Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rekordowe inwestycje niemieckich i austriackich kolei

inforail
05.03.2020 14:45
0 Komentarzy

Deutsche Bahn (DB) iÖsterreichische Bundesbahn (ÖBB) ogłosiły plany inwestycyjne na bieżący rok. DBzainwestuje w tym roku rekordową sumę 12,2 miliardów euro w rozbudowę iutrzymanie swojej infrastruktury.

Tak wysoką kwotę udało się osiągnąć głównie przez wyższewsparcie rządu federalnego. Zwykle wynosi ono 5,6 miliardów euro rocznie,natomiast w tym roku rząd federalny przekaże niemieckim kolejom 8,6 miliardóweuro. Decyzja związana jest ściśle z niemiecką polityką ochrony środowiska iklimatu.

Österreichische Bundesbahn dzieli swoje inwestycje naregiony administracyjne odpowiadające landom. W ten sposób inwestycjeodpowiadają potrzebom kolei regionalnych. Na przykład w Steiermark inwestycjerzędu 460 milionów euro wydane będą między innymi na ważny dla regionu projektprzebicia drugiej trasy w tunelu Koralm. W Tyrolu ÖBB zainwestują prawie 600milionów euro, z czego większość przeznaczona zostanie na rozbudowę parkingówprzy miejscowych dworcach. Dobrym przykładem jest dworzec w Jenbach, gdziepowstanie 450 miejsc parkingowych dla samochodów i 180 dla rowerów. W sumie wTyrolu w bieżącym roku planuje się 5500 miejsc parkingowych typu Park + Ride i4000 typu Bike+Ride.

Większość austriackich regionów w tym roku rozbuduje izmodernizuje własne ośrodki szkoleniowe, gdzie kształceni są pracownicy koleiaustriackich.

Niemiecki Deutsche Bahn , który dysponuje siecią torów ołącznej długości 33 400 kilometrów, ma zamiar przeprowadzić modernizację blisko1 800 kilometrów torów. Plany modernizacyjne obejmują także 1900 zwrotnic  oraz 800 dworców na terenie Niemiec.

DB jest właścicielem 5 700 dworców; na ich renowacjęwydanych zostanie w tym roku 1,6 miliardów euro. Celem jest poniesieniestandardów estetycznych hali dworcowych.

Najgorsze wyniki w strukturach koncernu mają od latniemieckie przewozy towarowe. Straty w 2019 roku wyniosły tu prawie 300milionów euro. Na razie nie udaje się w Niemczech skutecznie przekierowaćtransportu towarowego z autostrad na tory. DB nie ustaje jednak w staraniachpolepszenia warunków transportu towarów. Do 11 największych projektówinwestycyjnych Deutsche Bahn zaliczane jest centrum przeładunkowe MegaHub w Lehrte. Miasto położone jest naskrzyżowaniu najważniejszych tras kolejowego transportu towarowego. Poukończeniu MegaHub będzie tu możliwe przeładowywanie towarów tak jak wolbrzymich portach morskich, gdzie kontenery przenoszone są przez dźwigi napokład statku. W Lehrte zainstalowane będzie 6 urządzeń dźwigowych, które będąprzenosiły kontenery na wagony.

Dużym zainteresowaniem, zwłaszcza ze strony  niemieckich podróżujących, cieszą się wspólneplany DB i ÖBB dotyczące wznowienia współpracy dotyczącej pociągów nocnych. W2016 roku DB zrezygnowała z takich połączeń mimo głośnej krytyki. Równocześniena wielu trasach, także w Niemczech i Polsce, ÖBB wprowadziła z dużympowodzeniem połączenia nocne Nightjet. Popularne nocne połączenia do takichmiejsc jak Bruksela zakończyły ostatni rok na finansowym plusie. Sukcesaustriackich pociągów nocnych skłonił niemieckiego ministra transportu AndreasaScheuera do złożenia w styczniu 2020 roku wstępnej prośby do ÖBB o współpracę wtym obszarze.  

Komentarze