Modernizacja linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry - Zawiercie będzie impulsem do rozwoju gospodarczego regionu i poprawi komfort życia jego mieszkańców - ocenił wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Modernizacja linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry - Zawiercie będzie impulsem do rozwoju gospodarczego regionu i poprawi komfort życia jego mieszkańców - ocenił wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Podkreślił, że projekt wpisuje się m.in. w programy "Czyste powietrze" i "Dostępność Plus". Umowę na dofinansowanie odbudowy linii kolejowej Tarnowskie Góry – Zawiercie, biegnącej obok Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach, podpisano w środę w stolicy Górnego Śląska podczas konferencji podsumowującej dotychczasową realizację rządowego Programu dla Śląska. Przy podpisaniu umowy obecni byli m.in.: premier Mateusz Morawiecki i minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński, który poinformował, że projekt dobrego połączenia kolejowego konurbacji śląskiej z lotniskiem w Pyrzowicach wart jest ponad 741 mln zł.
Uczestniczący w środowej konferencji wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel powiedział, że w obecnej unijnej perspektywie finansowej w woj. śląskim przeznaczono blisko 9,5 mld zł na projekty w zakresie transportu kolejowego. Jednym z przedsięwzięć jest modernizacja linii kolejowej nr 182.
"To przedsięwzięcie, na które Śląsk oczekiwał, które było wielokrotnie obiecywane, wielokrotnie odkładane, a my będziemy je teraz realizowali. Jest to również przedsięwzięcie, które wpisuje się w wiele innych programów" - podkreślił wiceminister. Tłumaczył, że elektryfikacja linii i zastąpienie trakcji spalinowej elektryczną spełnia założenia programu "Czyste powietrze", zaś stworzenie infrastruktury pasażerskiej w pełni dostępnej do osób niepełnosprawnych oznacza praktyczną realizację założeń programu "Dostępność plus".
"Będziemy też podnosili prędkość maksymalną dla pociągów pasażerskich do 140 km na godzinę i pociągów towarowych do 80 km na godzinę, jak również nośność torów (...). To oznacza, że linia uzyska takie parametry, które skłonią mieszkańców, żeby korzystać z dobrej oferty przewozowej i przesiąść się z samochodów na kolej, oraz skłonią przedsiębiorców, żeby nadawali swoje ładunki przy pomocy tej linii" - mówił Bittel.
Jego zdaniem dzięki tego typu przedsięwzięciom coraz wyższy jest rozwój gospodarczy i komfort życia mieszkańców.
Nieeksploatowana obecnie, w większości jednotorowa, linia nr 182 - o długości ok. 45 km - łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc przez bezpośrednie okolice lotniska w Pyrzowicach. W ramach projektu zrewitalizowanych zostanie blisko 49 km linii kolejowych: od Tarnowskich Gór do Zawiercia, a także łącznica do Zawiercia o długości ok. 1 km oraz łącznica w rejonie Miasteczka Śląskiego – o długości ponad 1 km. Zmodernizowanych zostanie osiem przystanków kolejowych, 11 peronów zostanie przystosowanych do obsługi osób niepełnosprawnych, a na 19 przejazdach wykonane zostaną prace związane z poprawą bezpieczeństwa.
Linia powstanie jako dojazd do lotniska – dla pasażerów czy pracowników, ale będzie też pełniła funkcję północnej towarowej obwodnicy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Z tego względu wszystkie planowane mijanki będą miały długość 750 m, co umożliwi obsługę najdłuższych składów.
Wiceminister Bittel poinformował, że w ramach wartego prawie 67 mld zł Krajowego Programu Kolejowego obecnie zaangażowanych jest ok. 60 proc. środków. "Zrealizowano inwestycje za 6,5 mld zł, a przedsięwzięcia za ponad 32 mld są w realizacji" - mówił Bittel. Podkreślił, że polski wysiłek w tym zakresie doceniany jest także w Komisji Europejskiej i Parlamencie Europejskim. "Myślę, że mamy wsparcie już na kolejną perspektywę, aby uzyskać jak najlepszy pakiet finansowy dla szeroko rozumianego transportu" - ocenił wiceminister infrastruktury.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.