Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Będzie modernizacja linii Tarnowskie Góry – Zawiercie

inforail
19.09.2018 14:26
0 Komentarzy

Modernizacja liniikolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie będzie impulsem do rozwojugospodarczego regionu i poprawi komfort życia jego mieszkańców – oceniłwiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Podkreślił, że projekt wpisuje się m.in. w programy”Czyste powietrze” i „Dostępność Plus”. Umowę nadofinansowanie odbudowy linii kolejowej Tarnowskie Góry – Zawiercie, biegnącejobok Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach, podpisano wśrodę w stolicy Górnego Śląska podczas konferencji podsumowującej dotychczasowąrealizację rządowego Programu dla Śląska. Przy podpisaniu umowy obecni bylim.in.: premier Mateusz Morawiecki i minister inwestycji i rozwoju JerzyKwieciński, który poinformował, że projekt dobrego połączenia kolejowegokonurbacji śląskiej z lotniskiem w Pyrzowicach wart jest ponad 741 mln zł.

Uczestniczący w środowej konferencji wiceministerinfrastruktury Andrzej Bittel powiedział, że w obecnej unijnej perspektywiefinansowej w woj. śląskim przeznaczono blisko 9,5 mld zł na projekty w zakresietransportu kolejowego. Jednym z przedsięwzięć jest modernizacja linii kolejowejnr 182.

„To przedsięwzięcie, na które Śląsk oczekiwał, którebyło wielokrotnie obiecywane, wielokrotnie odkładane, a my będziemy je terazrealizowali. Jest to również przedsięwzięcie, które wpisuje się w wiele innychprogramów” – podkreślił wiceminister. Tłumaczył, że elektryfikacja linii izastąpienie trakcji spalinowej elektryczną spełnia założenia programu”Czyste powietrze”, zaś stworzenie infrastruktury pasażerskiej wpełni dostępnej do osób niepełnosprawnych oznacza praktyczną realizację założeńprogramu „Dostępność plus”.

„Będziemy też podnosili prędkość maksymalną dlapociągów pasażerskich do 140 km na godzinę i pociągów towarowych do 80 km nagodzinę, jak również nośność torów (…). To oznacza, że linia uzyska takie parametry,które skłonią mieszkańców, żeby korzystać z dobrej oferty przewozowej iprzesiąść się z samochodów na kolej, oraz skłonią przedsiębiorców, żebynadawali swoje ładunki przy pomocy tej linii” – mówił Bittel.

Jego zdaniem dzięki tego typu przedsięwzięciom coraz wyższyjest rozwój gospodarczy i komfort życia mieszkańców.

Nieeksploatowana obecnie, w większości jednotorowa, linia nr182 – o długości ok. 45 km – łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodzącprzez bezpośrednie okolice lotniska w Pyrzowicach. W ramach projektuzrewitalizowanych zostanie blisko 49 km linii kolejowych: od Tarnowskich Gór doZawiercia, a także łącznica do Zawiercia o długości ok. 1 km oraz łącznica wrejonie Miasteczka Śląskiego – o długości ponad 1 km. Zmodernizowanych zostanieosiem przystanków kolejowych, 11 peronów zostanie przystosowanych do obsługiosób niepełnosprawnych, a na 19 przejazdach wykonane zostaną prace związane zpoprawą bezpieczeństwa.

Linia powstanie jako dojazd do lotniska – dla pasażerów czypracowników, ale będzie też pełniła funkcję północnej towarowej obwodnicyGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Z tego względu wszystkie planowanemijanki będą miały długość 750 m, co umożliwi obsługę najdłuższych składów.

Wiceminister Bittel poinformował, że w ramach wartego prawie67 mld zł Krajowego Programu Kolejowego obecnie zaangażowanych jest ok. 60proc. środków. „Zrealizowano inwestycje za 6,5 mld zł, a przedsięwzięciaza ponad 32 mld są w realizacji” – mówił Bittel. Podkreślił, że polski wysiłekw tym zakresie doceniany jest także w Komisji Europejskiej i ParlamencieEuropejskim. „Myślę, że mamy wsparcie już na kolejną perspektywę, abyuzyskać jak najlepszy pakiet finansowy dla szeroko rozumianego transportu”- ocenił wiceminister infrastruktury.


Komentarze