Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bezpieczne podróże z PKP Intercity. Dotychczas 90 interwencji

inforail
10.10.2020 16:45
0 Komentarzy

PKP Intercity całyczas funkcjonuje w reżimie sanitarnym, dążącym do zapewnienia bezpieczeństwapodróżnym i pracownikom spółki. Każdyskład przewoźnika jest dezynfekowany oraz czyszczony po zakończeniu przejazdu.Na pokładach pociągów przewoźnika pasażerowie mają obowiązek zakrywania ust inosa.

Wystąpienie epidemii i związane z tym ograniczenia w sferzepublicznej niemal z dnia na dzień diametralnie zmieniły zapotrzebowanie napodróżowanie, a jednocześnie pociągnęły za sobą konieczność modyfikacjiprocedur bezpieczeństwa, co ważne, z uwzględnieniem sytuacji, która dotąd niemiała miejsca nie tylko na kolei, lecz także w skali globalnej. PKP Intercityjuż na samym początku opracowało i wdrożyło plany, zapewniające ciągłośćdziałania spółki i realizacji przewozów oraz wysoki poziom bezpieczeństwa –pasażerów i pracowników spółki.

PKP Intercity cały czas funkcjonuje w reżimie sanitarnym,dążącym do zapewnienia bezpieczeństwa podróżnym i pracownikom spółki. Każdyskład przewoźnika jest dezynfekowany i czyszczony po zakończeniu przejazdu. Wpociągach został wprowadzony obowiązek rezerwacji miejsc. Jednocześnie podróżmoże odbywać nie więcej niż 100 proc. liczby miejsc siedzących. Kierownicypociągów i konduktorzy są wyposażeni w środki ochrony indywidualnej i utrzymaniahigieny osobistej – maseczki i rękawiczki ochronne oraz żele do mycia idezynfekcji rąk. Ich kontakt z podróżnymi podczas kontroli biletów odbywa się zzachowaniem bezpiecznego dystansu dzięki wykorzystaniu nowoczesnych terminalizbliżeniowych.

Bezpieczny pasażer

W komunikacji publicznej, a w tym w pociągach, obowiązujezakrywanie ust i nosa. W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo – swoje orazwspółpasażerów – PKP Intercity w komunikatach na pokładach pociągów przypominao konieczności wypełniania tego obowiązku podczas trwania całej podróży.

W sytuacji wielokrotnego uchylania się od obowiązkuzakrywania ust i nosa podczas podróży na wezwanie drużyny konduktorskiej, zwyłączeniem przypadków przewidzianych w przepisach, może dojść do interwencjisłużb porządkowych. Od połowy czerwca PKP Intercity odnotowało blisko 90zdarzeń wymagających interwencji policji do pasażerów nierespektującychobowiązku zasłaniania ust i nosa w trakcie podróży.

Maksymalnie bezpieczne korzystanie z pociągów zapewniajązaostrzone, i restrykcyjnie przestrzegane, procedury związane z codziennąobsługą taboru. Prowadzono dezynfekowanie kluczowych miejsc i elementówwyposażenia wagonów, z którymi podróżny mają bezpośredni kontakt, m.in. klamek,poręczy, uchwytów, przycisków sterowania drzwiami, czy toalet – wartozaznaczyć, że aby ograniczyć kontakt pasażerów z przyciskami do wagonowychdrzwi, wprowadzono ich automatyczne otwieranie. Proces czyszczenia idezynfekcji składów jest prowadzony na teren całej Polski i wszystkich zakładówspółki, dzięki temu każdy pociąg jest odpowiednio przygotowywany przed i pokażdym kursie.

Od marca do sierpnia 2020 wykonano 139 161 dezynfekcjiwagonów i 40 229 lokomotyw/członów sterowniczych EZT.

PKP Intercity opracowało i udostępniło na swojej stroniespecjalny poradnik pasażera pn. „Jak podróżować z PKP Intercity podczasepidemii?” https://www.intercity.pl/pl/jak-podrozowac-z-pkp-intercity-podczas-epidemii-poradnik-pasazera.html. 

