TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

770 tys. zł na modernizację infrastruktury kolei wąskotorowej w Bytomiu
InfoRail.pl - Opublikowano: 04.08.2020 09:45:10
770 tys. zł na modernizację infrastruktury kolei wąskotorowej w Bytomiu (foto: UMB)

Górnośląska Kolej Wąskotorowa łącząca Bytom z zalewem Nakło-Chechło w Miasteczku Śląskim to jedna z największych atrakcji w naszym regionie. Aby kolej mogła regularnie kursować niezbędne są jednak remonty infrastruktury.

Górnośląska Kolej Wąskotorowa łącząca Bytom z zalewem Nakło-Chechło w Miasteczku Śląskim to jedna z największych atrakcji w naszym regionie. Aby kolej mogła regularnie kursować niezbędne są jednak remonty infrastruktury.

Już wkrótce za 770 tys. zł rozpocznie się modernizacja ponad 1 km linii kolejowej. Górnośląska Kolej Wąskotorowa to nasza atrakcja turystyczna, która w okresie wakacyjnym cieszy się ogromną popularnością – mówi Mariusz Wołosz, prezydent Bytomia. Cieszę się, że udało się nam pozyskać środki z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, dzięki którym wykonana zostanie modernizacja dużego odcinka torowiska kolejowego – podkreśla Mariusz Wołosz.

Inwestycja, która realizowana będzie na bytomskim odcinku Górnośląskiej Kolei Wąskotorowej jest możliwa dzięki dotacji z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, którą pozyskało nasze miasto. Remont będzie kosztował 770 tys. zł, a realizować go będzie Przedsiębiorstwo Budownictwa i Handlu "DEKADEX" Sp. z o.o. z Dąbrowy Górniczej.

W ramach zaplanowanych prac wykonawca zmodernizuje torowisko wąskotorowe w okolicach stacji Bytom Karb Wąskotorowy, Bytom Północny oraz w rejonie Dąbrowy Miejskiej. Zgodnie z projektem zdemontowane zostaną stare podkłady i tory kolejowe, a następnie firma realizująca prace przystąpi do wykonania nowej podbudowy z kruszywa oraz położy nowe podkłady i tory kolejowe.

Mimo realizowanych prac przy torowisku kolejowym weekendowe kursy odbędą się zgodnie z planem. Kolej wąskotorowa będzie kursować w każdy weekend do 30 sierpnia – mówi Kamil Czarnecki ze Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

Warto dodać, że wykonawca będzie miał 90 dni na wykonanie remontu torowiska, tym samym prace powinny zakończyć się na przełomie października i listopada br.

Przypomnijmy, że Górnośląskie Koleje Wąskotorowe to najstarsza nieprzerwanie czynna kolej wąskotorowa na świecie – powstała w roku 1853 i przez ponad 140 lat służyła śląskiemu przemysłowi, przewożąc węgiel, rudy metali, czy kamień. Gęsta sieć wąskich torów łączyła większość górnośląskich hut i kopalń, rozciągała się od Raciborza na południu po Szopienice na wschodzie oraz Bibielę na północy. W swojej złotej erze sieć wąskich torów liczyła ponad 230 kilometrów i obsługiwała niemal 200 bocznic. Od roku 2002 kolej służy już tylko przewozowi turystów, a utrzymują ją samorządy, w tym również Miasto Bytom wraz z pasjonatami skupionymi w Stowarzyszeniu Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

W sumie kolej zatrzymuje się na dziesięciu stacjach, mijając po drodze zabytkową Elektrociepłownię w Bytomiu-Szombierkach, a także lokomotywownię w Bytomiu-Karbiu, gdzie można zobaczyć zabytkowe parowozy, wagony wąskotorowe oraz tzw. salonkę z 1912 roku. (UMB)


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Bytom
wąskotorówka
tor
infrastruktura