TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

3 eksponaty z Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu zostaną odnowione
InfoRail.pl - Opublikowano: 19.11.2019 13:45:34
3 eksponaty z Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu zostaną odnowione (foto: MGW)

Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu podpisało z firmą PROGRETO Tomasz Figiel umowę na Konserwacja zabytkowego taboru wraz z transportem eksponatów.

Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu podpisało z firmą PROGRETO Tomasz Figiel umowę na Konserwacja zabytkowego taboru wraz z transportem eksponatów.

Przedmiotem zamówienia objęte są prace konserwatorskie 3 eksponatów muzealnych (lokomotywy i dwóch wagonów) wraz z ich transportem – demontaż, odczyszczenie, uzupełnienie ubytków i rekonstrukcje elementów brakujących lub zniszczonych, zabezpieczenie antykorozyjne, odtworzenie powłok malarskich. Wszystkie prace konserwatorskie należy wykonać zgodnie z ramowym programem prac konserwatorskich. Realizacja zamówienia podzielona została na dwa etapy i odbywać się będzie zgodnie z ramowym harmonogramem prac.

Wartość umowy to 306246,63 zł.

SZCZEGÓŁOWY OPIS OBIEKTÓW

Lokomotywa parowa wąskotorowa typ Las47. Nr inw. MGW/TG/1222

Jest ustawiona na torowisku o szerokości 800 mm wykonanym z stalowych szyn walcowanych na gorąco, przymocowanych do drewnianych podkładów. Taki rozstaw szyb w tego typu parowozie był stosowany niezmiernie rzadko. Był m.in. wykorzystywany w kolei wilanowskiej i kolejach dojazdowych węzła Warszawskiego. Z wybudowanych w latach 40 i 50 XX wieku parowozów na terenie polskich zachowało się zaledwie kilka sztuk. Masa parowozu pustego wynosi 9,5 tony, długość 5,9 m, szerokość 1,9 m, wysokość 2,5 m. Parowóz zbudowany jest z następujących części:

Ostoja (rama) składająca się z dwóch ostojnic połączonych blokiem międzycylindrowym będącym jednocześnie podporą kotła oraz poprzecznic i belek czołowych. Ostoja wykonana jest z blach stalowych walcowanych połączonych nitami. Nad blokiem międzycylindrowym ulokowany jest wspornik poddymniczy osłonięty blachami stalowymi przymocowanymi śrubami. Ostoja wsparta jest na dwóch zestawach kołowych liczących po trzy koła napędowe o średnicy 630 mm. (układ osi Cn2t). Łożyska kół połączone są z resorami zamocowanymi do ostoi (położenie górne). Parowóz poruszają dwie maszyny parowe bliźniacze o mocy po 35 KM, (sterowanie suwakowe systemu Heusingera, połączony z podwieszonym wodzikiem). Bloki silników odlew staliwny. Średnica cylindra 245 mm, a skok tłoka 300 mm. Na ostoi znajduje się kocioł parowy wyposażony w rury płomienne (płomieniówki), palenisko ze skrzynią ogniową, kołpak parowy (zbieralnik pary). Wytwarzane ciśnienie 12 atmosfer. Dymnica wykonana z blachy stalowej połączona z kominem i ruchomą klapą dymnicową. Budka maszynisty wykonana z blach stalowych połączonych śrubami. W przedniej ścianie budki znajdują się dwa okna, w bocznych drzwiczki, a w tylnej podwójne drzwiczki umożliwiające obsługę tendra węglowego. Dwie skrzynie wodne wykonano z blachy stalowej połączonej śrubami.

Wagon do przewozu materiałów sypkich wąskotorowy serii WH – nr 2520 9, nr inw. MGW/TG/1290 Masa wagonu pustego wynosi 5,2 tony, długość 5,3 m, szerokość 1,7 m, wysokość 2,2 m. Będzie on ustawiony na torowisku o szerokości 800 mm. Konstrukcja składa się z stalowej ramy, której elementy połączone zostały nitami, dwóch osi tocznych (4 koła), resorów piórowych, hamulców szczękowych. Na ramie znajduje się skrzynia ładunkowa otwarta od góry, ściany skrzyni i podłogę wykonano z blachy stalowej. W ścianach bocznych zamocowano uchylane klapy umożliwiające grawitacyjny wyładunek wagonu.

Wagon do przewozu drewna lub materiałów długich wąskotorowy seria SlH Nr 2777 8, nr inw. MGW/TG/1291. Masa wagonu pustego wynosi 2,8 tony, długość 5 m, szerokość 1,5 m, wysokość 1,6 m. Będzie on ustawiony na torowisku o szerokości 800 mm. Konstrukcja składa się z stalowej ramy, której elementy połączone zostały nitami, dwóch osi tocznych (4 koła), resorów piórowych, hamulców szczękowy. Na ramie znajduje się otwarta platforma posiadająca jedną burtę wykonaną z blachy stalowej oraz drewnianą podłogę.

STAN ZACHOWANIA

Parowóz wąskotorowy serii "Las" (, stan zachowania: bardzo zły, wżery korozyjne, duże ubytki, złuszczenia farby, osłabienie, miejscowa silna destrukcja blachy, całkowite zniszczenia drewnianych podłóg

Wagon towarowy – wąskotorowy – węglarka samowyładowcza zachowania: stan zachowania bardzo zły, wżery korozyjne, ubytki, zbutwienie elementów drewnianych, zniszczone powłoki antykorozyjne i malarskie

Wagon towarowy, stan zachowania: bardzo zły, wżery korozyjne, ubytki, zbutwienie elementów           drewnianych, zniszczone powłoki antykorozyjne i malarskie.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
muzeum
parowóz
wagon
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.