Do tej pory nie odnotowano przypadku, w którym zakażeniekoronawirusem byłoby następstwem podróży pociągami PKP Intercity.

Szybko i bezpieczniepo bilet

PKP Intercity podjęło szereg działań sprzyjającychprzestrzeganiu zaleceń mających zapobiegać rozprzestrzenianiu się wirusaSARS-CoV-2, w tym zachowaniu dystansu społecznego i unikaniu bezpośredniegokontaktu. Kluczowym działaniem było zachęcanie podróżnych do kupowania biletówprzez kanały zdalne, m.in. przez stronę internetową intercity.pl czy aplikacjęmobilną IC Mobile Navigator. W ślad za tym poszły konkretne rozwiązania. 5sierpnia br. weszła w życie zmiana w regulaminie, która m.in. skróciła czasy nazakup, zwrot i wymianę biletów z systemu e-IC. Dotychczas obowiązujące 15 minna zakup i zwrot oraz 30 min na wymianę biletu zostały skrócone do 5 min przedodjazdem pociągu (z wyjątkiem sprzedaży niektórych biletów w komunikacjimiędzynarodowej – wagony sypialne i z miejscami do leżenia; a także zwrotówbiletów w komunikacji międzynarodowej).

PKP Intercity ukończyło także prace nad udostępnieniemrezerwacji miejscówek do biletów okresowych w aplikacjach IC Mobile Navigator iSkyCash na przejazdy w pociągach TLK oraz IC. Zmiana ta – również dostępna od 5sierpnia br. – jest ułatwieniem przygotowanym szczególnie dla pasażerówkorzystających z biletów odcinkowych, a więc dla tych, którzy nie zawsze mająmożliwość wcześniejszego precyzyjnego wybrania połączenia.

Ponadto na pokładach pociągów i w kasach biletowychprzewoźnik wprowadził możliwość płatności zbliżeniowo kartą do 100 zł bezkonieczności weryfikacji PIN.

Wdrożone zostały zmiany w algorytmie dotyczącym zasadprzydzielania miejsc w systemie sprzedaży biletów PKP Intercity. Nowerozwiązanie pozwoli na równomierne rozmieszczenie zarezerwowanych miejsc wwagonach. W pierwszej kolejności w wagonie lub pociągu rezerwowane są skrajnemiejsca w kolejnych przedziałach. Po zajęciu tych miejsc dopełniane są kolejneprzedziały. W efekcie podróżni będą rozmieszczani w miarę równomiernie wewszystkich wagonach. Nowy sposób przydzielania miejsc obowiązuje na połączenia,które są realizowane od 18 września br. Rozwiązanie to będzie w pełni widoczneod 18 października br., co ma związek z 30-dniowym okresem przedsprzedaży naprzejazdy w relacjach krajowych.

Niezależnie od dotychczas wprowadzanych zmian i udogodnieńprowadzone są prace w kierunku powstania całkowicie nowego systemu sprzedażybiletów. W tym celu został ogłoszony dialog techniczny z potencjalnymiwykonawcami.

Zasady bezpieczeństwa

Powzięcie szczególnych środków ostrożności, wprowadzenienowych procedur wewnętrznych oraz zasad podróżowania pozwoliło na zapewnieniebardzo wysokiego poziomu bezpieczeństwa w pociągach PKP Intercity. Obecnie dodyspozycji pasażerów jest już ponad 400 połączeń PKP Intercity. Zapewnieniebezpieczeństwa to niezmiennie jeden z priorytetów dla PKP Intercity. Jegorealizacja przekłada się nie tylko na działania całej spółki, lecz takżepostawę pracowników, którzy każdego dnia pełnią swoją służbę – na pokładachpociągów, na dworcach, zapleczach technicznych i w biurach – ze świadomościąspoczywającej na nich odpowiedzialności. Zaangażowanie i współdziałaniewszystkich ludzi PKP Intercity sprawia, że nawet w tak trudnym okresie, możnabezpiecznie podróżować koleją. (PKP IC)

Komentarze