Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Adamczyk: od 2020 r. większa przepustowość na linii Katowice-Kraków

inforail
06.07.2019 13:20
0 Komentarzy

Zakończenie w 2020 r.remontów na linii kolejowej Katowice-Kraków między Jaworznem Szczakową iKrakowem przyczyni się do znacznego zwiększenia przepustowości na tej trasie –ocenił w sobotę w Jaworznie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Minister Adamczyk, wraz z wiceministrem infrastrukturyAndrzejem Bittelem, a także prezesem PKP Polskich Linii Kolejowych IreneuszemMerchlem obejrzeli tego dnia nowe lokalne centrum sterowania (LCS) namodernizowanej stacji Jaworzno Szczakowa. Prace te są częścią jednego zprojektów podstawowych obecnego Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r.

Całość trwających remontów między Jaworznem, a Krakowem,powinna zakończyć się w 2020 r. W ostatnich miesiącach PLK informowały, żejeszcze w III kw. 2019 r. powinna zakończyć się będąca ich częścią warta blisko300 mln zł modernizacja linii kolejowej między Jaworznem a Trzebinią.

W ramach tych prac zarządca kolejowej infrastrukturywyposażył węzłową stację Jaworzno Szczakowa w nowoczesne lokalne centrumsterowania (LCS). To miejsce, z którego dyżurni, wspierani przez systemykomputerowe, obsługują urządzenia sterowania ruchem na stacji, szlakach iposterunkach odgałęźnych w obszarze LCS, zapewniając bezpieczną i sprawną jazdępociągów.

„W 2020 r., kiedy zakończymy modernizację całej trasy zJaworzna Szczakowej do Krakowa, lokalne centrum sterowania będzie nadzorowaćprzejazd jeszcze większej liczby pociągów, ponieważ jednym z efektówprowadzonej modernizacji jest zwiększenie przepustowości na trasie łączącejstolicę Śląska i Małopolski” – powiedział w sobotę minister Adamczyk.

„Tworzymy spójną sieć kolejową, czyli zyskują pasażerowieoraz zapewnione są coraz lepsze warunki przewozu towarów. Tworzymy komfortową ibezpieczną polską kolej, a także, dzięki takim inwestycjom, kolej bardziejnowoczesną” – zadeklarował minister infrastruktury.

„Efektami inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego są nietylko szybsze i wygodniejsze podróże, ale także wzrost poziomu bezpieczeństwa wprowadzeniu ruchu kolejowego” – dodał wiceminister Bittel.

„PKP PLK równolegle z budową nowych torów, przystanków imodernizacją wiaduktów inwestują w nowoczesne systemy sterowania ruchemkolejowym. Zapewnia to bezpieczne i sprawne podróże oraz przewóz towarów na tejważnej międzynarodowej trasie, łączącej Niemcy, Polskę i Ukrainę” – dodałwiceszef MI.

Jak wyjaśniają PLK, w nowoczesnym lokalnym centrumsterowania dyżurni ruchu są wspierani przez system komputerowy. Rozjazdy sąprzekładane kliknięciem myszki, przejazdy pociągów są śledzone na monitorach, aurządzenia zamontowane w torach odnotowują liczbę przejeżdżających wagonów.Dzięki kamerom na monitorach widoczne są również przejazdy kolejowo-drogowe.

Komputerowe systemy w LCS na bieżąco nadzorują i monitorująwszystkie parametry dotyczące bezpieczeństwa ruchu kolejowego, co pozwala nabezpieczne i sprawne prowadzenie ruchu kolejowego; wspomagają też pracę m.in.dyżurnych ruchu i nastawniczych, ułatwiając eliminowanie ewentualnenieprawidłowości.

„Lokalne centrum sterowania w Jaworznie Szczakowej swoimzasięgiem obejmuje nie tylko stację, na której się znajduje, ale też przystankiosobowe Jaworzno Ciężkowice i Balin oraz posterunki odgałęźne Długoszyn iPieczyska. Komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zabudowane w LCSJaworzno Szczakowa zastąpiły systemy przekaźnikowe i zapewniają jeszczebezpieczniejsze sterowanie ruchem kolejowym na około 20-kilometrowym odcinkuSosnowiec Jęzor – Długoszyn – Jaworzno Szczakowa – Pieczyska – Trzebinia” -wyjaśnił prezes PLK.

Modernizację i rozbudowę obiektu w Szczakowej przeprowadzonow latach 2016–2018, kosztem ok. 18 mln zł. W tym czasie zmiany rozpoczęły sięna całej stacji w Szczakowej. Podróżni korzystają tam z nowego peronu nr 3;dobiegła końca przebudowa peronu nr 2. Podróżni korzystają też z przebudowanychperonów na przystankach Jaworzno Ciężkowice oraz Balin (przy torze nr 2).Perony przy torze nr 1 w Szczakowej będą gotowe jesienią.

Na stacji Szczakowa wymieniono już 7 km toru, 7 km siecitrakcyjnej, 33 rozjazdy oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na szlakuJaworzno Szczakowa – Trzebinia wymieniono 11 km toru, 11 km sieci trakcyjnejoraz urządzenia sterowania. Obecnie wykonawca przebudowuje drugi tor na odcinkuJaworzno Szczakowa – Trzebinia.

Prace objęły też obiekty inżynieryjne. Kierowcy jeżdżą ponowym wiadukcie drogowym w Jaworznie, w dzielnicy Pieczyska, który zastąpiłprzejazd kolejowo – drogowy. Kontynuowane są prace przy budowie innego wiaduktudrogowego w Jaworznie oraz w sąsiednim Balinie.

Zakładająca wykorzystanie środków unijnych na lata 2007-2013modernizacja trasy E30 Katowice – Kraków (w tytułach projektów podawany jestzakres Zabrze – Kraków) rozpoczęła się w 2011 r. i pierwotnie miała zakończyć wczerwcu 2014 r. Na niemal wszystkich odcinkach realizacyjnych powstałyproblemy.

W 2014 r., gdy wiadomo było, że nie uda się zrealizowaćrobót przy wykorzystaniu poprzednich środków unijnych, poprzenoszono je na innezadania (do czerwca 2016 zrealizowano tylko prace między Sosnowcem Jęzorem aJaworznem Szczakową – 12,3 km). Zasadniczą część modernizacji linii Kraków -Katowice przewidziano do realizacji w perspektywie finansowej 2014-2020.

Umowy z nowymi wykonawcami większości odcinków podpisywano wlatach 2016 i 2017. Dokończenie modernizacji linii Katowice-Kraków zakładazaktualizowany Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. Przewidziana w KPK wartośćprac do przeprowadzenia to 2,275 mld zł.

Modernizacja, czyli kompleksowa przebudowa służąca m.in.podniesieniu prędkości do 160 km/h, obejmuje tylko odcinek od Sosnowca Jęzorado Krakowa. Poprawę jakości pozostałych odcinków od Katowic do Sosnowca Jęzoraprzewidziano w innych przedsięwzięciach.


Komentarze