumowę z firmą Thales na realizację usługi utrzymaniowo-serwisowej systemuERTMS/ETCS poziomu 1 na odcinkach Grodzisk Mazowiecki – Idzikowice orazWłoszczowa Północ – Zawiercie linii CMK na lata 2020 – 2021.

Jej wartość to 4 042 940.00 PLN netto. Wykonawca zostałwybrany w trybie bezprzetargowym.

Prawidłowa realizacja usługi utrzymaniowo – serwisowejsystemu ETCS poziom 1 na odcinkach linii kolejowej CMK, wymaga dysponowaniawiedzą w zakresie systemu ETCS w wersji zainstalowanej na linii, tj. AlTrac6413. Tylko producent przedmiotowych urządzeń posiada niezbędną wiedzę (m.in. wzakresie ich budowy, gwarancji bezpieczeństwa systemu, a także w zakresieoprogramowania, w ramach kodów bazowych i aplikacyjnych) konieczną doprawidłowej i bezpiecznej realizacji usługi utrzymaniowo – serwisowej.

Realizacja usługi utrzymaniowo – serwisowej w ramach zadaniapn.: „Zlecenie usługi utrzymaniowo-serwisowej systemu ERTMS/ETCS poziomu 1 naodcinku Grodzisk Mazowiecki – Idzikowice oraz Włoszczowa Północ – Zawiercie liniiCMK na lata 2020 – 2021” nie może w żaden sposób naruszyć certyfikatów,deklaracji i zezwoleń. W przypadku naruszenia zapisów ww. dokumentów,niemożliwa byłaby dalsza eksploatacja systemu ETCS poziom 1 zabudowanego naodcinku linii kolejowej CMK. Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, żewystępują „względy techniczne” o charakterze obiektywnym, które wskazują narzeczywisty monopol określonego wykonawcy, w tym wypadku firmy Thales Polskasp. z o.o. Do prawidłowej realizacji usługi utrzymaniowo – serwisowej niezbędnesą szczegółowe dane techniczne dotyczące zastosowanego rozwiązania technicznego(platformy sprzętowej i oprogramowania).

Wykonawca Thales Polska sp. z o.o., nie tylko dysponujestosowną wiedzą, niezbędną do realizacji zamówienia, ale także jestwłaścicielem majątkowych praw autorskich do własnych rozwiązań technicznych. Wzakresie systemu ETCS poziomu 1 dotyczy to rozwiązania AlTrac 6413. Posiadaniewiedzy dotyczącej systemu ETCS poziomu 1 w zakresie rozwiązania AlTrac 6413oraz związanego z nim oprogramowania niezbędna jest do prawidłowego wykonaniazamówienia. Powyższa wiedza stanowi know-how przedsiębiorstwa Thales i podmiotten nigdy nie przenosił na nikogo majątkowych praw autorskich do swoichrozwiązań. Dodatkowo należy zauważyć, że wykonawca składając ofertę irealizując zadanie pierwotne, tj. zabudowę systemu ETCS poziomu 1 na odcinkulinii kolejowej E 65, CMK, Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie za każdym razemzaznaczał, że uznaje takie informacje za tajemnicę przedsiębiorstwa. Biorąc poduwagę, że w branży kolejowej powszechną praktyką jest zastrzeganie przezwykonawców praw autorskich do tworzonych przez nich rozwiązań technicznych izwiązanych z nimi opracowanych rozwiązań informatycznych, należy przyjąć, żesystem ETCS poziomu 1 w rozwiązaniu AlTrac 6413 jest własnością firmy ThalesPolska sp. z o.o.

W związku z powyższym udział firmy Thales Polska sp. z o.o.w procesie utrzymania oraz serwisu, systemu ETCS poziomu 1 zabudowanego nalinii CMK, jest niezbędna w celu właściwego realizowania czynności związanychprogramowaniem balis oraz kart LEU AlTrac 6413.

Komentarze