TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

4 września część pociągów PKM wraca do Kartuz
PKM InfoRail - Opublikowano: 02.09.2016 12:49:06 2 komentarze
4 września część pociągów PKM wraca do Kartuz (foto: PKM)

Dzięki szybszemu wykonaniu niezbędnych do wznowienia ruchu prac naprawczych na linii PKM, pociągi SKM z Kartuz dojadą do Gdańska Wrzeszcza już od 4 września, a nie jak wcześniej przewidywano od 1 października 2016 r ? informuje Pomorska Kolej Metropolitalna.

Dzięki szybszemu wykonaniu niezbędnych do wznowienia ruchu prac naprawczych na linii PKM, pociągi SKM z Kartuz dojadą do Gdańska Wrzeszcza już od 4 września, a nie jak wcześniej przewidywano od 1 października 2016 r ? informuje Pomorska Kolej Metropolitalna.

Również pociągi SKM na trasie Gdynia Główna ? Gdańsk Osowa ? Gdańsk Wrzeszcz dzięki temu w ciągu kilku dni powrócą do rozkładu jazdy ? prawdopodobnie już od 7 września. Obecnie trwa opracowywanie nowego, tymczasowego rozkładu jazdy uwzględniającego także tę trasę ? jak tylko będzie on gotowy zostanie podany do publicznej wiadomości przez przewoźnika (SKM) oraz zarządców infrastruktury kolejowej (PKP PLK i PKM).

PKM przypomina, że w wyniku gwałtownej nawałnicy jaka przeszła nad Trójmiastem w nocy z 14 na 15 lipca 2016 r. ? uznanej przez IMGW za największą ulewę ostatnich 65 lat ? linia PKM uległa uszkodzeniom, w efekcie których wstrzymany został na niej ruch pociągów. Już od 19 lipca pociągi SKM wróciły na trasę Kartuzy ? Gdańsk Port Lotniczy, skąd dalej pasażerowie mogą dojechać do Gdańska Wrzeszcza autobusową komunikacją zastępczą, której rozkład jazdy jest zsynchronizowany z pociągami.

Ze wszystkich zidentyfikowanych po ulewie 688 miejsc do naprawy, 56 wymagało wykonania przed wznowieniem ruchu, natomiast pozostałe mogą być prowadzone pod ruchem, lecz z pewnymi ograniczeniami prędkości lub nawet czasowym zamykaniem pewnych odcinków trasy. I chociaż około 75 proc. wszystkich szkód ma charakter powierzchowny (spłynięcie warstwy ochronnej darniny i humusu z nasypów, bez uszkodzenia samej konstrukcji nasypu), to ze względu na dużą ilość szkód oraz ograniczoną możliwość dotarcia do niektórych lokalizacji, ich naprawa będzie czasochłonna. Dlatego PKM SA i Budimex SA zdecydowały o takiej organizacji prac naprawczych, aby możliwe było częściowe wznawianie ruchu na linii PKM etapami ? od 4 września (wraz z nowym rokiem szkolnym) do Gdańska Brętowa, a od 1 października Wraz z nowym rokiem akademickim) do Gdańska Wrzeszcza. Następnie oferta przewozowa SKM na linii PKM ma być systematycznie rozszerzana wraz z realizacją kolejnych prac naprawczych, aż wróci do poziomu sprzed lipcowej ulewy.

Od 12 sierpnia ? kiedy rozpoczęły się prace naprawcze (wcześniej przez cały miesiąc realizowane były roboty zabezpieczeniowe i przygotowawcze oraz szczegółowa inwentaryzacja szkód dla ubezpieczyciela) do 31 sierpnia Budimeksowi udało się wykonać naprawy w 68 kluczowych dla przywrócenia ruchu miejscach (czyli 10 procent całości). Dzięki temu już od 4 września 2016 r. możliwe będzie prowadzenie ruchu na całej linii PKM pomiędzy linią 201 (Gdynia ? Kościerzyna) a Gdańskiem Wrzeszczem, przy czym:

na odcinku od linii 201 do przystanku PKM Gdańsk Brętowo ruch pociągów odbywać się będzie po dwóch torach,

na odcinku Gdańsk Brętowo ? Gdańsk Strzyża pociągi w obu kierunkach poruszać się będą po jednym torze (nr 1),

wjazd na stację PKP Gdańsk Wrzeszcz odbywać się będzie po dwóch torach, dzięki rozjazdom na linii PKM zamontowanym pomiędzy wiaduktami WK 3 (nad al. Grunwaldzką) i WK 2 (na wysokości przystanku SKM Gdańsk Zaspa).

Dzięki temu o cały miesiąc wcześniej wszystkie pociągi SKM z Kartuz dojadą do Gdańska Wrzeszcza. Jest to o tyle ważne, że przed lipcową ulewą ten właśnie kierunek charakteryzował się największą tendencją wzrostową liczby pasażerów, na poziomie nawet 15-20 % miesięcznie, potwierdzając tym samym ogromne znaczenie linii PKM jako najbardziej atrakcyjnej dla mieszkańców regionu możliwości dojazdu do stolicy województwa.

Szybsze zakończenie najważniejszych napraw na linii PKM daje także możliwość częściowego wznowienia ruchu pociągów na odcinku aglomeracyjnym PKM ? czyli do Gdańska Osowej i Gdyni Głównej. Tutaj czynnikiem warunkującym powrót pociągów SKM na tę trasę jest jednak także zakończenie napraw po lipcowej ulewie prowadzonych przez PKP PLK na linii 201 Gdynia ? Kościerzyna. Obecnie pociągi jeżdżą tam tylko po jednym torze, w związku z czym przepustowość tej linii jest ograniczona. Według najnowszych deklaracji PKP PLK przejazd po obu torach linii 201 na odcinku Gdynia Główna ? Gdańsk Osowa możliwy będzie prawdopodobnie od 1 października 2016 r.

Obecnie SKM ? jako przewoźnik wspólnie z PKP PLK ? jako zarządcą linii 201 analizują, jakie są możliwości ruchu pociągów na tej trasie jeszcze we wrześniu, przy wciąż istniejących ograniczeniach. Jak tylko przygotowywany przez nich nowy, tymczasowy rozkład jazdy uwzględniający także trasę Gdańsk Wrzeszcz ? Gdańsk Osowa ? Gdynia Główna będzie gotowy, zostanie podany do publicznej wiadomości przez przewoźnika (SKM) oraz zarządców infrastruktury kolejowej (PKP PLK i PKM).

Naprawa pozostałych ok. 600 miejsc na linii PKM uszkodzonych podczas lipcowej nawałnicy prowadzona będzie równolegle z prowadzonym ruchem pociągów, których prędkość w związku z tym ograniczona będzie do 60 km/h, a na jednym 900-metrowym odcinku ? gdzie na drugim torze pracować będzie ciężki sprzęt ? nawet do 30 km/h. Na wykonanie wszystkich pozostałych prac i przywrócenie ruchu po obu torach na całej długości linii PKM wykonawca ma czas do 30 listopada 2016 r. Wówczas też możliwe będzie przywrócenie pełnego rozkładu jazdy pociągów SKM na całej linii PKM.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKM
Kartuzy
Gdańsk
  • Ja – 03.09.2016

    Dlaczego PKM-ka w Gdańsku Wrzeszczu nie zjezdza na tory SKM i dalej nie jedzie po torach SKM zatrzymujac sie na Politechnice i Stoczni do Gdanska Glownego? Perony w Gdansku stoja puste po tym jak SKM-ki dojezdzaja do Srodmiescia

  • byłykolejor – 04.09.2016

    z tego co widziałem np. miesia c temu,to wjazd na stację PKP Gdańsk Wrzeszcz tj. pierwszy rozjazd od strony Strzyzy łączy tor nr.1 i 2 ,dopiero rozjazd drugi rozwidla na tory całej staci.i więc lipa ,

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.