TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

3 eksponaty z Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu zostaną odnowione
InfoRail.pl - Opublikowano: 19.11.2019 13:45:34
3 eksponaty z Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu zostaną odnowione (foto: MGW)

Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu podpisało z firmą PROGRETO Tomasz Figiel umowę na Konserwacja zabytkowego taboru wraz z transportem eksponatów.

Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu podpisało z firmą PROGRETO Tomasz Figiel umowę na Konserwacja zabytkowego taboru wraz z transportem eksponatów.

Przedmiotem zamówienia objęte są prace konserwatorskie 3 eksponatów muzealnych (lokomotywy i dwóch wagonów) wraz z ich transportem – demontaż, odczyszczenie, uzupełnienie ubytków i rekonstrukcje elementów brakujących lub zniszczonych, zabezpieczenie antykorozyjne, odtworzenie powłok malarskich. Wszystkie prace konserwatorskie należy wykonać zgodnie z ramowym programem prac konserwatorskich. Realizacja zamówienia podzielona została na dwa etapy i odbywać się będzie zgodnie z ramowym harmonogramem prac.

Wartość umowy to 306246,63 zł.

SZCZEGÓŁOWY OPIS OBIEKTÓW

Lokomotywa parowa wąskotorowa typ Las47. Nr inw. MGW/TG/1222

Jest ustawiona na torowisku o szerokości 800 mm wykonanym z stalowych szyn walcowanych na gorąco, przymocowanych do drewnianych podkładów. Taki rozstaw szyb w tego typu parowozie był stosowany niezmiernie rzadko. Był m.in. wykorzystywany w kolei wilanowskiej i kolejach dojazdowych węzła Warszawskiego. Z wybudowanych w latach 40 i 50 XX wieku parowozów na terenie polskich zachowało się zaledwie kilka sztuk. Masa parowozu pustego wynosi 9,5 tony, długość 5,9 m, szerokość 1,9 m, wysokość 2,5 m. Parowóz zbudowany jest z następujących części:

Ostoja (rama) składająca się z dwóch ostojnic połączonych blokiem międzycylindrowym będącym jednocześnie podporą kotła oraz poprzecznic i belek czołowych. Ostoja wykonana jest z blach stalowych walcowanych połączonych nitami. Nad blokiem międzycylindrowym ulokowany jest wspornik poddymniczy osłonięty blachami stalowymi przymocowanymi śrubami. Ostoja wsparta jest na dwóch zestawach kołowych liczących po trzy koła napędowe o średnicy 630 mm. (układ osi Cn2t). Łożyska kół połączone są z resorami zamocowanymi do ostoi (położenie górne). Parowóz poruszają dwie maszyny parowe bliźniacze o mocy po 35 KM, (sterowanie suwakowe systemu Heusingera, połączony z podwieszonym wodzikiem). Bloki silników odlew staliwny. Średnica cylindra 245 mm, a skok tłoka 300 mm. Na ostoi znajduje się kocioł parowy wyposażony w rury płomienne (płomieniówki), palenisko ze skrzynią ogniową, kołpak parowy (zbieralnik pary). Wytwarzane ciśnienie 12 atmosfer. Dymnica wykonana z blachy stalowej połączona z kominem i ruchomą klapą dymnicową. Budka maszynisty wykonana z blach stalowych połączonych śrubami. W przedniej ścianie budki znajdują się dwa okna, w bocznych drzwiczki, a w tylnej podwójne drzwiczki umożliwiające obsługę tendra węglowego. Dwie skrzynie wodne wykonano z blachy stalowej połączonej śrubami.

Wagon do przewozu materiałów sypkich wąskotorowy serii WH – nr 2520 9, nr inw. MGW/TG/1290 Masa wagonu pustego wynosi 5,2 tony, długość 5,3 m, szerokość 1,7 m, wysokość 2,2 m. Będzie on ustawiony na torowisku o szerokości 800 mm. Konstrukcja składa się z stalowej ramy, której elementy połączone zostały nitami, dwóch osi tocznych (4 koła), resorów piórowych, hamulców szczękowych. Na ramie znajduje się skrzynia ładunkowa otwarta od góry, ściany skrzyni i podłogę wykonano z blachy stalowej. W ścianach bocznych zamocowano uchylane klapy umożliwiające grawitacyjny wyładunek wagonu.

Wagon do przewozu drewna lub materiałów długich wąskotorowy seria SlH Nr 2777 8, nr inw. MGW/TG/1291. Masa wagonu pustego wynosi 2,8 tony, długość 5 m, szerokość 1,5 m, wysokość 1,6 m. Będzie on ustawiony na torowisku o szerokości 800 mm. Konstrukcja składa się z stalowej ramy, której elementy połączone zostały nitami, dwóch osi tocznych (4 koła), resorów piórowych, hamulców szczękowy. Na ramie znajduje się otwarta platforma posiadająca jedną burtę wykonaną z blachy stalowej oraz drewnianą podłogę.

STAN ZACHOWANIA

Parowóz wąskotorowy serii "Las" (, stan zachowania: bardzo zły, wżery korozyjne, duże ubytki, złuszczenia farby, osłabienie, miejscowa silna destrukcja blachy, całkowite zniszczenia drewnianych podłóg

Wagon towarowy – wąskotorowy – węglarka samowyładowcza zachowania: stan zachowania bardzo zły, wżery korozyjne, ubytki, zbutwienie elementów drewnianych, zniszczone powłoki antykorozyjne i malarskie

Wagon towarowy, stan zachowania: bardzo zły, wżery korozyjne, ubytki, zbutwienie elementów           drewnianych, zniszczone powłoki antykorozyjne i malarskie.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
muzeum
parowóz
wagon