TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Będą dalsze analizy projektu KDP w Polsce
MIB InfoRail.pl - Opublikowano: 16.06.2017 10:25:24 7 komentarzy
Będą dalsze analizy projektu KDP w Polsce

Warunkiem powstania w Polsce Kolei Dużych Prędkości musi być rentowność tego przedsięwzięcia. Resort infrastruktury i budownictwa wraca do debaty publicznej na ten temat, która została przerwana w 2011 r.

Jeżeli podjęcie tej inwestycji będzie uzasadnione z punktu widzenia ekonomicznego - nie tylko społecznego - to ona powinna być podjęta, bo Polacy na to zasługują. Nie może być to projekt deficytowy – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podczas konferencji "Rozwój polskiej kolei z wykorzystaniem środków UE – analiza możliwości budowy Kolei Dużych Prędkości w Polsce".

Konferencja, zorganizowana przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa 14 czerwca 2017 r., była okazją do spotkania reprezentantów instytucji i firm zaangażowanych w rozwój kolei oraz do wymiany poglądów i doświadczeń w zakresie nowoczesnego transportu kolejowego. Zaprezentowane zostały stanowiska ekspertów dotyczące rozwiązań możliwych do zastosowania podczas budowy Kolei Dużych Prędkości oraz taboru wykorzystywanego do obsługi tego projektu. Wnioski zgłoszone w ramach konferencji posłużą do sporządzenia analizy dotyczącej możliwości realizacji Kolei Dużych Prędkości oraz przedstawienia jej wyników Radzie Ministrów.

Projekt budowy systemu kolei dużych prędkości (KDP) w Polsce jest przedsięwzięciem cywilizacyjnym. W "Strategii Rozwoju Transportu do 2020 z perspektywą do 2030 roku" wskazano na potrzebę podjęcia ostatecznych decyzji związanych z ewentualną budową systemu Kolei Dużych Prędkości uzupełnionego o tzw. Y (połączenie Warszawa – Łódź – Poznań/Wrocław) do roku 2020.

Szczegółowe informacje dotyczące historii projektu, wyniki przeprowadzonych prac studialnych projektu KDP (finansowanych ze środków UE dostępnych w ramach POIiŚ 2007-2013) oraz przebieg KDP zostały zaprezentowane przez przedstawicieli PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Istotnym elementem debaty była analiza możliwych kierunków rozwoju dalszych połączeń w ramach projektu, w szczególności trasowanie przedłużenia KDP w kierunkach: zachodnim i południowym, w celu połączenia polskiego systemu Kolei Dużych Prędkości z systemami krajów sąsiadujących. Przedstawiciele instytucji badawczych i naukowych omówili kwestie rozbudowy KDP w kontekście międzynarodowym, opisując Polskę na tle projektów KDP w Europie Środkowo-Wschodniej. Uwagę poświęcono także modelowaniu podróży i prognozowaniu ruchu, w tym występujące uwarunkowania i metody badań.

W kontekście ewentualnej budowy KDP niezwykle ważne są również kwestie bezpieczeństwa ruchu kolejowego i zgodności technicznej oraz zapewnienia odpowiedniego taboru. W przypadku ruchu pociągów z prędkością przekraczającą 250 km/h, oprócz specjalnie dostosowanej infrastruktury kolejowej, konieczne jest wdrożenie wymaganych dla KDP zasad prowadzenia ruchu i systemów zarządzania bezpieczeństwem. Sprawy te zostały przedstawione przez przedstawiciela Urzędu Transportu Kolejowego.

W dalszej kolejności, opierając się na doświadczeniach krajów Europy Zachodniej, zaprezentowano koncepcje wykorzystania linii KDP do obsługi pasażerskich przewozów międzyaglomeracyjnych i regionalnych.

Bardzo ważny głos zabrał przedstawiciel Izby Gospodarczej Transportu Lądowego, omawiając potencjał branży wykonawców i producentów konieczny do realizacji projektu KDP.

W ostatniej części konferencji zaprezentowany został potencjał naukowy w zakresie wdrażania projektów KDP, a także szczegółowo opisane kierunki kształcenia przyszłych kadr i dotychczasowe osiągnięcia naukowe. Przedstawiono również możliwość wykorzystania infrastruktury badawczej Instytutu Kolejnictwa w zakresie podsystemów KDP.

Podsumowując wnioski z konferencji wiceminister Andrzej Bittel, odpowiedzialny w MIB za sprawy transportu kolejowego, powiedział, że jej wyniki posłużą do przeprowadzenia dalszych analiz w zakresie możliwości realizacji projektu KDP w Polsce oraz podjęcia decyzji o realizacji projektu, która powinna opierać się na rzetelnych analizach, wynikach prac studialnych oraz przy uwzględnieniu możliwości finansowych państwa.

