Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

4 września część pociągów PKM wraca do Kartuz

inforail
02.09.2016 10:49
0 Komentarzy

Dzięki szybszemuwykonaniu niezbędnych do wznowienia ruchu prac naprawczych na linii PKM,pociągi SKM z Kartuz dojadą do Gdańska Wrzeszcza już od 4 września, a nie jakwcześniej przewidywano od 1 października 2016 r ? informuje Pomorska KolejMetropolitalna.

Również pociągi SKM na trasie Gdynia Główna ? Gdańsk Osowa ?Gdańsk Wrzeszcz dzięki temu w ciągu kilku dni powrócą do rozkładu jazdy ?prawdopodobnie już od 7 września. Obecnie trwa opracowywanie nowego,tymczasowego rozkładu jazdy uwzględniającego także tę trasę ? jak tylko będzieon gotowy zostanie podany do publicznej wiadomości przez przewoźnika (SKM) orazzarządców infrastruktury kolejowej (PKP PLK i PKM).

PKM przypomina, że w wyniku gwałtownej nawałnicy jakaprzeszła nad Trójmiastem w nocy z 14 na 15 lipca 2016 r. ? uznanej przez IMGWza największą ulewę ostatnich 65 lat ? linia PKM uległa uszkodzeniom, w efekciektórych wstrzymany został na niej ruch pociągów. Już od 19 lipca pociągi SKMwróciły na trasę Kartuzy ? Gdańsk Port Lotniczy, skąd dalej pasażerowie mogądojechać do Gdańska Wrzeszcza autobusową komunikacją zastępczą, której rozkładjazdy jest zsynchronizowany z pociągami.

Ze wszystkich zidentyfikowanych po ulewie 688 miejsc donaprawy, 56 wymagało wykonania przed wznowieniem ruchu, natomiast pozostałemogą być prowadzone pod ruchem, lecz z pewnymi ograniczeniami prędkości lubnawet czasowym zamykaniem pewnych odcinków trasy. I chociaż około 75 proc.wszystkich szkód ma charakter powierzchowny (spłynięcie warstwy ochronnejdarniny i humusu z nasypów, bez uszkodzenia samej konstrukcji nasypu), to zewzględu na dużą ilość szkód oraz ograniczoną możliwość dotarcia do niektórychlokalizacji, ich naprawa będzie czasochłonna. Dlatego PKM SA i Budimex SAzdecydowały o takiej organizacji prac naprawczych, aby możliwe było częściowewznawianie ruchu na linii PKM etapami ? od 4 września (wraz z nowym rokiemszkolnym) do Gdańska Brętowa, a od 1 października Wraz z nowym rokiemakademickim) do Gdańska Wrzeszcza. Następnie oferta przewozowa SKM na linii PKMma być systematycznie rozszerzana wraz z realizacją kolejnych prac naprawczych,aż wróci do poziomu sprzed lipcowej ulewy.

Od 12 sierpnia ? kiedy rozpoczęły się prace naprawcze(wcześniej przez cały miesiąc realizowane były roboty zabezpieczeniowe iprzygotowawcze oraz szczegółowa inwentaryzacja szkód dla ubezpieczyciela) do 31sierpnia Budimeksowi udało się wykonać naprawy w 68 kluczowych dla przywróceniaruchu miejscach (czyli 10 procent całości). Dzięki temu już od 4 września 2016r. możliwe będzie prowadzenie ruchu na całej linii PKM pomiędzy linią 201(Gdynia ? Kościerzyna) a Gdańskiem Wrzeszczem, przy czym:

na odcinku od linii 201 do przystanku PKM Gdańsk Brętoworuch pociągów odbywać się będzie po dwóch torach,

na odcinku Gdańsk Brętowo ? Gdańsk Strzyża pociągi w obukierunkach poruszać się będą po jednym torze (nr 1),

wjazd na stację PKP Gdańsk Wrzeszcz odbywać się będzie podwóch torach, dzięki rozjazdom na linii PKM zamontowanym pomiędzy wiaduktami WK3 (nad al. Grunwaldzką) i WK 2 (na wysokości przystanku SKM Gdańsk Zaspa).

Dzięki temu o cały miesiąc wcześniej wszystkie pociągi SKM zKartuz dojadą do Gdańska Wrzeszcza. Jest to o tyle ważne, że przed lipcowąulewą ten właśnie kierunek charakteryzował się największą tendencją wzrostowąliczby pasażerów, na poziomie nawet 15-20 % miesięcznie, potwierdzając tymsamym ogromne znaczenie linii PKM jako najbardziej atrakcyjnej dla mieszkańcówregionu możliwości dojazdu do stolicy województwa.

Szybsze zakończenie najważniejszych napraw na linii PKM dajetakże możliwość częściowego wznowienia ruchu pociągów na odcinku aglomeracyjnymPKM ? czyli do Gdańska Osowej i Gdyni Głównej. Tutaj czynnikiem warunkującympowrót pociągów SKM na tę trasę jest jednak także zakończenie napraw polipcowej ulewie prowadzonych przez PKP PLK na linii 201 Gdynia ? Kościerzyna.Obecnie pociągi jeżdżą tam tylko po jednym torze, w związku z czymprzepustowość tej linii jest ograniczona. Według najnowszych deklaracji PKP PLKprzejazd po obu torach linii 201 na odcinku Gdynia Główna ? Gdańsk Osowamożliwy będzie prawdopodobnie od 1 października 2016 r.

Obecnie SKM ? jako przewoźnik wspólnie z PKP PLK ? jakozarządcą linii 201 analizują, jakie są możliwości ruchu pociągów na tej trasiejeszcze we wrześniu, przy wciąż istniejących ograniczeniach. Jak tylkoprzygotowywany przez nich nowy, tymczasowy rozkład jazdy uwzględniający takżetrasę Gdańsk Wrzeszcz ? Gdańsk Osowa ? Gdynia Główna będzie gotowy, zostaniepodany do publicznej wiadomości przez przewoźnika (SKM) oraz zarządcówinfrastruktury kolejowej (PKP PLK i PKM).

Naprawa pozostałych ok. 600 miejsc na linii PKM uszkodzonychpodczas lipcowej nawałnicy prowadzona będzie równolegle z prowadzonym ruchempociągów, których prędkość w związku z tym ograniczona będzie do 60 km/h, a najednym 900-metrowym odcinku ? gdzie na drugim torze pracować będzie ciężkisprzęt ? nawet do 30 km/h. Na wykonanie wszystkich pozostałych prac iprzywrócenie ruchu po obu torach na całej długości linii PKM wykonawca ma czasdo 30 listopada 2016 r. Wówczas też możliwe będzie przywrócenie pełnegorozkładu jazdy pociągów SKM na całej linii PKM.


Komentarze