Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ARP: Stan taboru Przewozów Regionalnych ulega nieustannej poprawie

inforail
09.03.2020 11:45
0 Komentarzy

Krok po krokudowiadujemy się coraz więcej o planach taborowych Przewozów Regionalnych.Wszystko niestety kręci się wokół EN57, niektóre informacje są niecozaskakujące, większość zaś stanowi tajemnicę.

Sprawą taboru przewoźnika zainteresował się m.in. posełTomasz Kostuś, który zadał siedem pytań dotyczących Przewozów Regionalnych.Trudno jednak przypuszczać, by odpowiedź udzielona finalnie przez podsekretarzastanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jarosława Wenderlichausatysfakcjonowała pytającego. Tak samo, jak nie satysfakcjonuje chyba każdegoczytającego odpowiedź na interpelację.

A czytamy w niej, że zinformacji uzyskanych od Zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. wynika, że stantaboru kolejowego Spółki ulega nieustannej, lecz stopniowej poprawiejakościowej. Kwestie eksploatacyjne, w tym stan liczebny taboru, stanowiątajemnicę przedsiębiorstwa chronioną na zasadach określonych w ustawie ozwalczaniu nieuczciwej konkurencji wobec czego nie mogą zostać udostępnione.To taktyka od dawna stosowana przez Przewozy Regionalne…

Dalej Jarosław Wenderlich wskazuje, że w związku z rosnącą liczbą pasażerów oraz osiąganymi dodatnimi wynikamifinansowymi, Spółka planuje kolejne inwestycje związane z wymianą taboru,jednak skala tych inwestycji uzależniona będzie od możliwości finansowych.

Dalej pojawia się informacja o retroficie, ale niecobardziej szczegółowa niż ta, przedstawiona przez samego przewoźnika wzaprzyjaźnionych z nim mediach. Dowiadujemy się bowiem, że chodzi o wszystkie jednostkiEN57SPOT. Wenderlich podaje, że wbieżącym roku Spółka uruchamia program retrofitu 75 jednostek pojazdów typuEN57SPOT. Ponadto, uzyskanie pozytywnej decyzji Komisji Europejskiej w sprawieoceny prawidłowości przyznanej w 2015 roku pomocy publicznej, umożliwiłobySpółce ubieganie się o pozyskanie środków zewnętrznych na kolejne inwestycjetaborowe.

Na koniec jeszcze bardzo ciekawe stwierdzenie, że poprawa jakości oferowanych usług, azwłaszcza zapewnienie sprawnego i nowoczesnego taboru stanowią priorytetdziałalności Spółki.

Tyle odpowiedzi. Nie dowiedzieliśmy się natomiast, a pytał oto poseł Tomasz Kostuś:

1) Ile nowych pojazdów ma zostać zakupionych przez spółkę?Kiedy planowane jest rozpisanie przetargu w tym zakresie? Czy całość zakupuobjęta zostanie jednym postępowaniem przetargowym, czy zostanie ono rozbite nakilka mniejszych?

2) Czy jest brana pod uwagę możliwość zakupu używanych EZT?

3) Jakie są plany modernizacyjne dotyczące posiadanychobecnie elektrycznych zespołów trakcyjnych (głównie typu EN57), ile pojazdówzostanie poddanych gruntownej modernizacji? W jakim okresie nastąpi ten proces?Ile pojazdów tego typu posiada obecnie spółka Przewozy Regionalne?

4) Czy spółka planuje zakup kolejnych pasażerskich pojazdówspalinowych (szynobusów) obsługujących niezelektryfikowane linie kolejowe? Jakijest ilościowy deficyt tego typu pojazdów przewoźnika?

5) Czy spółka planuje wzrost liczby połączeń obsługiwanychprzez składy wagonowe? Czy spółka ma w swoich planach dokonanie zakupu nowychwagonów pasażerskich? Ile wagonów posiada w chwili obecnej przewoźnik i jakiesą ewentualne braki w tym zakresie? Ile posiadanych obecnie wagonów ma zostaćpoddanych modernizacji?

6) Jakie są zasoby przewoźnika w zakresie posiadanychlokomotyw spalinowych i elektrycznych? Czy przewoźnik planuje wymianę tegorodzaju taboru lub modernizację posiadanych lokomotyw?

7) Czy w planach spółki w związku z prowadzonym procesemmodernizacji taboru jest ponowne uruchomienie połączeń ponadregionalnych typuInterRegio?

Z odpowiedzi na interpelację nie dowiedzieliśmy się taknaprawdę nic nowego. Nie została również udzielona odpowiedź na zadane pytania,stąd też wierzymy, że poseł Tomasz Kostuś uzna ją również za niezadowalającą iponowi swoje zapytania.


Komentarze