TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

A trzeba było brać Darty z opcji!
InfoRail.pl - Opublikowano: 08.06.2018 16:48:30 8 komentarzy
A trzeba było brać Darty z opcji!

Dokładnie rok temu Prezes Krzysztof Mamiński zaskoczył wszystkich, łącznie z PKP Intercity, stwierdzeniem, że PKP Intercity kupią … ezt-y. A te chciały stawiać na wagony i lokomotywy.

Dokładnie rok temu Prezes Krzysztof Mamiński zaskoczył wszystkich, łącznie z PKP Intercity, stwierdzeniem, że PKP Intercity kupią … ezt-y. A te chciały stawiać na wagony i lokomotywy.

Ta zmiana sytuacji, nazwana przez wielu radykalną, nastąpiła dwa tygodnie po tym, jak PKP Intercity poinformowały o nieskorzystaniu z prawa zakupu 10 dodatkowych Dartów. Odczekawszy jakiś, raczej dłuższy niż krótszy czas, nie mając już chyba wyjścia, przewoźnik ogłosił przetarg na zakup 12 ezt-ów. O dwa zatem więcej niż w opcji z umowy z PESĄ. Po kilku tygodniach, o czym pisaliśmy na łamach InfoRail.pl, zmienione zostały kryteria przetargowe. Po co? Na to pytanie odpowiadali już nasi Czytelnicy. Wygrana PESY w nowym przetargu PKP Intercity wielkim zaskoczeniem by nie była. Nie przesądzajmy jednak, wszakże do otwarcia ofert pozostało jeszcze kilka dni. Liczymy na to, że ofert będzie co najmniej kilka i PKP Intercity będą miały w czym wybierać.

Strategia taborowa PKP Intercity zmienia się i nie kryje tego sam przewoźnik. Ale, że zmieni się aż tak radykalnie, jeszcze chyba nikt rok temu nie przypuszczał. Skoro bowiem PKP Intercity chciały kupić ezt-y, i to dodajmy ezt-y sprawdzone, wystarczyło skorzystać z opcji i dokupić 10 kolejnych Dartów. To przecież jednostki przetestowane nie przez nikogo innego, jak właśnie przez PKP Intercity. Osiągane przez nie wskaźniki są coraz lepsze, badania pokazują też, że przypadły do gustu pasażerom. A to, że nie spodobały się Dodzie. Cóż, każdy ma swojego Darta… Wizja Prezesa Mamińskiego zostałaby zrealizowana i to zgodnie z prawem. Bo co innego może zaproponować PKP Intercity PESA jeśli stanie do przetargu i go wygra? Chyba nic innego, jak właśnie Darty. To coś innego byłoby sporą niespodzianką.

Gdybaliśmy rok temu i wcale nie myliliśmy się bardzo. To właśnie dokładnie rok temu pisaliśmy, że firmie z Bydgoszczy przyjdzie rywalizować ze Stadlerem, być może z Newagiem i Siemensem. Może pojawi się ktoś jeszcze z Chin albo z Korei? I mimo, że we flocie PKP Intercity znajdują się Flirty, i przy okazji są najbardziej niezawodnymi jednostkami, a lokomotywy Newagu mają 100% dostępności, to wcale wygrana którejś z tych firm bułką z masłem nie będzie.

Patrząc na poczynania PKP Intercity wydaje się, że przewoźnik stracił rok, a finalny efekt może być bardzo podobny. Gdyby skorzystał z opcji i kupił Darty dziś pewnie byłyby one gotowe, albo prawie gotowe. Być może inna byłaby też sytuacja PESY. A tak ani wilk syty ani owca cała. Bo oferty nawet nie otwarte, a terminy ciągle przesuwane…



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP Intercity
Dart
ezt
przetarg
  • Adam Kieryluk – 08.06.2018

    Raczycie żartować sobie, publikując artykuł o takim tytule. W kwestii EZT, jeśli Intercity miałoby wybierać, to powinno kontynuować zakup Flirtów firmy Stadler, które również produkowane były w Polsce, praktycznie bezawaryjnie sprawują się w parku taborowym przewoźnika i nie ma z nimi żadnych problemów, czego nie można powiedzieć o produktach Pesy. Niestety, Stadler ma jedną zasadniczą wadę - nie jest uznany za Narodowego Pieszczoszka ani pupilka politycznego obozu, więc pewnie ma małe szanse na to, by wygrać przetarg. A szkoda.

  • Michał Zieliński – 08.06.2018

    Tak, trzeba było

  • Michał Skórzewski – 08.06.2018

    "PKP Intercity chciało kupić EZTy, i to dodajmy sprawdzone EZTy" Dobrze wiemy jak darty stoją (m.in. dosłownie) z dostępnością. Z tego co się orientuję, nie były one testowane wcześniej, zanim dotarły do PKPIC, a Flirty Stadlera były produkowane już wcześniej. Jak w takim przypadku interpretować sprawdzone i w dodatku sprawne pojazdy?

  • mechanik – 08.06.2018

    Dzisiaj mamy 06.08, nie 01.04.

  • mechanik – 08.06.2018

    Oczywiście termin 1 kwietnia dotyczy treści artykułu. Bardzo przepraszam, ale po prostu ręce opadają jak się to czyta.

  • Zdzich – 08.06.2018

    Patrząc na to co się dzieje w PKP to za pół roku Mamiński zmieni zdanie i stwierdzi że jednak wagony po czym znowu że EZT a kasa pójdzie na aktora albo bilbordy.

  • Edi666 – 08.06.2018

    Pesa nawet nie wystartuje w przetargu, bo nie ma środków finansowych na jego realizację śni gwarancji bankowych.

  • sphinx – 09.06.2018

    Edi666, Pesa jest już państwowa, jak trzeba to się sypnie kasą. Państwową bo państwowe to u nas znaczy niczyje.

  • DarekP – 09.06.2018

    Przewoźnik rezygnując z opcji na Darty wypowiedział się jednoznacznie na temat zadowolenia z ich zakupu. Moim zdaniem Darty wymagają dopracowania i wtedy mogą być dobrym EZT. To po pierwsze.Po drugie, była bardzo duża szansa, by kupić kolejne Flirty, bo przez ostatnie pół roku Pesa miała karną ławkę za skutki swojej polityki biznesowej, ale widać, że naciski są, by jednak dać to zamówienie Pesie.Po trzecie strategia została postawiona na wagony, gdyż sztywne w ilości wagonów EZT nie pasują do wszystkich tras, na wielu jednak trzeba kształtować podaż dynamicznie.Potrzeba kolejnych EZT wyniknęła z tego, że przez awarie i wypadki dostępne jest mniej sztuk, niż jest potrzebne do obsługi założonego taktu na trasach dla nich dedykowanych, a dodatkowo doszła nam Łódź Fabryczna.A na koniec, byłaby ciekawa niespodzianka, jakby to Newag wziął to zamówienie, ale to jednak mało realne.

  • Edi666 – 10.06.2018

    @spinx - jeszcze nie jest państwowa. Nawet jak będzie to dopiero zacznie negocjować kredyty i gwarancje finansowe.

  • mechanik – 11.06.2018

    @DarekP Nic dodać, nic ująć. Dlatego też wymowa tego artykułu jest, jak to ująć... Pocieszna?

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.