TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

Arriva wygrywa przegubową bitwę warszawską!
INFOBUS.PL - Opublikowano: 24.04.2018 15:00:28
fot. Arriva

Dziś, 24 kwietnia stołeczny ZTM rozstrzygnął przetarg na ośmioletnią obsługę linii autobusowych łącznie 50 nowymi autobusami przegubowymi. Wybór padł na najtańszego. To Arriva.

Dziś, 24 kwietnia stołeczny Zarząd Transportu Miejskiego rozstrzygnął przetarg na ośmioletnią obsługę linii autobusowych łącznie 50 nowymi autobusami przegubowymi. Do walki stanęło czterech przewoźników. Wybór padł na najtańszego. Arriva jest blisko zgarnięcia kolejnego warszawskiego kontraktu.

Przypomnijmy, że stołeczny przetarg na obsługę linii autobusowych od 1 grudnia 2018 r. do końca 2026 r. ogłoszono w pod koniec stycznia. O jego warunkach pisaliśmy tutaj. W ramach tego kontraktu roczna praca eksploatacyjna ma wynieść ok. 4 mln wzkm (+ 5% / - 10%), a więc przez osiem lat daje to do wyjeżdżenia nawet 33,6 mln wzkm. Do obsługi zlecenia wybrany operator musi pozyskać przynajmniej 54 autobusy przegubowe- 50 liniowych i min. 4 rezerwowe.

Warunkom postępowania musiała się przyjrzeć Krajowa Izba Odwoławcza. Bezprawność warunku doświadczenia już kolejny raz zarzuciła Europa Express City urzędnikom ZTM. Mobilis natomiast domagał się zmiany reguł waloryzacji stawki za wzkm oraz zasad punktacji w zakresie alternatywnych napędów. O obu odwołaniach pisaliśmy tutaj. O werdykcie KIO, który częściowo przyczynił się do zmian SIWZ pisaliśmy tutaj.

13 marca upłynął termin składania ofert. Warszawscy urzędnicy otrzymali propozycje od czterech przewoźników. Jednak tylko dwóch "wstrzeliło" się poniżej zakładanego kosztorysu, który i tym razem uwzględniał takie czynniki jak potencjalna waloryzacja, premię za dobre świadczenie usług na poziomie 4% oraz maksymalny wymiar pracy przewozowej. ZTM na zakup ośmioletnich przewozów autobusami przegubowymi zamierzał przeznaczyć 347 848 300,80 zł brutto. Dało to według naszych szacunków stawkę początkową na poziomie ok. 8,01 zł/wzkm netto.

Swoje oferty przedstawili:

  • PKS Grodzisk Mazowiecki – 8,27 zł/wzkm netto, autobusy MAN Lion's City G CNG lub Scania Citywide 18LF CNG
  • Michalczewski – 7,89 zł/wzkm netto, autobusy MAN Lion's City G CNG
  • Arriva – 7,32 zł/wzkm netto, autobusy MAN Lion's City G CNG
  • Mobilis – 8,49 zł/wzkm netto, autobusy MAN Lion's City G CNG

Tylko Arriva i Michalczewski zmieścili się w szacunkach stołecznych urzędników, co już się zdarzyło w innym, nie tak odległym stołecznym przetargu. W oczy rzucało się także to, że poza PKS Grodzisk Maz. wszyscy jako jedyną opcję taborową przewidywali gazowe MAN-y A23. Zaskakujący był ponadto brak w tym gronie Europy Express City.

Niespełna półtora miesiąca ZTM potrzebował na przeanalizowanie złożonych ofert. Dziś urzędnicy zdecydowali się rozstrzygnąć postępowanie. Ich wybór padł na najtańszego oferenta, czyli Arrivę.

Przewoźnik nie może jednak jeszcze czuć się pełnoprawnym zwycięzcą postępowania. Wydaje się całkiem prawdopodobne, że jeżeli uwzględnimy dotychczasową praktykę to i w tym przypadku wyborowi warszawskich urzędników będzie musiała się przyjrzeć Krajowa Izba Odwoławcza. A to oczywiście jeszcze bardziej opóźni moment wyjazdu autobusów na tym pakiecie.

Nasz komentarz
Nie możemy sobie w tym przypadku odmówić prawa do skomentowania dzisiejszego rozstrzygnięcia. Ile ofert, tyle wizji prowadzenia biznesu autobusowego w Warszawia. Każda wynika z odmiennej sytuacji tych spółek transportowych i ich możliwości finansowych. Nie można także pominąć tego, że to już drugi duży warszawski przetarg liniowy, w którym tylko część ofert jest poniżej budżetu. Te dwie kwestie powinny dać sporo do myślenia.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
linie
ZTM Warszawa
Arriva
Michalczewski
Mobilis
PKS Grodzisk Mazowiecki
CNG
MAN
Scania
  • Kamil Nowakowski – 24.04.2018

    Arriva zagościła na dobre w Warszawie 😁

  • Omni-Bus – 24.04.2018

    Można się zgodzić, tyle zwrotów akcji przy poprzednich przetargach chyba nie ma nigdzie jak w Warszawie.

  • Mikołaj Michalski – 25.04.2018

    A moim zdaniem tym razem jest szansa na brak odwołań. Były tylko dwa kryteria: cena i napęd autobusu, prawda? Napęd wszyscy zaproponowali gazowy i wszyscy otrzymali maksymalną ilosć punktów za to kryterium. Cena - jaka jest, każdy widzi. Jedyne, co można próbować, to wykluczenia przewoźnika z przetargu.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.