- Należy mieć na uwadze, że decyzja ta musi zapaść z uwzględnieniem całego kontekstu funkcjonowania systemu transportowego w kraju, tj. zrównoważonego i synergicznego rozwoju wszystkich gałęzi transportu, ze szczególnym uwzględnieniem ich intermodalności. Zważywszy, że transport kolejowy jest systemem naczyń połączonych, wymagane jest systemowe podejście – dodał A. Bittel.



Sprawdź też:
MIB
KDP
  • Wąchock – 16.06.2017

    25 miliardów lekką wydają na patologię a tu analizować będą

  • www – 16.06.2017

    Nie potrafią zapewnić ciągłości ruchu na głównych szlakach, a zabierają się za KDP. Strach się bać. Jeżeli ktoś myśli, że ludzie będą masowo kupowali bilety po 300 zł i więcej to daleko oderwany jest od życia. Zapewnijcie najpierw normalne ceny biletów IC dla ludzi, którzy nie mają zniżek. Bez żadnych kombinacji im wcześniej kupisz... bo to nie te czasy kiedy każdą podróż planuje się z wyprzedzeniem.
    Nie zrobicie tego to ruch na autostradach i ekspresówkach będzie nadal rósł, bo przejechanie samochodem z Warszawy do Katowic, Poznania, Wrocławia czy Gdańska trwa niewiele dłużej niż pociągiem, a doliczając czas dojazdu i oczekiwania na pociąg jest bardzo często lepszy. Już przy dwóch osobach teraz opłaca się jechać samochodem zamiast EIC.
    O czym w ogóle my mówimy? O KDP na trasie 300-350 km? Dajcie spokój. To fanaberia. 200-220 km/h wystarczy spokojnie o ile w końcu zostanie zapewniona równa prędkość na całej trasie, a nie przystanki, przystaneczki, przejazdy, zakręty, itd.
    A przede wszystkim kolejarze z łaski swojej w końcu dostosowaliby ilość wagonów do zapotrzebowania. Każdy długi weekend, każde święta kończą się praktycznie brakiem możliwości podróżowania w ludzkich warunkach. To po co w ogóle gadać o KDP? Kupcie w końcu więcej lokomotyw, wagonów i EZT. Tyle ile zaspokoi zapotrzebowanie!

  • Edyta – 16.06.2017

    Jak najszybciej brać się za budowę KDP !!! Nie ma już czasu na analizowanie czy udowadniają że czarne jest czarne!!! I nie słuchać tych wszystkich którzy zatrzymali się mentalnie w XIX wieku. Jakby takich fufufu i podobnych sluchać to dziś jezdzilibysmy dorożkami. Bo przecież po co szybciej, nie trzeba, za drogo,

  • Tomek – 18.06.2017

    kraj paradoksów - zarządca infrastruktury (oraz politycy po przez podjęcie odpowiednich decyzji) mają od lat problem wyremontować znajdujący się de facto w stanie śmierci technicznej, odcinek torów pomiędzy Krakowem a Katowicami a biorą się za budowę KDP...
    Jednocześnie kiedy popatrzymy na to ile u nas trwa zwykła modernizacja to zaczynam się poważnie zastanawiać czy tym KDP przejadą się moje prawnuki jeżeli w ogóle ww. linia powstanie.

  • Rafel – 18.06.2017

    Piłsudski planował już linie Podłężę-Piekiełko a teraz się planuje Y. Plany ustalenia, decyzje, przetargi to będzie czyste rozdawnictwo pieniędzy i nic z tego nie będzie. Popieram przedmówce, najpierw zadbajmy, zróbmy linie obecne bo to jak dziecko nie skończy się bawić jedną zabawkę a już kup następną.

  • j – 20.06.2017

    Potrzebujemy trzech korytarzy KDP:

    - Gdańsk-Kwidzyn-Grudziądz-Toruń-Włocławek-Płock-Warszawa, docelowo z odnogą Toruń-Bydgoszcz i opcjonalnie z przedłużeniem Warszawa-Lublin-Zamość-Lwów (w pierwszej kolejności)
    - Szczecin-Gorzów Wlkp.-Poznań-Jarocin-Nowe Skalmierzyce-Sieradz-Łódź-Warszawa z odnogą Sieradz-Wrocław (w drugiej kolejności)
    - Kraków-Katowice-Rybnik-Ostrawa (w trzeciej kolejności z udziałem kapitału prywatnego i SZDC)

    Uzupełniające odcinki do 200 km/h:
    - Gdynia-Lębork-Słupsk-Koszalin-Kołobrzeg
    - Warszawa-Białystok
    - Poznań-Nowy Tomyśl-Zielona Góra
    - Wrocław-Legnica

  • kolejFAN – 20.06.2017

    dobra dobra tylko co z olsztynem ?

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.