Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Alstom dogadał się z PKP Intercity w sprawie naprawy powypadkowej ED250-002

inforail
20.03.2018 07:24
0 Komentarzy

PKP Intercityprzesłały do Suplementu Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej ogłoszenie odobrowolnej przejrzystości ex ante dotyczące przywracanie do stanu użytkowegotaboru kolejowego.

Chodzi o jednostkę powypadkową ED250-002. Przedmiotemzamówienia jest wykonanie pierwszego etapu naprawy poawaryjnej, obejmującej w szczególnościnaprawę pudła wagonu G.

Prace zostały wycenione na 5 942 906.00 EUR netto. Wykona jeAlstom, bo nikt inny nie ma odpowiednich kwalifikacji technicznych.

Pojazd ED250-002 uległ uszkodzeniu w wyniku kolizji zsamochodem ciężarowym na przejeździe kolejowym. W wyniku tego zdarzenia doszłodo licznych uszkodzeń Pojazdu, w tym pudła wagonu G. Wykonawca (konsorcjumAlstom Konstal oraz Alstom Ferroviaria S.p.A) jest jedynym producentem pojazdówserii ED250, od niego pojazd został zakupiony. Naprawa przez inny podmiot jestze względów technicznych niemożliwa – piszą w uzasadnieniu PKP Intercity.

Na rynku nie istnieją obiektywnie inni wykonawcy, którzymogliby zrealizować zamówienie. Wynika to z tego, iż naprawa wymaga ingerencjiw konstrukcję pojazdu. W celu przewrócenia go do pierwotnego stanu, niezbędnybędzie m.in. demontaż, wymiana urządzeń i poszycia, szczegółowe pomiary,spawanie całego pudła, montaż, próby członu na specjalistycznym stanowiskupomiarowym. Do wykonania tego typu naprawy niezbędne jest posiadaniedokumentacji technicznej o charakterze konstrukcyjnym oraz technologicznym pojazdu,którą to posiada jedynie producent. Dokumentacja ta jest też konieczna doopracowania dokumentacji naprawczej. W warunkach rynkowych producenci taborunie zbywają praw do dokumentacji technicznej o charakterze konstrukcyjnym oraztechnologicznym. Zamawiający nie mógł więc pozyskać tej dokumentacji na etapienabywania pojazdu, jak również i obecnie. Na etapie zakupu i dostawy zamawiającyzagwarantował sobie w umowie prawo do dokumentacji technicznej w najszerszymmożliwym zakresie, na które zezwalały warunki rynkowe. Dokumentacja ta związanajest z eksploatacją i utrzymaniem planowym, nie można na jej podstawiedokonywać napraw ingerujących w konstrukcję pojazdu, a taki zakres naprawy jestniezbędny aby przywrócić Pojazd do sprawności technicznej. Spawanie pudła G(które będzie wchodziło w skład naprawy) musi odbyć się na szabloniespawalniczym, na którym pudła tego typu są produkowane. Z uwagi na samonośnąstrukturę konstrukcyjną całe pudło pracuje w trakcie eksploatacji. Każdywyodrębniony fragment poszycia przenosi siły, a zatem pojawiają się w jegomateriale złożone stany naprężeń. Konieczność spawania oraz odtworzeniaparametrów konstrukcji pudła, musi zostać poprzedzona szczegółową analiządokumentacji konstrukcyjnej i technologicznej oraz opracowania dedykowanejprocedury dotyczącej procesu naprawy członu. Dodatkowo naprawa musi zostaćwykonana z użyciem specjalistycznego oprzyrządowania dedykowanego do pudełpojazdów tego typu, które ma obecnie jedynie producent – podały PKP Intercity.

To teraz czekamy jeszcze na dogadanie się stron w sprawieWi-Fi. Miało to nastąpić na dniach, a konkretów nadal brak. Ale może niewszystko naraz.


Komentarze